Intervju

Intervju med Funcom om Anarchy Online

Funcom ble etablert for ca. 8 år siden. Dengang var det 5 individer som hadde et sterkt ønske om å lage spill. Det gjør de fortsatt. Ledelsen så for seg at PC-spill var tingen å satse på, og da spesielt online-spill. Kontorer ble raskt opprettet i Norge også. Og det er herfra det meste av markedsføringen og utviklingen kjøres i dag.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Gamer.no: Vil dere utvide utover de 4 årene som er planlagt eller er det kroken på døra når tiden er rent ut?

Marius: Funcom har sagt at AO har en historie som varer i 4 år, men det er ikke dermed sagt at serverne stenges etter 4 år. Rubi-Ka kommer fortsatt til å være der etter 4 år, og spillere kommer fortsatt til å kunne spille spillet etter den opprinnelige storyen er ferdig. Enten vil det komme en ny story eller så vil vi fortsette mer med den vi har. Det er mange muligheter, men noe konkret vei å gå har vi ikke planlagt enda. Det eneste vi kan si er at spillet ikke kommer til å dø etter 4 år. Kanskje kunne vi lage en ny planet som folk kan reise til og fortsette spillet på med nye områder og ny story. Men det er viktig å forstå at spillet faktisk ikke dør. Det er mange i media og mange folk der ute som tror noe helt annet.

Gamer.no: Hva med framtida med tanke på grafikkmotor. Grafikken i AO er jo på ingen måte dårlig etter dagens standard, men hva har dere tenkt å gjøre for å holde tritt med utviklinga på den fronten?

Marius: Vi ligger nok ganske høyt over standarden for denne type spill, og vi har programmerere som jobber på fulltid med å videreutvikle 3D-motoren vår. Vi programmerer sånn at spillet skal være oppdatert i forhold til ny teknologi, nye drivere osv. Så etter hvert som nye ting kommer så vil også AO benytte seg av det, så alle de tingene jobbes det med kontinuerlig. Vi har egne folk som jobber med forskning på den biten der, som er i kontakt med selskaper som NVIDIA og lignende. Så det vil nok ikke stå på stedet hvil i de neste 4 åra.

Det som er et av de største problemene våre er å få folk til å forstå at spillet forandrer seg så mye som det gjør, at det hele tida blir så mye bedre. Folk er vant med at når andre spill slipper en patch så er det kun for å rette opp ett eller to problemer, mens når det slippes en ny patch i AO så gjør den så mye mer enn bare å luke ut små problemer. Så spillet er jo noe helt annet nå enn det var når vi slapp det den 27. juni når vi lanserte det. Det er vel ingen hemmelighet at det var utrolig dårlig dengang. Merker vi først problemer av en art som påvirker mange spillere så blir den med engang første prioritet på listene våre.

Gamer.no: Det kommer jo ofte patcher, så det er jo tydelig at dere jobber hardt med det

Marius: Ja, vi har jo sagt at vi skal ha content patcher iallfall hver annen uke og bug fix patcher også ca. annenhver uke.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden