Intervju Adriel Wallick

Adriel Wallick har utviklet 40 spill på egenhånd. (Bilde: Håvard Hofstad Ruud, adrielwallick.com)

Hun har laget 40 spill helt på egenhånd

Man lærer mer enn bare spillutvikling av å lage ett spill i uka.

KÖLN (Gamer.no): Å bestemme seg for å utvikle spill helt alene er et stort steg å ta. Å være sin egen sjef og bare ha seg selv å svare for kan virke forlokkende, men det krever også langt mer disiplin når det er en selv som sier hva man skal gjøre, enn når man får arbeidsoppgaver fra høyere hold.

Bare spør Adriel Wallick. Hun fikk erfare hvor lett ting kan skli ut, da hun bestemte seg for å «gå indie». Gjentagende episoder hvor arbeid ble utsatt for andre heller uviktige ting skapte en nedadgående spiral som genererte dårlig samvittighet og selvtillit. For å snu trenden måtte 27-åringen sette klarere grenser for seg selv.

Fra satelitt til spill

Adriel Wallick har utviklet 40 spill på egenhånd. .
Adriel Wallick har utviklet 40 spill på egenhånd. .Bilde: Håvard Hofstad Ruud

Mens Adriel Wallick studerte til å bli ingeniør lekte hun mye med koding og programvare. Etter å ha fått eksamenspapirene i hendene, ble det satellittbygging for 27-åringen. Hos en stor forsvarsprodusent i statene skrev hun flyvekoder for neste generasjons værsatellitt som snart skal ut i bane i verdensrommet. Etter hvert skiftet hun arbeidsgiver, og programmerte tilfeldigvis algoritmer for den samme satellitten.

– Etter noen år fant jeg ut at jeg hadde lyst til å lage spill. Spill har alltid ligget mitt hjerte nær, så jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på spillutvikling, sier Adriel.

I hjembyen Boston er det et veldig aktivt utviklermiljø, som arrangerer månedlige treff for utviklere på alle nivåer. Indieutviklere, store studioer og Unity-utviklere møttes jevnlig for å utveksle erfaringer og knytte kontakter.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Allerede medlem?

Les kommentarene (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen