Intervju med utviklerne av Championship Manager 5

Konkurransen innen fotballmanagersjangeren er skarpere enn noen sinne. Med Football Manager 2005 beviste Sports Interactive noe mange visste fra før av – de kan det med å lage knakende gode fotballmanagerspill. Men til mange tilhengeres store frustrasjon så man lite til den største utfordreren – Championship Manager-seriens årlige utgivelse, denne gangen med nye utviklere.

Sjangerens utgivelsesstorm i årets siste kvartal gikk hen uten at vi så snurten av Championship Manager 5, og mange godtok skjebnen med bare ett virkelig godt simulasjonsspill i sjangeren. Men utviklergjengen i Beautiful Game Studios hadde ikke på noen måte lagt inn årene – i andre ekstraomgang satser de med full kraft på at spillet vil trollbinde sjangerens tilhengere. Spillet er utviklet helt fra bunnen av, og vi bestemte oss for å ta en prat med David Rutter, administrerende direktør i Beautiful Game Studios, om hvilke frukter ventetiden har båret med seg.

Vennligst introduser deg selv og fortell litt om din rolle i Beautiful Game Studios, samt litt om rullebladet deres innen spillindustrien.

- Mitt navn er David Rutter, og jeg er administrerende direktør i Beautiful Game Studios. Jeg har arbeidet med fotballrelaterte dataspill de siste ni årene, og har utgitt til sammen elleve spill - kun ett av dem var ikke fotballrelatert. Gruppen består av total tretti personer, med 170 års erfaring og hele 90 fotballrelaterte dataspill på baken, noe som er ganske imponerende.

Hva er de største utfordringene dere møter når dere utvikler et helt nytt spill i den berømte Championship Manager-serien?

- Championship Manager er et enormt spill. Å lage den mest realistiske fotballmanager-simulasjonen på markedet er ingen lett oppgave. I tillegg er det å være sikker på at vi lager spillet nøyaktig og autentisk en stor utfordring. Å pakke dette sammen i et spill som er kapabelt til å behandle kampene dobbelt så fort med alle de detaljene spillet innebærer, er en enda større utfordring. Å spre dette ut over alle de ligaene spillet inneholder, inkludert spiller-, klubb- og ligadetaljer – enda vanskeligere. Egentlig er vel alt en utfordring.

Hva er dine meninger vedrørende hovedkonkurrenten deres – Football Manager 2005? Hvordan skiller Championship Manager 5 seg ut?

- Det er et utrolig bra spill, og det er bra å ha god konkurranse. Det er imidlertid farten som skiller oss ut. Lasting, lagring og behandling av data går mye raskere. Vi oppfordrer også folk til å kjøre mange ligaer samtidig dersom de har mer enn 256 MB RAM. Den nye kampmotoren og treningen er fantastisk. Dessuten har spillet et konstant gameplay hvor du alltid kan sysle med spillet, selv når spillet behandler data – noe som er vidunderlig.

Kan du vennligst fortelle oss litt om hvordan dere skaffer og behandler data på spillere, trenere og lag? Vil databasen bli bedre og/eller mer omfattende enn den som er i Football Manager 2005?

- Richard Green (leder for dataundersøkelsene) legger opp til grundig sikring av all data. Vi samarbeider med et profesjonelt firma for fotballstatistikker, som forsyner oss med et tonn med data fra lokale speidere. Disse karene jobber innen fotballverdenen, og er som profesjonelle undersøkere ganske objektive og til å stole på. I tillegg har vi spillsamfunnet vårt, der enkelte samler noe av dataene våre. Så fort dataen ankommer her, sjekker Richard og gruppen hans alt, for å sikre at alt er så nøyaktig som mulig. Det er mye kvalitetssikring opp mot virkeligheten i denne prosessen.

Hvilke valgmuligheter vil spilleren ha til håndtering av media?

- Vi har forsikret oss om at alle spillerne har sin egen personlighet. Selv om vi har gjort en god jobb med å fremstille essensen av forholdet mellom en fotballmanager og spillerne, er vi dessverre ikke på "Bellamy kontra Souness"-nivå enda. Du kan bøtelegge spillere akkurat som i de tidligere versjonene av serien, og dette vil selvsagt ha konsekvenser for profesjonaliteten og moralen til spillerne. Dessuten har forhandlingsmetodene dine, i henhold til lønn og status i troppen, ikke bare konsekvenser i kontraktsforhandlingene, men også for trivselen i klubben. Kontraktsforhandlingene er dessuten blitt mer komplekse. Spillerne ser ikke lengre kun på hva de selv kommer til å tjene, men også på hva kolleger og potensielle kolleger tjener. Samtlige spillere har større og mindre bekymringer, og handlingene dine på kampdagen - så vel som i resten av uken, påvirker bekymringene deres.

Vi har også økt relevansen i meldingene du får, gjennom å balansere filterne. Du vil ikke lengre bli plaget av kjedelige meldinger som du aldri ville lest. Vi har også forbedret konteksten og hyppigheten. Det er dessuten flere overgangsrykter enn tidligere. Dessverre har vi ikke hatt tid til å implementere de mer avanserte media-aspektene som vi håpte å rekke – men disse vil definitivt være med i neste versjon.

Hvordan vil kampmotoren fungere i Championship Manager 5? Vil den være liknende den som brukes Championship Manager 03/04? Er det tatt i bruk noen nye spillelementer under kampvisningene?

- Det er en helt ny kampmotor i Championship Manager 5. Den kalkulerer alle kampene for alle rundene som blir spilt. Det forekommer ingen forhåndskalkulering. Alle kampene blir spilt i sanntid, men grunnet "smart koding" kan kampene bli spilt i en utrolig fart. I skrivende stund blir en bakgrunnskamp kalkulert på omtrent ett sekund. Dette betyr igjen at man får tilgang til alle statistikker for hvert enkelt oppgjør. Akkurat nå er det slik at alle kamper som du er "i kontakt med" blir spilt med "ekstra detaljer". Du kan trykke på resultatet for disse kampene, eller en rekke andre lag, og se kampene bli spilt – dersom du ønsker det. Ekstra detaljer er dog krevende, så du bør ikke bruke dette på for mange ligaer.

- En mye bedre metode er å ha mange ligaer i bruk, uten å velge ekstra detaljer. Kampene blir spilt, men det blir lagret mindre detaljer fra dem. Det er akkurat like nøyaktig og du vil kunne se alle statistikkene fra kampene, men du får ikke mulighet til å se selve kampen. Dette er fantastiske nyheter for managere. Du kan nå ha haugevis av ligaer i bruk uten å spille i dem, og dermed finne utrolige talenter gjennom å sjekke resultater og statistikker i ligaer du tidligere ikke ville brydd deg om. Og fordi spillerne faktisk spiller kampene, vil ferdighetene deres bidra til resultatene – de vil ikke lengre være fiktive formspillere, de vil virkelig være gode. En fantastisk måte å speide etter talenter på. Vi vil råde alle med en rimelig beholdning av RAM (512 MB), til å velge alle ligaer i spillet – bare uten ekstra detaljer.

- Vi har i tillegg implementert en hel del ny og relevant informasjon for managere i kampmotoren – sammenfattet i tre vinduer. Det øverste vinduet viser relevant informasjon omkring kampdagen og selve oppgjøret. Her indikeres tilskuerantall, så vel som nøkkelinformasjon i kampen – mål, offside, røde og gule kort, bytter og overtid.

- Det midterste vinduet viser med standardinstillingene lagstatistikkene for hjemme- og bortelaget. Det gjør at du nå kan vise disse i sanntid, samtidig som man ser på kampen. Det er en flott måte å holde styr på lagets, så vel som de individuelle spillernes, innsats. Angreps-, pasnings-, frispark-, forsvars- og taklingsstatistikker kan alle følges med argusøyne. Det er også veldig lett og hurtig å skifte mellom lag- og spillerstatistikker.

- Det nederste vinduet gir enkel adgang til valgmuligheter for kampsimulasjonen. Dette innebærer blant annet fart, høydepunkter, repriser og visning av spillernavn eller ei. Samtlige av disse kan enkelt bli skrudd av eller på med et trykk på musen. Dette gjør at man kan forte seg forbi reprisene og bare se målene - eller ha høy hurtighetsgrad med høydepunkter på, og sakke ned farten når moroa slår inn. Elskverdig.

- Vi er veldig stolt av spillerkameraet. Velger man en spiller og så velger denne funksjonen, kan man se alle høydepunktene hvor denne spilleren var involvert. Vil du speide på din potensielle nye angrepsspiller uten å se alle 90 minuttene? Velg spilleren og skru på spillerkameraet. Vinduet som viser hvor spillet foregår er nå delt opp i ni soner, i motsetning til de tre som var i Championship Manager 03/04. Dette gir deg en enkel oversiktsgraf hvor du kan se hvor spillet foregår. Du vil kunne se de nøyaktige sonene på banene hvor du har eller mister ballen, og forhåpentligvis kan dette hjelpe deg i dine taktiske inngrep. Mannsmarkering på den spissen – eventuelt bytte formasjon for å utnytte hullet på midtbanen.

Kan du vennligst beskrive hvilke aspekter som vil skille Championship Manager 5 fra resten av sjangeren? Med andre ord: Hva gjør spillet unikt?

- Vi fant tidlig ut at det folk ønsket aller mest var å spille med flere ligaer, og kunne spille dem hurtigere. Det er det vi leverer i Championship Manager 5. Farten i spillet er både hode og skuldrer over tidligere versjoner. Testavdelingen vår klarer å dekke dobbelt så mange ligaer på samme tidsintervall – ofte med flere detaljer valgt. Folk vil bli sjokkert over forskjellen. Utenom det har vi arbeidet veldig mye med å forsikre oss om at det viktigste, slik som overgangsmarkedet og kampdagen, er så bra som det kan bli.

Vil man i Championship Manager 5 kunne utføre handlinger som i det virkelige liv ikke gjøres av manageren – som for eksempel utbygging av stadion?

- Du vil kunne spørre etter mer økonomisk støtte til lønninger og overganger. Du kan også spørre etter bedre stadion og treningsfasiliteter. Vi har fått lære at i den virkelige verden er managere flest ikke veldig involvert i store deler av overgangsprosessen, med unntak av ønsker av spillere. Vi har likevel valgt å inkludere dette.

Er Championship Manager 5 hovedsaklig rettet mot den hardkokte fansen av fotballmanagerspill, eller er spillet for alle og enhver?

- Det er fremdeles et spill som er hovedsaklig rettet mot hardbarkede virtuelle managere. Men vi har puttet inn elementer for å hjelpe nybegynnerne, verktøytips og lignende. Jo mer innsats man legger inn i spillet, desto mer får man ut av det. Dessuten er det å kontrollere et populært lag ofte veldig vanskelig, fordi styret og tilhengerne forventer så mye.

Fortell oss litt om hvordan flerspillerdelen i Championshipmanager 5 fungerer?

- Det er ingen flerspillerdel inkludert i tittelen. For brukere i England finnes det dog spill på Internett. Jeg er dessverre ikke personen du må spørre om dette – beklager.

Hvorfor har spillets utgivelse blitt utsatt så mange ganger? Har det oppstått noen store uforutsette problemer i utviklingen?

- Vi jobbet alltid på en veldig ambisiøs basis - og etter som vi kom lengre i utviklingen så det ut til at vi skulle klare alle tidsfristene Eidos gav oss. Men på punktet som angikk ren spillopplevelse, var verken Beautiful Game Studios eller Eidos fornøyd med hvor vi befant oss i forhold til utgivelse. På bakgrunn av at vi ikke ville love noe vi ikke var hundre prosent sikker på at vi kunne levere, samt det faktum at Eidos var i posisjon til å tillate oss å finjustere og balansere spillet til vi var helt fornøyd, tok vi oss tid til å forbedre bortimot alt. Vi holder enda på med dette for å være sikker på at spillet er så bra som vi kan klare – oppdateringer vil forandre på de tingene vi enda ikke er fornøyd med.

Noen av konkurrentene deres har mottat klager på grunn av treg progresjon I spillet. Er dette et viktig punkt i deres utviklingsprosess?

- I aller høyeste grad. Mantraet hos oss har alltid vært fart – heldigvis har spillets dybde og detaljgrad aldri måtte lide for dette.

Innen hvilke områder tror du sjangeren vil måtte forbedre i fremtiden?

- Forholdet til media, spillere og andre managere. Man må også få bedre tilbakemeldinger fra statistikkene, og det blir sannsynligvis økt satsing på grafisk fremstilling. Vi har noen veldig gode ideer for hvordan Championship Manager 6 skal fungere – men det er enda langt frem i tid.

Har du noen siste ord du vil si til våre lesere, og dine potensielle kjøpere?

- Championship Manager 5 er hurtig, nøyaktig, spillbart og først og fremt sannferdig mot Championship Manager-tradisjonen. Nyt det, og bli involvert på www.championshipmanager.com.

Til slutt gjenstår det bare for oss i Gamer.no å takke Beautiful Game Studios for at de tok seg tid til å svare på spørsmålene våre. Vi ser med ny iver frem mot utgivelsen av Championship Manager - som nå er satt til 18. mars.

Championship Manager 5

Windows
Slippdato: 18. mars 2005
Sjanger: Simulator
Utvikler: Beautiful Game Studios
Utgiver: Eidos Interactive

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen