Jobbet med Kingdoms of Amalur-oppfølgeren

Studioet var i samtaler med en utgiver før gjeldsproblemene.

Vi har fulgt den tragiske saken om problemene hos 38 Studios tett de siste par ukene, med alle sine oppturer og nedturer. Nå som støvet sakte men sikkert begynner å legge seg, dukker det opp ny informasjon om hva 38 Studios og understudioet Big Huge Games jobbet med før de måtte gi tapt.

I etterkant av sparkingen av samtlige ansatte i 38 Studios og Big Huge Games har Joystiq har snakket med flere kilder som hevder sistnevnte var i gang med å planlegge oppfølgeren til Kingdoms of Amalur: Reckoning. Selskapet skal ha vært i forhandlinger med en utgiver om spillet før gjeldskrisen satte en stopper for arbeidet.

Vi får neppe se mer av dette.

Planene for oppfølgeren skal ha inkludert bedre grafikk, ingen lasteskjermer mellom soner i verdenen, flere og bedre kampanimasjoner, mindre tilfeller av splittede oppdrag, og en større spillerinnflytelse på verdenen.

– Vi hadde en god base å jobbe ut fra, og hovedmålet var å forbedre alle aspekter av spillet. Vi hørte på hva fansen og kritikerne sa, og ønsket å implementere alt det vi kunne få til, sa en anonym kilde til Joystiq.

Lånetrøbbel

38 Studios pengeproblemer kommer av en manglende evne med å tilbakebetale et lån på 75 millioner dollar som de skyldte staten Rhode Island. I forrige uke hevdet guvernøren for staten at Kingdoms of Amalur: Reckoning var en flopp, og la mye av skylden for selskapets trøbbel på skuldrene til debutspillet.

Når spillselskapet nå ikke klarer å bemanne lånet, fryktes det at skattebetalerne i Rhode Island overtar nedbetalingsansvaret. Staten har visstnok lagt av penger til å betale ned det første avdraget i november, men etter den tid er det uvisst hvordan lånet skal behandles.

Les også: Anmeldelse: Kingdoms of Amalur: Reckoning Les også: – Kingdoms of Amalur er en flopp

Siste fra forsiden