Jedi Knight: Jedi Academy

Jedi Knight: Jedi Outcast ble et av fjorårets beste actionspill, og nå er oppfølgeren i butikkene. Raven Software har lyttet til kritikerne og fokusert på heftige lyssabelkamper i stedet for førstepersons skyteaction.

Spørsmålet som må stilles nå er om kritikerne virkelig hadde rett, og om det nye fokuset gjør Jedi Academy til et bedre spill enn forgjengeren. Det som i alle fall er sikkert er at Jedi Academy er et flott spill, og de som likte Jedi Outcast kommer også til å like Jedi Academy.

Uvesentlig plot
Hendelsene i Jedi Academy foregår noen år etter hendelsene i forgjengeren. I dette spillet heter hovedpersonen Jaden, og det er du som bestemmer hva slags rase, kjønn og utseende denne Jaden skal ha. Jadens tidligere liv fortelles det lite om, men spillet begynner når han/hun innrulleres i Jediskolen. Dette skjer samtidig ved at en mystisk kult med tilknytning til imperiet begynner å bli mer og mer aktiv, og det viser seg raskt at denne kulten er i ferd med å bli en enorm trussel mot de gode kreftene i universet.

For å være helt ærlig, så er historien relativt tynn, og inneholder en rekke klisjéer. Likevel fungerer den ganske greit, og sannheten er jo dessverre at dataspill enda har en del å lære i forhold til å fortelle gode historier, så Jedi Academy skiller seg i så måte ikke ut. Poenget er i alle fall at som Jaden må du gjennom en rekke oppdrag for å stoppe kultistene. Naturligvis utmerker du deg ganske raskt som en student utenom det vanlige, noe som gjør at Luke Skywalker og Kyle Katarn (helten fra de forrige spillene i serien) legger merke til deg og bruker deg som en viktig brikke i kampen mot de mørke maktene.

Samme oppskrift som forgjengeren
Spillet er en blanding av førstepersons skytespill og tredjepersons actionspill. Når du bruker våpen av den mer tradisjonelle typen sees spillet fra førsteperson, og når du bruker lyssabelen sees det fra tredjeperson. Akkurat som forgjengeren, med andre ord. Lyssabelkamp er hovedingrediensen i gameplayet, og dette aspektet ved spillet er ganske dypt. Du kan velge mellom flere ulike kampstiler, hver med sine fordeler og ulemper. Du kan også utføre "comboer" for å få tilgang til ekstra skadelige manøvrer.

En Jediridder har mer enn lyssabelen å støtte seg på. Han eller hun har også kraften, og på dette området fungerer spillet litt som et rollespill. Det er tre ulike kategorier med "force powers", nøytrale, lyse og mørke, og hver "force power" har tre nivåer. De nøytrale kreftene er litt kjedelige, men nødvendige. Her har du for eksempel "push" og "pull", "jump" og "speed". De lyse kreftene er generelt slike som hjelper deg uten nødvendigvis å skade fiendene. Eksempler er "heal", "protection" og "mind trick" (som forvirrer fienden). De mørke kreftene er langt slemmere, og her har du for eksempel "lightning", "grip" og "rage".

De nøytrale kreftene forbedres automatisk av spillet etter hvert som du fullfører oppdrag. De lyse og mørke kreftene har du imidlertid full kontroll over selv. Hver gang du fullfører et oppdrag kan du investere et poeng i en av kreftene. Jo flere poeng du har investert i en slik "force power", jo bedre blir du til å utføre dem. La oss bruke "Force grip" som eksempel: På det første nivået kan du ta kvelertak på en fiende, noe som gjør at han blir låst fast, men ikke at han blir skadet. På det andre nivået kan du også løfte han opp i luften, og dermed påføre han skade. På det tredje nivået blir det ekstra gøy, for da kan du ikke bare løfte stakkaren, men også flytte han rundt, og slenge han utfor stup eller slå han hardt i veggene.

Hvordan du distribuerer poengene dine er helt opp til deg, og det å benytte seg av den mørke siden får ingen konsekvenser for gameplayet. De aller fleste vil nok investere i "force grip" (som må sies å være spillets mest tilfredsstillende "force power") ganske tidlig, noe som betyr at de antakelig får noen advarsler av Kyle og Luke, men ikke noe mer. Dette skader kanskje bildet av den gode og rene Jediridderen, men det fører til at spilleren får langt flere utviklingsmuligheter. Det er likevel litt synd at valgene du tar ikke påvirker gameplayet i større grad.