Jane's Attack Squadron

Finn frem skjerfet og på med flybrillene! Lett på vingene og ta del i en krig som har formet menneskehetens kollektive sinn i over femti år. Fly side ved side sammen med luftens konger for ære og berømmelse. La historie bøkene falle fra 10,000 fots høyde, for nå ligger tidens kulepenn i dine hender.

Flott realisme
Realisme er noe man alltid ser etter i et flyspill. Men selv om spillet skal være realistisk, skal det la seg gjøre for en vanlig spiller å mestre det. Det hjelper at man har muligheten til å stille på realismen manuellt. Spillet er naturligvis ikke like realistisk som Microsoft Flight Simulator, men det er heller ikke meningen. Spillet skal være underholdende på det nivået at man kan hoppe rett inn og skyte ned noen slemminger, ikke at man skal knote i evigheter med landing og letting. Jeg er selv en stor fan av Microsoft Flight Simulator og dets realisme, og jeg fant realismen i Jane's Attack Squadron meget ekte. Man har situasjoner slik som "stalling", som i korthet betyr at motoren ikke har nok kraft til å holde flyet oppe slik man flyr det (f.eks ved at du flyr i en meget lav fart, for så prøve deg på en loop som du trenger stor kraft for å greie).

Grafisk sett så er det også meget realistisk. Flyene ser meget bra ut, og man kan se piloten sitte inne i cockpiten og så videre. De amerikanske og engelske flyene har malt på damer og navn slik trenden ofte var på den tiden (flyet "Memphis Belle" er en legende med sin påmalte, kjolekledde dame). Idet man tar av fra flyplassen kan man se lastebiler kjøre forbi, samt røykskyer bak dem. Hvis man skulle være så uheldig å kræsje så er dette ikke noe mer realistisk enn i andre flyspill. Man stopper liksom bare opp i det man treffer bakken, deler detter pent av og man får litt flammer og røyk. Flyet fyker altså ikke bortover bakken, tumler rundt i luften for så å stoppe med en sti av deler bak seg. Bombe toktene er noe for seg selv. Idet man letter fra flyplassen med en B-17 i solnedgangen, musikken runger i høytalerne og man legger på vei til en tysk by føler man virkelig en ekte spenning. Når man kommer til byene hører man eksplosjoner og ser blendende lys glimt i det du slipper ut et lager av bomber over byens våpenfabrikk. Men pass deg for AA (Anti-Air) våpen med mindre du vil bli grillet kylling.

Skade modellen er forrykende bra likevel. Flyet er delt opp i seksjoner og tar man skade på en seksjon får man beskjed om det, samt at man får se det grafisk på flyet ved at delen har forsvunnet helt, at den er nedbrent eller at det ryker/brenner i den. Man kan miste en eller begge vingene, propellen(e), samt en rekke andre deler. Indre systemer kan bli skadet, slik som flyets styre funksjoner og motor. På et tidspunkt var jeg litt uheldig og tok en liten sving rett inn i en av wingmennene mine. Det hele endte med at vi begge mistet vingene, han skrek, flyet mitt begynte å brenne og jeg raste mot jorden med en sort røyksky etter meg. Man kunne se stålverket inne i flyet i det selve skroget brant bort. Selv om spillets mål er å holde seg i live og få oppdragene utført, så er det alltid moro å ha litt fyrverkeri når man først tabber seg.

Jane's Attack Squadron er en feiende flott flysimulator. Dets setting, som er andre verdenskrig, er interessant og man føler virkelig at man er i den tiden når man spiller. Dette er takket være den godt utførte grafikken og (her får du det igjen) den fantastiske musikken som setter deg rett inn i den riktige stemningen. Du har mange valgmuligheter og man slipper egentlig aldri opp for oppdrag ettersom spillet har en quick-mission generator. Likevel kan man gå lei av oppdragene ettersom disse quick-missions kan bli litt gjentakende. Spillet virker gjennomarbeidet og godt utført. Det er stabilt og har ingen grafiske glitcher (som ofte flyspill har) såvidt jeg kan se. Det er en spennende, underholdende og realistisk opplevelse. Selv om man ikke har spillt slike spill før, tror jeg det er lett å lære seg. For dem som er helt nye til genren, vil treningsoppdragene fungere fint. Alt i alt et meget bra produkt som ikke fortjener annet enn ros.