Intervju

Ricky Cambier er sjefsdesigner på Uncharted 4: A Thief's End

I hvert fjerde Naughty Dog-spill kan du kjøre bil – det gjelder også Uncharted 4

– Dette er ikke et racingspill, selvfølgelig, men trenden er veldig åpenbar for oss.

Jonas Magerøy/Gamer.no

OSLO (Gamer.no): Uncharted 4: A Thief’s End nærmer seg med stormskritt. Faktisk er det så nærme, at Sony nylig bestemte seg for å sende utviklerne ut for å vise spillet fram til spilljournalister rundt om i verden.

En av destinasjonene deres var House of Nerds i Oslo, hvor sjefsspilldesigner på Uncharted 4, Ricky Cambier, tok turen for å presentere spillet og fortelle litt om hva som skjer bak kulissene.

Les sniktitten av Uncharted 4: A Thief's End fra dette arrangementet »

Styrer skuten

Naughty Dog er kjent for å levere spill av høy kvalitet, og det skaper ofte et press som merkes godt innad i teamet.

– Jeg har aldri jobbet på et Naughty Dog-spill som folk ikke har hatt skyhøye forventninger til. Alle avdelinger presser seg selv og hverandre for å oppnå et høyt nivå med spilldesign og god historiefortelling, forteller Cambier.

Cambier jobber tett med Neil Druckmann og Bruce Straley, som sammen leder utviklingen av Uncharted 4. Regi-duoen var også ansvarlig for The Last of Us. Cambier fungerer som et slags mellomledd mellom dem og et team med designere som enkeltvis er ansvarlig for ett nivå hver i spillet, med sin egen gruppe under dem igjen.

– Neil og Bruce og jeg blir enige om hvilke seksjoner i spillet som burde ha de største øyeblikkene, vendepunktene og slik. Deretter tar designerne over idéene, og da er det min oppgave å sørge for at vi når eller overgår det satte målet, forteller Cambier.

Du kan gå ut av bilen og utforske til fots når du vil.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Jeg må bare spørre: Er det tilfeldig at det fjerde spillet i en Naughty Dog-serie nok engang involverer kjøring?

Cambier ler og forteller:

– Uncharted 4 er ikke et racingspill, selvfølgelig. Men trenden er veldig åpenbar for oss, ja. Kontrollerbare kjøretøy er noe vi har vært interessert i å legge inn i Uncharted lenge. Vi har hatt kule øyeblikk i tidligere spill hvor du skyter fra en jeep eller rir på hest og kjemper deg gjennom en konvoie av kjøretøy. Nå er det endelig mulig å kjøre en jeep i Uncharted 4, med full kontroll over hvor du ønsker å kjøre.

Han forteller at folk har gitt positive tilbakemeldinger på kjøreaspektet, og lover at utforskingsbiten blir enda morsommere med bil. Undertegnede mener for øvrig at kjøringen var svært fin da dette ble testet under eventen.

Lærte mye av The Last of Us

Les også
Anmeldelse: Uncharted 4: A Thief's End

Som alltid er det et mål for utvikleren å forbedre og iterere på spillmekanikkene sine. Kjøreseksjoner er ikke det eneste de har jobbet med. Noe av det de har tatt med seg fra utviklingen av The Last of Us er forbedret kunstig intelligens og sniking.

– Som i The Last of Us vil vi at du skal kunne starte et kampområde i snikemodus, utløse skuddveksling, for så å gå tilbake til sniking igjen. Ammunisjonsmangel gjorde dette viktig i The Last of Us, og det føltes så bra å kunne riste av seg fienden at vi overførte dette til Uncharted 4, forteller Cambier.

Sniking var imperativt for The Last of Us. Nå finpusses den til Uncharted 4.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Under en visning av spillet på PlayStation Experience 2015 ble det avslørt at Uncharted 4 kommer til å ha samtalevalg.

– Dette var noe vi først utforsket i Left Behind. Vi følte det passet å gi spilleren mulighet til å velge å si det en hadde på hjertet, noe man ikke alltid får lov til i et såpass fokusert og lineært spill, forteller Cambier.

I demoen på PlayStation Experience var eksempelet som ble brukt at man kan velge hvilken hendelse man vil at Drake skal fortelle sin fortapte bror Sam om først når de gjenforenes etter mange år. Hendelsene er knyttet til hvert sitt Uncharted-spill, og valget har som mål å gi spilleren eierskap over Drake ved å velge hvilket tidligere eventyr man likte best.

– Det gir mening i den konteksten vi har implementert det i. På plasser der det er interessant å kunne velge hva du vil prate om, forteller Cambier.

Cambier sier også at de alltid leter etter måter å legge inn bruken av Drakes nye entrehake på. Den vil bli brukt både i klatreseksjoner, og som et verktøy for å gjøre kamper til mer vertikal moro enn det tidligere har vært. I demoen jeg fikk prøve kunne jeg kaste meg ned fra en høyde, slenge meg rundt med entrehaken, og bekjempe en fiende med et tungt slag i det jeg kom flyvende over ham.

Angrep fra oven åpner for morsomme vendinger i kamp.
Sony Interactive Entertainment

Slike stunts må være slitsomme for Drake. Derfor har utvikleren lagd en ny svetteteknologi som genererer svetteperler i Drakes ansikt etter en tung økt.

– Det er bare ett av eksemplene på hvilket detaljnivå vi jobber på i dette spillet, forteller Cambier.

Motivert av fans og trofast til formelen

Under Cambiers presentasjon ble det nevnt at Uncharted-spillene til dags dato har solgt over 22 millioner kopier, hvis man utelukker The Nathan Drake Collection til PlayStation 4. Med en så stor gruppe spillere var det ikke vanskelig for teamet å finne motivasjon på tampen av sene arbeidsdager.

– Jeg har gode minner fra dager hvor vi jobbet til langt på natt og ting begynte å gå i surr for oss. Noen på kontoret fikk idéen om å koble opp Twitter på storskjerm, så vi kunne lese meldinger fra fans. Når det da kommer opp meldinger om at Naughty Dog har laget favoritt-spillene deres, da blir man motivert til å fortsette, forteller Cambier.

Det er slike små dytt som hjelper dem veldig når et spill skal fullføres, mener sjefsdesigneren.

- Man tenker ja, det er sant! Det er jo folk der ute som gleder seg til spillet vårt, ler Cambier.

Hvordan kan Drake gi opp livet som skattejeger med slike vistaer?
Jonas Magerøy/Gamer.no

Når det kommer til Uncharted har nok de fleste skjønt hvilken type spill man kan forvente seg. Det samme utgangspunktet som i tidligere spill er på plass her: Det tas utgangspunkt i en historisk figur eller hendelse, som Naughty Dog baserer historien sin på.

Denne gangen skal Drake og kompani lete etter levningene til piraten Henry Avery og hans skip, The Fancy, som begge forsvant sporløst fra historiebøkene på slutten av 1600-tallet.

­– Her plukker vi opp tråden, og begynner å spinne et eget fiksjonsnøste med røtter i sann historie, forteller Cambier.

Han utdyper:

Nate og Sam må jobbe sammen for å finne Averys fortapte skatt.
Jonas Magerøy/Gamer.no

– Drake er ferdig med skattejegerlivet på starten av Uncharted 4, men når han bli besøkt av storebroren Sam, som han i flere år trodde var død, snus alt på hodet. Brødrene var på sporet av Averys skatt da de var barn, og Drake føler han skylder broren sin dette. Dermed blir han nok en gang dratt inn i skattejegerverdenen.

At Naughty Dog gjør det de kan for å levere et kvalitetsspill er det ingen tvil om. Det siste spillet i eventyr-actionserien har blitt hamret på i flere år nå, og ble nylig ferdigstilt og klargjort for slipp. At veien har vært lang hersker det ingen tvil om, men teamet har jobbet tett sammen for å fullføre.

– Hvis noen står fast kan vi omstrukturere for å finne ut hvilke forbedringer som trengs å gjøre. Mot slutten av utviklingsfasen kan i grunn alle gå på tvers av sine felt for å hjelpe til og gjøre det som trengs å bli gjort. Det inkluderer meg og de andre sjefene, avslutter Cambier.

Uncharted 4: A Thief’s End er klar for lansering 10. mai. I mellomtiden kan du sjekke ut Uncharted: The Nathan Drake Collection til PlayStation 4 hvis du er hungrig på eventyr. Eier du en Xbox One, anbefaler vi å prøve nyutgitte Quantum Break.

Siste fra forsiden