Island Xtreme Stunts

Alle har sikkert vært bitt av LEGO-basillen på ett eller annet stadium i livet. Før var det begrenset til selve LEGO-klossene, men den siste tiden har barn også fått tilgang på dataspill som omhandler det voldsomt populære konseptet. Island Xtreme Stunts er et spill som baserer seg på LEGO sin produktserie med samme navn. Her skal du som stuntmannen Pepper være med å lage en ny actionfilm, samtidig som du må stoppe den onde Brickster.

Spillet kommer med flott grafikk. I alle fall om det sammenlignes med andre LEGO-spill. Til tross for dette er det ikke problemer å få spillet til å flyte helt fint. Flere og flere spill sliter med stadige "slowdowns", men IXS har ingen slike. Hele spillet er en stor øy med mange lokasjoner du kan besøke når du selv vil. Utviklerne har gjort en god jobb, og for å forstå hva som menes må det ses. Figuren kommer seg rundt på de merkeligste plasser og utsikten fra toppen av de høyeste bygningene er rett og slett enorm. Det som er viktig å merke seg er at dette langt i fra er noe Morrowind, men for å være et barnespill har det ypperlig grafikk. Modellene er bra laget, men detaljene er det så som så med. Grunnen til dette er ikke slurv av utviklerne, men heller det faktum at en ekte LEGO-karakter er ganske udetaljert. Spillet er en meget god etterligning av ekte LEGO og dermed blir alt meget firkantet, akkurat som originalen.

God underholdning og mye å gjøre
Hva kan man si? Dette er LEGO på sitt beste og enhver entusiast burde absolutt skaffe seg denne tittelen. Spillet er myntet på barn. Hvor interessant det er for litt eldre personer sier seg vel selv. Til tross for at undertegnede har flere timer moro bak seg med dette spillet. Kontrollen i spillet er enkel og grei, men spesielt kjøretøy kan være litt vanskelig å kontrollere skikkelig. Ingen realistisk bilsimulator med andre ord, men den gjør jobben sin godt med tanke på hvem spillet er laget for. IXS utspiller seg på en stor øy og du kan dra dit du vil, når du vil. Du kan snakke med alle du møter og gjøre de utfordringene du ønsker. Det finnes noen små begrensninger på enkelte framkomstmidler. Fly, båt og bil krever at du skaffer deg sertifikatet først. Samt at noen oppdrag først kan gjøres etter du har klart et spesielt hovedoppdrag.

Dette er ikke akkurat et spill du bruker flere uker på å gå igjennom, men for et barn er det nok å gjøre. Spillet gir deg mer enn 25 småoppdrag i tillegg til de 5 hovedspillene. Det er også ganske godt med tanke på at du har muligheten til å bare kjøre rundt på øya og snakke med folk. Svømme deg en tur, skate i parken, kjøre båt, og andre ting. I tillegg kan du finne samlekort, og du kan samle LEGO-klosser for å bygge små LEGO-dyr. For å bygge et slikt trenger du en bestemt mengde vanlige, røde, LEGO-klosser samt en hovedkloss, som er gul. Finner du den gule klossen til f.eks. en and kan du bygge denne. Såfremt du har nok røde klosser da selvsagt. Blant de andre oppdragene finner du f.eks. en jobb som lagergutt. Her skal du flytte kasser rundt på et firkantet spillebrett. Det er mange hindringer rundt på brettet og du har begrenset med tid. Den blå kassen skal til den blå ruten på brettet osv. Du kan også hjelpe politiet med å sette sammen bevis mot den onde Brickster. Dette foregår ved at du flytter rundt på deler av et bilde. Det kan sammenlignes med et fotografi som ligger i mange like store biter, nede i en ramme. Du har 16 felter i rammen og 15 biter. Det betyr at det bare er en ledig plass i rammen. Du må bruke denne til å få alle bitene på riktig plass. Dette er bare to av mange jobber, og det venter deg flere timer med god moro når du prøver å løse disse. Nesten uansett hva du gjør vil du få poeng for dette. For hver gang du prøver den valgte utfordringen på nytt, har du en ny sjanse til å slå din tidligere rekord.

Et barnslig, men fargerikt lydbilde
Musikken i IXS er skikkelig spretten og har mye liv. Dette er flott og hjelper til ganske mye for et slikt spill. Hva hver enkelt person syns om den er jo uansett forskjellig fra person til person, men at den passer til spillet kan ingen si noe på. Vil kalle musikken for en slags LEGO-rock, og det må nesten bare høres. Noe av det samme finner du i lydbildet generelt i dette spillet. Fargerike lyder med litt fart i, preger det meste du gjør. Dette er et ganske stort pluss i et barnespill og er med på å bringe liv til de ellers så livløse figurene.

LEGO-fanatiker? Har du yngre søsken eller kanskje en sønn som liker LEGO? Dette spillet kan anbefales til alle som ikke føler seg for voksen til å bli sett med LEGO. Det er i tillegg til å være morsomt, ganske lærerikt. Dette gjelder spesielt for de litt mindre. Et godt bevis på at det fortsatt blir laget gode spill uten blind vold og masse sex. Når Spyro kanskje passer for de litt større ungene, lever dette spillet fint opp til aldersgrensen sin på 3 år. Fin grafikk og et livlig lydbilde støtter opp og legger seg som et teppe rundt alle oppdragene du har foran deg i dette spillet.