Intervju

Intervju med Praetorians-designer Michael Souto

28. februar braker det løs for trofaste strategispill-tilhengere, når Pyro Studios sin siste kreasjon, Praetorians, treffer markedet. Det spanskbaserte spillselskapet, bedre kjent for sine Commandos-spill, har i lengre tider ligget og dvelet på dette strategispillet som på mange måter kan sammenlignes med den kjente Age-serien til Microsofts Ensemble Studios.

Side 1
Side 2
Side 3

En klone blir det likvel ikke, og de spanske strategene lover nok av innovasjon med Praetorians. Det som kanskje skiller Praetorians mest ut fra andre spill i sjangeren, er hvordan fokuset er mer rettet mot den taktiske delen av krigføringen, enn selve ressursinnsamlingen. Vi her i Gamer.no ønsker å gjøre ventetiden litt enklere for deg, og i den anledning har vi samlet sammen litt generell informasjon, skjermbilder, samt gått til anskaffelse av et eksklusivt intervju med senior-designeren bak spillet, Michael Souto.

Praetorians tar deg tilbake til Julius Cæsars legendariske krigføringsdager, og sporter ekte 3D-grafikk i sanntid. Krigen om makten vil kunne ses fra tre ulike sider; de romerske styrkene, de ville barbarene, og de fanatiske egypterne. Spillet tar deg over mange ulike landskap, og strategisk bruk av terrenget er vitalt for å sikre deg seierskronen i de mange kampene som er fordelt på hele 24 forskjellige oppdrag. I Praetorians vil du finne snøkledde fjell, hvor du må bruke de geografiske høydeforskjellene i landskapet til ditt eget beste, samt uttørkede ørkener og frodige skoger. Også bruken av formasjoner vil være svært viktig når du leder dine styrker inn i kamp. De tre forskjellige sidene i spillet vil alle ha sine egne særtrekk. Romerne vil ta i bruk sine fremragende egenskaper innen kunsten å organisere, og sporter en rekke fleksible formasjoner. Gallerne, bedre kjent som spillets barbarer, kombinerer deres styrke og fleksible bevegelser til å drive geriljakrig i de mange ulike landskapene. Egyptiske prester tar i brukt en kombinasjon av religiøs fanatisme og avansert vitenskap for å vinne krigen.

Spillets forskjellige landskaper har også et direkte utslag på den kunstige intelligensen. Den vil faktisk forstå terrenget og dets defansive og offensive egenskaper. Terrenget vil også gi et utslag på synslinjen til dine egne, og dine fienders styrker. Grafikken i Praetorians lover godt, og detaljene i alt fra pyramidene, ned til hver individuelle kriger i de romerske styrkene vil være synlig på skjermen. Utviklerne lover også et særdeles enkelt grensesnitt som skal gjøre det enkelt å bruke for nybegynnere, men også erfarne strategispillere. Multiplayer blir også en sentral del av spillet, og opp til åtte spillere kan utkjempe kampene over Internett eller nettverk. I den anledning kan du laste ned en spillbar multiplayer-demo fra distributørens hjemmeside. Her har du også tilgang til en singleplayer-demo, skulle du ha lyst til å ta en liten sniktitt på spillet før det slippes i slutten av måneden. En som utvilsomt måtte kunne svare på mange av de spørsmålene som svever rundt lanseringen av Praetorians, er senior-designer Michael Souto. Intervjuet på neste side gir innblikk i spillets taktiske og strategiske elementer, de spesielle evnene noen av enhetene har, utviklingen av den kunstige intelligensen, og beskrivelsen av spillmiljøene i Praetorians.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden