Jade Empire

De fleste er godt kjent med BioWare-navnet, og selskapet har stått bak klassikere som Fallout-spillene, helt opp til nyere stjernetitler som Neverwinter Nights og Knights of the Old Republic. Det er rollespill de har peiling på, og nå legger de all erfaringen inn i Jade Empire - et rollespill satt i en typisk Asia-setting med kampsport, pagodaer, tigere og menn med lange øyenbryn og skjegg. Det er et slags Bruce Lee-univers satt i fargefulle jungelmiljøer hvor østens legender og myter er vevet inn i en hard virkelighet. Forebered deg på elleville kampsport-teknikker, elefanter som går på to ben og kannibaler som gjerne vil ha hjernen din på middagsmenyen. Vi satt oss ned med BioWares Jeff Marvin for å høre om detaljene.

Actionbasert rollespill
Jade Empire er først og fremst et rollespill som ikke sparer på dybde og skjebnestunge valg, med andre ord akkurat det du forventer av BioWare. Men i motsetning til for eksempel Neverwinter Nights og Knights of the Old Republic, er Jade Empire langt mer bygd på actionbasert gameplay slik at det skal være mer til kamper enn tall og statistikker. Du har en direkte kontroll over slag, spark og spesielle kampteknikker med kontrollen, og resultatet ser imponerende morsomt ut. For alle dem som er lei av turbaserte kampsystemer eller "klikk og se på"-gameplay, er dette en sann velsignelse som gir en større dybde til kampene, for tallene og statistikken er selvsagt fremdeles i bakgrunnen.

Du kan velge å definere din egen figur når du først starter spillet, eller du kan velge en av de forhåndslagde som BioWare sender med. Hver av figurene har sitt eget stemmesett og spesielle egenskaper som plasserer dem i klasse-kategorier - typisk rollespill, altså. Kampsport er selvsagt det viktigste av alt, og du vil i løpet av din karriere tilegne deg opp til 30 forskjellige teknikker som vises med individuelle animasjoner. Eksempelvis kan du forvandle fiender til stein, for der etter å gjøre en "legendary fist" og knuse dem til tusen biter. Marvin var en tydelig tilhenger av denne teknikken og benyttet muligheten til å vise det flere ganger.

Magi er også med
De fleste rollespill har en eller annen form for "magisystem", enten det er det gode gamle trylleformel-systemet i Baldur's Gate eller nanoteknologien i Anarchy Online. I Jade Empire har du tre forskjellige hovedattributter - "body", "mind" og "spirit". Førstnevnte er den typiske styrken og metabolismen din, mens de to andre går på evnen til å utføre magi-aktige øvelser. Sentralt i spillet står muligheten til å sakke ned tiden i ekte Matrix-stil. For å gjøre dette må du bruke mental energi, og slik vil du kunne se verden skifte farge og sakke ned farten, mens du fritt kan bevege deg for å unnvike innkommende projektiler eller slag. Har du spilt Max Payne-spillene vet du mer eller mindre hva dette går ut på.

Alt er ikke kamp, blod og vold. Tvert i mot - Jade Empire har dybde og historie. Du vil bli sendt rundt i en vidstrakt eventyrverden i spennende oppdrag med humor og alvor. Spillet minner veldig om Knights of the Old Republic i måten dialogene fungerer på. Du får et nærbilde av de to som konverserer, og nederst på skjermen følger det en rekke dialogsetninger du kan velge mellom. Her har du også muligheten til å true, imponere og smigre - akkurat som i Star Wars-spillet. Om du lykkes eller ikke går helt og holdent på tallstatistikkene dine. Og hvis du lurer - "Jedi Mindtrick" er for all del ikke en valgmulighet her.

Slåss med kropp og sjel
Kampteknikkene er stilige. Marvin forteller oss at utviklerne er svært inspirert av de gamle kung fu-filmene, og du vil blant annet kunne skade en fiende så mye med ett enkelt slag at vedkommende eksploderer. Alle bevegelsene er skapt gjennom "motion capture" gjort i samme studio som Ringenes Herre-filmene brukte, og de har blant annet hatt med seg stuntkvinnen til Kill Bill-skuespiller Lucy Lu. Spillet holder fremdeles et nøkternt perspektiv - du vil ikke se ville kameraforandringer eller den slags, da alt ses fra en fastsatt tredjepersonvinkel slik som i de to forrige BioWare-spillene. Likevel er grafikkmotoren denne gangen helt nyskapt, og selv om forskjellen fra Knights of the Republic ikke er blendende åpenbar er det likevel en forbedring.

Miljøene er også betraktelig mer interaktive i Jade Empire enn i tidligere BioWare-spill. Av og til vil du kunne ødelegge strukturer, og i ett eksempel ble vi vist en hule som raste sammen over en samling fiender. Spillere skal også kunne knuse møbler og bruke dele til å slåss med, eller tenne fyr på én fiende som igjen løper inn i en annen og forårsaker en flammende kjedereaksjon.

Figurene vil bruke såkalt "lip-sync" som får munnen til å bevege seg etter ordene som blir sagt, i tillegg til at de vil ha et bredt register av utrykk og evne til å vise følelser. Fysikkmotoren i spillet gjør vind til en faktor, og klær, flagg og annet tøymateriale vil flagre i vinden. Vi var vitne til det Marvin beskriver som "monstre av episke størrelser" - enorme steinkjemper som ragte flere titalls meter over hodet på hovedpersonen, og flere av monsterne i spillet vil du kunne forvandle deg om til underveis. Å se en forvokst padde komme mot deg i det du gjør deg om til en tilsvarende forvokst elefant er ubetalelig.

Et velkjent mini-spill
For å krydre litt opp i det hele og for å unngå et monotont gameplay, har BioWare lagt inn et litt spesielt mini-spill. For å komme seg rundt i spillverdenen bruker vår kjære helt ofte et slags fly (men glem tradisjonelt flydesign, dette så ut som en mekanisk mygg). Når du så suser opp i det himmelske blå forandres perspektivet til et typisk arkade-spill sett ovenifra, i rimelig kjent stil for de fleste spillveteraner. Her er det bare å skyte mot innkommende slemminger, plukke opp "power-ups" og foreberede seg til kjempen på slutten av flyturen. Denne delen av spillet er helt valgfri, men skal visstnok være én av veiene til spennende hemmeligheter.

Med BioWare bak spakene er det liten sjanse for at det skal gå galt når spillet lanseres eksklusivt til Xbox i andre kvartal 2005. På spørsmål om en mulig PC-utgave i likhet med Knights of the Old Republic var Marvin tvilende, men sa det ikke var utelukket for fremtiden. Jade Empire har mye å fare med og bruker en setting som er sjeldent brukt i rollespill-sammenheng, dermed kan resultatet absolutt bli positivt. Og det ikke overraskende, i hvert fall ikke i følge utviklerne selv:

- Dette er et episk eventyr i ekte BioWare-tradisjon, med mange minneverdige figurer som alle stiller med individuelle stemmer. Her kan du være god eller ond, og skaffe deg et rykte som vil følge etter deg hvor enn du går. Vi har lagt alt ned i dette spillet, forteller Marvin.

Jade Empire

Xbox
Slippdato: 22. april 2005
Sjanger: Action, Rollespill
Utvikler: BioWare Corp.
Utgiver: Microsoft

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen