Jedi Knight II: Jedi Outcast

Jedi Knight II: Jedi Outcast er oppfølgeren til den populære klassikeren Dark Forces II: Jedi Knight fra 1997, et av relativt få virkelig gode spill basert på Star Wars-lisensen. Handlingen i spillet er satt noen år etter originalen. Kyle Katarn har lagt fra seg lyssabelen og arbeider for rebell alliansen som en leiesoldat.

Knotete fokus på oppgaveløsning
Noe av det som frustrerer meg mest med Jedi Knight II er fokuseringen på oppgaveløsning. Ofte satte jeg meg fast på et brett på grunn av at jeg manglet en nøkkel, eller at jeg ikke hadde funnet en skjult tunnel. I tillegg er spillet overlastet med hoppe sekvenser, der man må hoppe fra plattform til plattform for å nå en annen plass. I lengden blir det veldig irriterende å måtte loade om og om igjen for å få til et avgjørende hopp. Noe som bringer meg over på loadings tidene. De er forferdelig lange, og quick-load funksjonen er ikke akkurat rask den heller. Heldigvis er det lenge mellom hver loading, brettene er gigantiske.

Spillet fokuserer på Kyle og Jedi-kreftene hans, men du må titt og ofte ta fram et av spillets skytevåpen, og for å overleve må du bruke alle angrepsmetodene som Kyle har til disposisjon. Noen ganger er det best å skyte fiendene med spillet svar på en sniper rifle, noen ganger må du ty til jedi-kreftene dine og andre ganger er det best å gå berserk med lyssabelen.

Når det gjelder den generelle vanskelighetsgraden i Jedi Outcast, så er den rimelig utfordrende, selv på det enkleste nivået. Kampene er tøffe og fiendene er ofte i overtall. Spesielt utfordrende er de mange duellene mot andre jedi riddere. Mange vil nok synes at disse duellene er det morsomste med hele spillet, og jeg vil ikke si meg uenig. Her må man balansere bruken av jedi krefter og lyssabel angrep på en kreativ måte for å lykkes.

Filmstemningen gjenskapes godt
Storyen i spillet er interessant og skuespillerne gjør en god jobb med å fremstille de ulike rollene. Billy Dee Williams, som spilte Lando Calrissian i de tre første filmene, har stemmen til Lando i spillet. De andre rollene imponerer også. Kyle Katarn har den samme svakt depressive tonen han hadde i Dark Forces II og de andre rollene fremføres også troverdig. Luke Skywalker høres overraskende bra ut, selv om det altså ikke er Mark Hamill som har rollen.

Lyden ellers i spillet er profesjonelt utført og passer perfekt til Star Wars settingen. Lyssablene høres ut som de gjorde i filmene og laserskuddene er akkurat slik de skal være. Musikken er veldig Star Wars. De gode gamle John Williams komposisjonene er tilstede, som seg hør og bør. Ellers er musikken dynamisk, dvs. at den forandrer seg etter det som skjer på skjermen. Dette gjør at visse sekvenser i spillet blir ekstra dramatisk.