Intervju

Intervju: The Lord of the Rings Online: Siege of Mirkwood

Blanding av nyheter og forbedringer

Sjefprodusent Jeffrey Steefel snakker om den nye utvidelsespakken.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

– Så er alle disse «skirmishene» ganske velkjente historier som kan passe inn i boken eller filmene?

– De er alle historier som er relevante for hva som skjer i Midgard på denne tida. Du kan ikke spille historier som Brorskapet var i, for da måtte du være en av disse ni, men du kan i stedet ta del i vår historie for spillet og viktige begivenheter som skjer rundt om i spillverdenen.

Følger ikke bøkene slavisk

– I hvor stor grad følger de nye områdene i Mirkwood boka, og vil spillerne møte på «historiske» fiender?

– Spillerne vil samarbeide med alvene og kjempe i de sørlige delene av Mirkwood. De vil møte noen nye fiender i form av Olog Hai (store troll som tåler sollys) og vil etter hvert kjempe seg inn i tårnet Dol Goldur hvor de får møte noen Nazgul.

– Ok, men hvor mye av historien vil spillerne være i stand til å forme selv? Kan de ta tårnet for eksempel?

– Det store «raidet» for 12 personer handler om å ta tårnet, ja. Overvinne Nazgulene og de sterke monstrene der og forhindre beleiringen av Lothorien de planlegger. Jeg ønsker ikke å røpe for mye, men dette er hovedgrunnen for å gå inn i Dol Goldur.

– Vi har formet vår egen episke historie i Lord of the Rings Online, men alt passer hele tiden med hva som skjer i boka. Vi følger ikke Brorskapets historie til punkt og prikke, men våre hendelser finner sted omtrent samtidig og på måter som er logiske for verden som helhet.

– Hvis vi tar Dol Goldur og «raidet» som et eksempel, så var det ingen Nazgul til stede der rundt denne tida i bøkene, men Dol Goldur har likevel blitt brukt som en base for å angripe alvene i Lothlorien og Sauron styrte derfra selv en stund da han ble kalt the Necromancer. Så vår historie i denne utvidelsen passer og er logisk, men den lar ikke spillerne delta direkte i hendelsene fra boka eller filmene.

– Det høres rimelig ut. Men det meste av dette er en del av sluttspillet er det ikke?

– Jo, Mirkwood og Dol Goldur er laget for de erfarne spillerne, men «skirmishes» er noe spillerne kan ta del i fra nivå 30 og forbedringene av vårt tidligere innhold vil først og fremst gjelde for spillere som er mellom erfaringsnivå 10 og 30. Så ekspansjonen inneholder noe for alle, dens hovedmål er likevel kanskje å gi mer innhold til våre mest erfarne spillere.

Enklere å forstå

– De forbedringene av tidligere innhold du snakker om, er det stort sett en finpuss av eldre ting eller byr dere her på noe nytt også?

– Det er en kombinasjon. Vi har gjort mye av vårt tidligere innhold lettere å ta del i og enklere for nye spillere å forstå. Så vi har reorganisert oppdrag og prøvd å gjøre dem bedre, for vi har lært veldig mye siden vi først gav ut spillet.

– Hvordan har dere videreutviklet de legendariske gjenstandene i Siege of Mirkwood?

– Vi har prøvd å gjøre dette systemet mer tilgjengelig og mer morsomt. Da vi introduserte disse gjenstandene i en tidligere utvidelsespakke så ønsket vi at deres egenskaper skulle være tilfeldige, men vi har funnet ut at det nok var litt for tilfeldig. Slik systemet har vært har spillere kunnet få legendariske gjenstander med mange relativt ubrukelige egenskaper.

– Vi har nå i stedet sørget for at disse gjenstandene har flere gode egenskaper, slik at ingen av dem er søppel. Vi gir også våre spillere mer informasjon om hvordan dette systemet fungerer, slik at de slipper å «grinde» masse på noe som kanskje ikke er så hjelpsomt for deres karakter.

– Det siste vi har gjort med legendariske gjenstander er å gi de en fjerde plass til runer, og at det kun er spillerlagederuner som passer her. På den måten binder vi systemet for utstyrslaging sammen med de legendariske gjenstandene.

– Når det gjelder fremtidige utvidelser, kommer dere til å følge fortellingen fra Ringenes Herre og fortsette sørover?

– Ja, vi følger Brorskapets reise. Så vi har åpnet opp mange muligheter nå ved å gå gjennom Mirkwood, enten det er å reise videre til Fangorn eller Rohan. Jeg kommer ikke til å røpe akkurat hva neste utvidelse vil inneholde eller når den kommer, men vi jobber oss helt klart sørover mot hjertet av konflikten i Midgard.

– Dere er veldig flinke til å lage nytt innhold, men det kommer ut nye massive onlinespill hele tiden. Er det mange av deres spillere som hopper over til andre spill og får dette dere til å endre strategi, eller fortsetter dere kun å lage det innholdet dere hele tiden har planlagt?

– Det kommer litt an på. Vi forsøker hele tiden å konkurrere med oss selv, slik at vi alltid prøver å lage ting som er bedre enn de vi har lagd før. Men hvis vi ser en helt ny type innhold eller et nytt system bli utviklet i et annet spill, som spillerne virkelig liker, og det er noe som kan passe i Lord of the Rings Online, så vil vi helt klart vurdere å ta det med. Dette har vi sett andre gjøre med ting vi har laget.

– Når det gjelder nye, store spill som kommer ut så ser vi at en del av våre spillere hopper av for å prøve dem, men vi ser også at de aller fleste av disse vender tilbake. Alle vil jo prøve noe nytt, men jeg tror det alltid vil finnes en liten gruppe spill som virkelig holder ut. Spill som hele tiden utvikler seg og tilbyr sine spillere en rik opplevelse. Spill som alle kan være trygge på at vil fortsette å utvikle seg og som vil bestå i lang tid fremover.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden