Anmeldelse

Joint Operations: Typhoon Rising

Nå har endelig Battlefield-serien fått en verdig utfordrer. Joint Operations er et krigsspill for flerspiller hvor opp til 150 mennesker kan delta i kamphandlingene.

Side 1
Side 2
Side 3

Lag din egen soldat
Spillet kommer med fem ulike klasser. Den vanligste er "rifleman" som innebærer at soldaten din blir utrustet med et maskingevær og en rakettkaster. "Gunner" kommer med et tungt maskingevær med langt større magasin, som effektivt kan brukes til å holde fienden i sjakk mens lagkameratene forflytter seg. Feltingeniøren har et maskingevær og enten en "Stinger"-rakettkaster som er effektiv mot helikoptre, eller en "mortar"-kanon som egner seg utmerket til å spre død og ødeleggelse på fiendens base (og er enda mer effektiv hvis du kan få en annen spiller til å peke ut et mål for deg). Snikskytter-klassen er utrustet med rifle med kikkertsikte (samt en egen kikkert), og gameplayet her er faktisk litt mer interessant enn i mange lignende spill, da du manuelt må stille inn kikkertsiktet i forhold til avstanden til den eller det du prøver å treffe. Den siste klassen er feltlege, og disse kan helbrede skadde spillere samt gjenopplive døde spillere innen en viss tidsfrist.

Spillet kommer med en haug av forskjellige våpen, og du kan skreddersy karakteren din slik du vil det selv (så lenge du holder deg innenfor visse grunnregler, som at kun snikskyttere har tilgang på snikskytterrifler). Alt utstyr har en viss vekt, og hvis du bærer på tungt utstyr vil du ikke kunne bevege deg like raskt som en som bærer på lett utstyr. Joint Operations er definitivt på sitt beste når begge sidene benytter seg av alle de ulike klassene, men det er helt klart at den normale "soldatklassen" og snikskytterklassen er mest populære på serverne i dag.

Dag & Natt
En artig detalj som faktisk får en viss betydning for gameplayet er de dynamiske forandringene mellom dag og natt. Solen går sin gang over himmelen (og som i virkeligheten blir det vanskelig å se enheter - spesielt helikoptre - som har solen i ryggen, noe gode spillere kan utnytte seg av), og når den går ned på kvelden blir det mørkt og vanskelig å se. Dermed blir det lettere å skjule seg, men også lettere for fienden å se hvor skuddene dine kommer fra. På natten kan du bruke "night vision", og dette er ganske effektivt, men likevel er synssansen din såpass begrenset at spillet føles annerledes om natten enn om dagen.

I noen skytespill virker det som om spillkarakterene er overmennesker som tåler all verdens juling før de faller om og dør. Joint Operations er snarere det motsatte. Her skal det ikke mye til før du ligger blødende igjen på bakken - et skudd fra ei snikskytterrifle eller en kort salve fra et maskingevær er nok til å sende deg i graven. Dette er for så vidt realistisk, og det er ikke direkte skadelig for gameplayet, men blir lett litt frustrerende å bruke en evighet på å komme frem til stedet hvor kampene foregår, bare for å bli slaktet ned av den første fienden du ser (eller, hvis det er snakk om en snikskytter, den første fienden som ser deg). Det hadde rett og slett ikke gjort noe om soldatene hadde tålt litt mer.

Morsomme kjøretøy
Det som kanskje er den største forskjellen på Joint Ops og Battlefield-spillene er kjøretøyene. Battlefield-serien kommer med tungt armerte kjøretøy med kraftige våpen, og som i de rette hender blir effektive drapsmaskiner på slagmarken. Når du setter deg inn i en stridsvogn i Battlefield, føler du deg nesten uovervinnelig. Slik er ikke Joint Operations. Her er det transport som er kjøretøyenes primære funksjon. Som mobile våpenstillinger er de fleste av spillets kjøretøy svært dårlig egnet, og gir kun en stor fordel hvis du spiller mot et dårlig organisert lag eller nybegynnere. Det finnes selvsagt situasjoner hvor enkelte av spillets kjøretøy kommer godt med i forbindelse med et angrep på eller forsvar av en base, men stort sett er det ingen fordel å sitte inne i et kjøretøy. Det gjør egentlig bare sjansene for å bli drept større, da du blir lettere å se.

Dette fører som sagt til at de aller fleste kjøretøyene blir brukt som transportmidler i stedet for angrepsverktøy. Avstandene mellom de interessante punktene på de enorme kartene spillet foregår på kan være veldig stor, noe som gjør at du ofte er fullstendig avhengig av kjøretøy for å komme deg til kampene innen en rimelig tid (vel ser jungelen pen ut, men det er ikke morsomt å bruke flere minutter på å løpe gjennom buskaset for å finne noen å skyte). Spillet ser heldigvis stort sett ut til å tilby nok kjøretøy til at alle får mulighet til å komme seg raskt til frontlinjene, så lenge folk ikke er helt egoistiske og stikker av med biler uten å bry seg om laget. Kjøretøyene føles ikke akkurat realistiske, men de er alle morsomme å kjøre.

Joint Operations kommer med tre hovedtyper kjøretøy: Landbaserte kjøretøy, båter og helikoptre. De landbaserte kjøretøyene du vil bruke mest er en HMMV/Jeep og en APC, men spillet kommer også med lastebil, en artig buggy-aktig greie og et amfibiekjøretøy. De aller fleste bilene har påmontert kanonstilling av en eller annen type. Båtene består av alt fra raske gummibåter til tungt bevæpnede patruljebåter, og spillet inneholder også en slags fraktebåt som kan ta opp til flere landbaserte kjøretøy. Spillet kommer også med en rekke type helikoptre, og disse er ofte utrustet med raketter eller maskingevær. De mindre helikoptertypene egner seg godt til å beskytte større fraktehelikopter (Chinook og Halo), som er rimelig trege, men svært verdifulle. Det å skyte ned et Chinook og se hvordan to kjøretøy og en rekke soldater faller ut mens helikopteret styrter mot bakken er svært tilfredsstillende.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden