Intervju

Intervju med Morrowind-designer Todd Howard

Gamer.no slo forleden dag av en prat med selveste Morrowind-designer Todd Howard. Howard svarte velvillig på spørsmålene vi kom med, og mye ny informasjon kom faktisk opp under intervjuet. Gamer.no kom tidligere i år med en omfattende 5 siders omtale av Morrowind, som betegnes som tidenes største rollespill. Hvordan kan det ta på seg slik en ambisiøs tittel?

Side 1
Side 2

Gamer.no: Musikken i Morrowind. Selv om det er litt lite av den, har den en særegen kvalitet. Men likevel, hvorfor forandrer ikke musikken seg etter hva som skjer i verdenen, bortsett fra slåss og ikke-slåss musikk? Dette er vel et steg tilbake fra Daggerfall, hvor musikken forandret seg etter miljøet, og hva som skjedde?

Howard: Det hele bunner ut i kvalitet mot kvantitet. Spillet har 40 minutter med supermusikk. Så vi valgte å bruke den tiden på musikk som kunne brukes i så mange situasjoner som mulig så det ikke hørtes gjentagende ut.

Gamer.no: Hvor aktive vil Morrowind teamet være i mod/plugin-miljøet?

Howard: Vi har gitt ut plugins hver uke nå, og vi planlegger å fortsette med det. I tillegg til dette har vi nettopp gitt ut eksporterne for 3D StudioMAX så folk kan skape deres egne modeller.

Gamer.no: Har dere planer om å lage en offisiell mod/plugin-side på Morrowind.com hvor spillere selv kan sende inn sine bidrag?

Howard: Ikke på dette tidspunktet, mange fansider gjør allerede dette.

Gamer.no: Vil det noen gang bli gitt ut komersielle tilleggspakker til Morrowind? Jeg mener fulle tilleggspakker som man kan finne i butikkene, ikke bare mods/plugins.

Howard: Kanskje, det er noe et stort antall mennesker har bedt om.

Gamer.no: Er det noen planer om en multiplayer-tilleggspakke?

Howard: Nei. Det er ikke det spillet handler om.

Gamer.no: Det som ser ut til å være den største innvendingen blant Morrowind spillere, er den statiske naturen til NPC-ene. Selv om de har mye variert dialog, hverken sitter de, spiser de, sover de, eller reiser de bortsett fra dem som er skriptet inn i de forskjellige oppdragene. Vil det noen gang være en offisiell modifikasjon som endrer dette?

Howard: Ikke en offisiell en, nei. Jeg oppmuntrer likevel spillerne til å gjøre dette med alle de 3000+ NPC-ene som finnes i Morrowind. Det vil bare ta dem et par år å lage. Den kommer vi til å putte på hjemmesiden vår!

Gamer.no: Noen spillere klager over at Morrowind er for lett. Karakterenes egenskaper forbedrer seg for raskt, og det samme gjør erfaringsnivåene. Noen mener også at det er ingen virkelig trussel fra monsterene i spillet, bortsett fra NPC-ene. Var dette en design-avgjørelse eller bare tilfeldig?

Howard: Noe er designet slik, men noen utnyttelser er naturligvis tilfeldige. I den nyeste patchen har vi gitt satt inn en vanskelighetsgrad-slider, som gjør det lettere eller vanskeligere for spillerne. Vi har folk som forteller oss at spillet er for lett, mens andre sier det er for vanskelig. Derfor var dette den beste løsningen. Det ser også ut til at det er spillerne som finner de bortgjemte magiske gjenstandene, som mener spillet er for lett. Så makten er mer basert på gjenstander enn, for eksempel, egenskaper.

Gamer.no: Til slutt vil jeg gjerne spørre deg, hvor ser du for deg Elder Scrolls-serien om 5 år fra nå?

Howard: Jeg ser at serien beveger seg med tiden og teknologien, og at den er på fronten av spill-industrien generelt, ikke bare blant rollespill. Det er vårt ideal at hvert nye Elder Scrolls-spill gjennoppfinner seg selv på nye måter som presser spill lengre fremover enn det de gjorde før.

Og med det takker vi Todd Howard for intervjuet, og ønsker han lykke til videre med Morrowind, Elder Scrolls-serien og alle andre prosjekter han måtte ta seg til i fremtiden.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden