Intervju

Intervju med Razorwax om Darkfall

Razorwax er et relativt ferskt norsk utviklerselskap som skal debutere med en MMORPG-tittel ved navn Darkfall. De har jobbet med dette spillet siden de startet firmaet 4. juli 2000. Spill i denne sjangeren har veltet mot oss de siste årene, og det tar ikke slutt med det første.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Å debutere i en sjanger som dette er ikke lett, men det amerikanske selskapet Turbine Games gjorde det samme, og klarte seg veldig bra med Asheron's Call. Vi har tatt en tur til Oslo, funnet veien til Akerselvas bredder hvor selsapet holder til, og pratet litt med Claus Grovdal i Razorwax om det kommende spillet.

Gamer.no: Hva fikk dere til å sette i gang med dette?

Grovdal: Vi har alltid hatt lyst til å lage spill. For oss er det et veldig stort steg, men det hadde vært kult å klare det. Vi har spilt rollespill på data og penn- og papir i 14 år, og har opparbeidet oss en del kunnskaper om dette emnet, men jeg rollespiller vel egentlig ikke som mange andre. Jeg er en typisk powergamer, som spiller for å bli mektigere og eie gjenstander. Spiller rollespill som et bilspill eller som Quake. Det er også noe av grunnen til at Darkfall har utviklet seg til det er er i dag.

Gamer.no: Dere blir ikke skremt over at andre store firmaer lanserer gigantspill om dagen?

Grovdal: Nei, det er egentlig kjempebra. Da blir markedet større og flere for øynene opp for slike spill. I tillegg har vi en større bredde, eller dybde, i spillet vårt som gjør at både nye og erfarne spillere kan nyte stor glede av det. Spillet vårt har flere lag. Du kan gjerne løpe rundt å bare spille uten å ta hensyn til alle avanserte featurene som er der. Hvis du vil fordype deg i skillsystemet og være med i klaner, conquests, eie riker osv, kan du gjøre det også. Gameplayet er i utgangspunktet veldig enkelt, hvis du har lyst til å løpe rundt i Diablo- og Quake-stil. Det er litt førsteperson-skytespill-preget (FPS) på linje med Quake, slik at du kan kan løpe rundt med spells og skyte på alle du ser. Men først og fremst er det et rollespill hvor man går rundt å dreper, får spells, løser quests og utvikler karakteren sin. Så har du neste nivå i spillet hvor du kan lage gjenstander. Du kan kjøpe deg materiale til å bygge et hus, for deretter å bygge det akkurat som du vil, og bo der. Det tredje nivået er klaner. Du kan bli medlem av en klan. Dette er ikke noe nytt, men poenget i Darkfall er at din klan faktisk kan erobre landområder og byer og holde de byene slik at klanen din eier og vokter den byen.

La oss si at du og dine 10 kompiser kommer til en landsby som er ikke er tatt, og bestemmer dere for å erobre den. Når du eier en by kan du sette skatter der, du kan leie inn NPC-er til å passe på byen, du kan bygge smier, høste ressurser fra nærliggende gruver osv. Ressursene kan brukes til å bygge flere bygninger, kraftigere våpen, rustninger, medisiner, mat osv.osv. Darkfall har et ekstrem sofistikert opplegg for å lage egne enheter. Vi har brukt veldig mye tid på denne biten, og det vi har fått fram har aldri tidligere blitt laget i en MMORPG-tittel. Dette med nivåer tror vi skiller oss mye fra de andre spillene. Hvis du er en helt vanlig spiller som bare kjøper spillet i butikken for å skyte fireballs på folk som i Quake kan du gjøre det. Og så kan du grave deg mer ned etter hvert hvis du liker spillet. Vi har litt som appelerer til FPS-folk, strategi og rollespill. Her kan rollespill-fanatikere spille sammen med FPS-elskere uten at det skaper problem. Hvis du er veldig glad i FPS, kan du f.eks. starte som leiesoldat. Det er dybden og bredden som gjør Darfall så unikt.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden