Intervju

Need for Speed: Rivals

– Dette er det største Need for Speed-spillet noensinne

Vi har snakket med det nyetablerte studioet om valgfrihet, vær og venner. 

KÖLN (Gamer.no): Vi har fått årlige utgaver av Need for Speed siden begynnelsen på 2000-tallet, og når spillbransjen beveger seg over til en ny konsollgenerasjonen denne høsten har ikke EAs racingkjempe tid til å puste i bakken. Med andre ord blir det Need for Speed i år igjen.

Etter to suksessfulle installasjoner fra Burnout-veteranene Criterion, en hardbarka racingsimulator og en heller mislykket hvalfarting på tvers av USA, har det nyetablerte og svenskengelske studioet Ghost Games tatt rattet. Resultatet er Need for Speed: Rivals, et racingspill satt i en åpen verden, med fokus på politijakt, dynamisk vær og valgfrihet. Vi var på besøk hos EA under årets Gamescom, og der fikk vi samtidig snakke med Jamie Keen, sjefsprodusent for Rivals og en mann med stor tro på seriens fremtid.

Veteraner i fåreklær

– Som et helt nytt utviklerstudio må det være mye spenning under overflaten hos Ghost Games. Hvordan har dere gått fram når dere nå har fått i oppdrag å videreføre en så stor og viktig spillserie som Need for Speed?

– Det er først og fremst et privilegium for oss som utviklere. Ghost er et to år gammelt studio, men samtidig er de aller færreste av oss nye bransjen. Studioets hjerte ligger i Gøteborg, og her har vi mange gode folk, deriblant flere av de som var med på å lage spill tidligere spill i serien, helt fram til Underground ble sluppet i 2003. Personlig har jeg jobbet med Far Cry 3 og Battlefield tidligere, og med på laget har vi også Criterion-veteranen Craig Sullivan. Han er spillets kreative leder, og med bakgrunn fra spill som Burnout Paradise, Need for Speed: Hot Pursuit og Most Wanted er Rivals i gode hender. Ghost er et modent studio med godt lederskap, og vi er meget spente på fremtiden, smiler Keen.

– Vi har også samarbeidet mye med Criterion, og forholdet mellom de to studioene er meget godt. Vi føler oss heldige som har hatt deres ekspertise tilgjengelig hele veien. Disse karene har lagd fantastiske bilspill de siste ti-femten årene, og deres velutviklede muskelminne har tilført mye under utviklingen av Rivals.

– Hvor mye har Criterion egentlig vært involvert under utviklingen?

– Ghost er definitivt det ledende studioet, men Criterion har gjentatte ganger hjulpet oss med sin spesifikke ekspertise. De har vært våre mentorer mer enn noe annet. Ghost har tatt ledelsen, og det kreative eierskapet ligger hos oss.

Høydeskrekk?

Rivaler på veien

– Spillet heter Need for Speed: Rivals, men hvilken betydning har egentlig Rivals i denne sammenhengen?

– Rivals beskriver først og fremst forholdet mellom de to fraksjonene i spillverdenen, politi og racerkjørere. I løpet av spillets kampanje slåss disse for medienes oppmerksomhet gjennom stadig heftigere jaktsekvenser og ulike stunt omkring i Redview County.

– Ordets andre betydning handler om deg og dine venner. Med vårt helt nye flerspillersystem, AllDrive, knuser vi barrieren mellom en- og flerspillerdelen, og nå kan du sitte i ditt eget private Rivals-univers og gjøre aktiviteter for én spiller i det ene øyeblikket, for så å sømløst ta del i vennebaserte billøp i det neste. Vi drar deg ikke gjennom noen form for filtrerende eller forvirrende menysystem, du havner bare rett i deres utgave av spillverdenen. Får du juling av vennene dine blir du kanskje lei etter hvert, og da er veien like kort tilbake til enspillerdelen hvor du kan få tak i bedre biler og nå nye nivåer. Så kan du ta turen tilbake til vennene dine på et senere tidspunkt, med et bedre grunnlag for å lykkes.

Les også
Anmeldelse: Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Ghost?

– En sømløs overgang høres ambisiøst ut, men hvordan vil dette fungere i praksis? Har man et valgtre som tidligere eller skjer overgangene uten forvarsel og av seg selv?

– På forhånd kan man selv velge hvordan dette kommer til å fungere, og enten man vil spille alene, med venner eller vilt fremmede kan du ta denne avgjørelsen på sparket, når som helst. Det er ingen menyer, bare et enkelt knappetrykk, konstaterer Keen.

En nedlagt flyplass

– Er Redview County en åpen verden av samme kaliber som Fairhaven fra fjorårets Most Wanted, eller heller det mer i retning av Hot Pursuit, med store veistrekker hvor løpene får utspille seg fritt?

– Redview er i alle største grad en åpen verden, med en sømløs og fri kjøreopplevelse, fylt til randen med unike hendelser. Spillet er helt åpent fra første stund, og om du vil kan du rett og slett bare kjøre av gårde. Denne valgfriheten er en viktig del av Rivals. Hva du enn måtte gjøre og hvor du enn måtte befinne deg er det vår jobb som designere og spillutviklere å presentere innhold for deg, og la spilleren bestemme hvorvidt han vil involvere seg eller ei. Dette gjelder uansett, enten det er billøp, politijakter eller ulike venneaktiviteter. Vi vet at enkelte spillere for eksempel liker best å kjøre omkring i verdenen for å se hva som skjer, og det er denne variasjonen vi ønsker å underbygge i spilluniverset – følelsen av å kunne gjøre hva man vil, når man vil.

Ikke noe er som en vakker bakende.

– Og hva er det man egentlig kan gjøre?

– Det er syv ulike hendelsestyper, med blant annet et fokus på nettopp billøp og politijakter, og disse er spredd rundt omkring i Redview. Det er mye å gjøre, med samlegjenstander å samle, hopp å hoppe fra, hjørner å sladde rundt, og så videre. Vi har prøvd å fylle verdenen med så mye spennende som mulig for å holde spillerne engasjert hele tiden, samtidig som vi gir de mulighet til å gjøre det meste i sitt eget tempo.

– Bare for moro skyld: Hvor stor er deres by sammenlignet med Fairhaven?

– Om vi snakker om kjørbare områder tror jeg ikke jeg tar mye feil hvis jeg sier at dette er det største Need for Speed-spillet noensinne. Vi har litt over 160 kilometer med veistrekke, men dette er bokstavelig talt bare veiene. Som i tidligere spill har Rivals mange vidåpne områder man kan kjøre rundt for å utforske og ha det gøy i. Et av områdene vi har vist så langt er blant annet en forlatt flyplass.

Med et stort smil om munnen blir jeg nødt til å påpeke at det alltid er en forlatt flyplass.

– Det er åpenbart det beste stedet man kan kjøre, ler sjefsprodusenten hjertelig.

Bitt av frost

– Når vi først snakker om de ulike delene av Redview er det også viktig å poengtere vår bruk av Frostbite 3. Med DICEs spillmotor vil spillverdenen fremstå som et mye mer levende sted enn noensinne tidligere.

Elektrisk stemning.

Den svenskutviklede spillmotoren er mer enn noe annet kjent for ødeleggelse og katastrofer i Battlefield-serien. Keen kan avsløre at de ikke sikter like høyt i som sine landsmenn på akkurat dette punktet:

– Vi har mye ødeleggelse i spillet, men dette er stort sett av det mindre slaget. Du vil for eksempel ikke kunne rive ned bygninger som i Battlefield. Jeg er forøvrig ikke sikker på fysikken rundt det hele, men superbil og mursteinsbygg høres ikke ut som en super kombinasjon. I vårt spill tenker vi mer på gjerder og slike ting som man kan krasje gjennom på sin vei for å se ødeleggelsene ned til minste detalj.

– Jeg har forstått det sånn at været også styres av Frostbite, og at dette er en viktig del av spillet?

– Så absolutt. For at Redview skal føles frisk og organisk har vi et dynamisk vær- og tidssystem, hvor ulike vær-fenomener vil inntreffe i løpet av dine mange døgn i spilluniverset. Alt skjer dynamisk, slik at man ikke får lov til å tenke: «Klokka er ni, nå begynner det å regne». Det er langt mer tilfeldig enn som så, slik at man stadig utsettes for ulike kombinasjoner av vær og lys basert på tiden på døgnet og hvor man befinner seg.

Det snør, det snør.

– Det vil snø på fjelltoppene, regne kraftig i skogene, og nede ved kysten kommer havet til å slå inn i klippene med slik kraft at sjøsprøyten hives på land. Det føles virkelig annerledes og dynamisk.

Noe helt annet

– Og om alt stemmer vil dette antagelig se bedre ut på den neste konsollgenerasjonen: Hvordan vil utgavene til PlayStation 4 og Xbox One skille seg ut?

– Det er åpenbart langt mer kraft i de nye maskinene, og vi kan strekke grensene enda lenger, spesielt i forhold til det visuelle. Det at spillet kommer til både PlayStation 4 og Xbox One er veldig spennende med tanke på hvor stort potensiale konsollene fremdeles har. I forhold til ren spillbarhet vil neste generasjon la flere spillere kjøre sammen på nett samtidig. Vi er fremdeles ikke sikre på hvor mange flere, men vi kommer til å sørge for at dette er balansert opp mot det spillmekaniske. Det å legge til flere spillere gjør det ikke nødvendigvis til en bedre opplevelse, og dette er noe vi tenker på underveis.

– Helt til slutt er jeg litt nysgjerrig på hvordan dere kjenner konkurrentene på kroppen. Det er mange bilspill som lanseres i ukene og månedene framover, med blant annet DriveClub, Forza Motorsport 5 og The Crew som solide eksempler. Hvordan takler dere presset?

– Alt du nevner der er bunnsolide spill, og som bilspillentusiaster gleder vi oss selvfølgelig over dette. Samtidig føler vi at det vi gjør med Need for Speed nå er noe helt annet. Kjernen, ideen om racerkjører mot politi, biler som krasjer inn i hverandre og slåss på veiene, tilfører opplevelsen et ekstra spenningsnivå og en helt egen dimensjon. Ser man dette sammen med AllDrive, en funksjon som vi virkelig tror kommer til å endre måten folk spiller bilspill, er Rivals en opplevelse mange kommer til like, avslutter Keen med overbevisning.

Siste fra forsiden