INTERVJU: – Ingen begrensninger i hva du kan gjøre
Intervju

– Ingen begrensninger i hva du kan gjøre

Det kreative skytespillet Ace of Spades lar spillerne forme slagmarken.

Mafiaopprør fra 1920-tallet

– Ace of Spades byr på mange ulike spillmodi, hvilken er din favoritt?

– Jeg er strengt tatt glad i klassiske skytespill, så «Team Deathmatch» blir en favoritt. Jeg er ikke så fryktelig god i slike spill, derfor misliker jeg «Free for All» for der blir jeg stort sett skutt og drept av alle. Hvis jeg spiller lagspill er det i det minste noen som ikke skyter meg. Foruten det elsker jeg «zombies». Jeg foretrekker faktisk å være på zombie-laget framfor å være personen som løper fra zombiene for å overleve. Jeg synes det er spennende å prøve å fange andre, finne deres gjemmesteder. Spesielt å finne de som forsøker å grave seg dypt ned hvor de tror ingen når dem. Etterhvert som det er færre og færre overlevende blir det vanskeligere å finne et trygt område. Det er veldig tilfredsstillende når det bare er noen få sekunder igjen, og du finner gjemmestedet som er proppfullt av mennesker.

– Det er de jeg foretrekker foreløpig, men vi har også et par andre kule idéer som vi regner med å innføre i fremtiden. Vi lanserte nettopp VIP-modusen med vårt første nedlastbare innhold i St. Valentine's Day Massacre. Det er basert på hendelsen i Chicago i 1920-årene, men vi har forsøkt å putte mye humor inn i den med måten vi har designet figurene. VIP-modusen fungerer slik at hvert lag har sin egen mafiaboss som medspillerne skal beskytte, samtidig som de forsøker å ta motstanderens Don.

– Er VIP-mafiabossen en av spillerne, eller en datakontrollert figur?

– I starten blir en av spillerne på hvert lag tilfeldig valgt til å være VIP, og de bør gjemme seg og håpe at de blir godt beskyttet. De kan selvsagt velge å leke Rambo, men da synker naturligvis lagets vinnersjanser.

– Hvordan motvirker dere urettferdighet når noen av spillerne har kjøpt seg flere nye våpen?

– Det blir ikke noe problem, fordi det kjøpte innholdet fungerer helt separat fra hovedspillet. Det er seks figurer med egne våpen, som kun kan spilles på de to nye brettene. Da unngår vi sånn problematikk som at de som betaler får større vinnersjanser. I grunn kan du se på det som et nytt minispill. Det blir tilsvarende som kartpakker i for eksempel Call of Duty. Du får ingen ekstra våpen eller andre fordeler på de vanlige kartene. Det siste vi ønsker å gjøre er å tillate kjøp av kraftigere våpen, mer ammunisjon eller andre fordeler. For oss er det viktig å beholde den taktiske delen av spillet, slik at det føles godt balansert.

Hva med solospill?

– Dere har opplagt endel erfaring med flerspillerspill, men er det ikke litt risikabelt å lansere uten solospill i det hele tatt?

– Vi har tenkt mye på den problematikken, men vi besluttet å lage et spill kun for flerspiller. I stedet har vi sørget for å legge til flere ulike figurklasser, og varierte spillmodi slik at det kan appellere til flest mulig. Som et skytespill tror jeg det ville fungere i enkeltspiller dersom man har veldig klare målsetninger. Hovedproblemet blir uansett de ødeleggbare omgivelsene som gir frihet til å grave igjennom hele brettet, istedet for å følge vårt brettdesign. Dette er noe vi har i bakhodet, men da blir det nok heller målrettede utfordringer, framfor en mer tradisjonell kampanje.

– Det er heller ingen veiledning, dermed må nye spillere hoppe i det og prøve seg frem for å forstå hvordan spiller fungerer.

– Det er et godt poeng som vi håper å finne en god løsning på. Vi jobber aktivt med å lage en opplæring som fungerer godt for nye spillere, men samtidig ikke er irriterende for erfarne spillere. Vi regner med å ha nyheter om dette innen kort tid.

Ikke helt Minecraft

– Mange omtaler Ace of Spades som Team Fortress satt i en Minecraft-verden, er det hentet inspirasjon fra andre spill også?

– Jeg antar at grunnen til at disse to stadig blir tatt opp til sammenligning er at hver av dem er markedsledere for sine sjangere. Minecraft er uten tvil det største byggeklossspillet, selv om det finnes haugevis av andre varianter, sånn som Fortress Wars til Xbox. Infiniminer er en slags forløper til Minecraft, som i praksis er det samme spillet. Uansett er helt klart Minecraft spillet som alle kjenner til uavhengig om man har spilt det eller ei.

– På samme måte er Team Fortress med sitt komiske utrykk og rolleinndelte figurer et velkjent konsept som også passer med det vi har skapt. Jeg vil ikke si at vi sammenligner oss med disse spillene i stil eller utførelse, men det er en enkel måte å forklare grunnkonseptene. Om jeg skulle gå i dybden ville jeg unngå å bruke disse spillene, men som en overskrift fungerer de godt. Likevel er det hyggelig å bli sammenlignet med så store spill, selv om det blir mye å leve opp til.

– Har du hørt med Notch eller noen av de andre Minecraft-utviklerne om hva de synes om spillet?

– Jeg kjenner ikke Notch personlig så jeg vet ikke hva han synes om spillet, men jeg er helt klart interessert i å vite hva han synes.

Ingen spin-offs foreløpig

– Ser du for deg at en slik byggeklossverden kan fungere i andre spillsjangere også?

– Her forleden diskuterte jeg faktisk dette med noen andre: Hvordan denne særegne stilen kunne fungere på tvers av ulike sjangere. Jeg tror det har et stort potensial med alt som legger til rette for kreativitet. I utgangspunktet tror jeg det kan fungere innen alle sjangere, men det gjelder å finne en framstilling som gjør det naturlig. Det må være sentralt for selve spillutførelsen ellers duger det rett og slett ikke. Jeg ønsker ikke å misbruke merkevaren til noe som ikke har relevans til hovedproduktet. Samtidig ser jeg et stort potensial til å utvide merkevaren om vi finner en god måte å gjøre det på.

– Hvordan ser dere for dere videre utvikling av Ace of Spades nå framover?

– Nå har vi nettopp lansert det første nedlastbare innholdet og er veldig fornøyd med mottagelsen så langt. Når det gjelder fremtidige oppdateringer har vi ikke lagt noen konkrete planer ennå. Vi har endel idéer, men vi ønsker å fortsette å samarbeide med spillerne våre. Vi må kartlegge hva de ønsker at vi skal legge til og hvordan de ønsker at spillet skal utvikle seg. Så hvem vet hvor vi er om et års tid, men forhåpentligvis har vi lansert nye formater. Når det gjelder mindre endringer har vi fortsatt full fokus på å supportere spillet. Vi har ukentlige oppdateringer hvor vi fikser feil, justerer balansen, og lanserer mindre forbedringer. Vi skaper også innhold sånn som nye kart som vi gir bort gratis fra tid til annen.

Les også: Se hvordan de meisler ut Game of Thrones i Minecraft
Les også: Anmeldelse av det kreative plattformspillet Scribblenauts Unlimited

Se video fra Ace of Spades.

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen