Kao Challengers

Kenguruen med et par nummer for store boksehansker er tilbake, og godeste Kao slår sannelig godt fra seg på PSP-en.

Hvis man plukker deler fra hverandre og tar ting ut av kontekst, kan man få det meste til å høres sært, ja kanskje en smule komisk ut. Clark Kent slipper unna med trusa utenpå drakten, Peter Parker med en rød og blå pølseskinnsdrakt, mens Bruce Wayne kler seg ut som en menneskelig flaggermus når han skal tøffe seg. Hvorfor skal ikke da en liten wallaby kunne slippe unna med et par for store boksehansker med tilhørende shorts?

Jeg må være helt ærlig med dere, så vel som meg selv: Jeg hadde sannelig ikke trodd at jeg kunne falle sånn for denne lille australieren. Jeg liker gjerne spill hvor kulene hagler og fanden er malt på veggene. Jeg trives aller best når jeg ligger i en stilling og pumper løs mot fienden med stort mot, samt guts og et ego som får mannen med ljåen til å virke som en liten sengevæter der han ligger i fosterstilling ved siden av meg. Dette spillet er noe helt annet.

Gammelt konsept, ny konsoll
Kao Challengers er et tredjepersons plattformspill som ligner svært på eksempelvis Sonys egen lille krabat Crash og sine eventyr. Du skal ta rollen som kenguruen Kao og får i oppdrag å redde mange søte dyr som er blitt fanget av den onde Hunter Barnaba og hans menn. Sammen med en pratesalig arapapegøye og en jovial ildflue som hjelpere, er det formelig bare å kaste seg ut i eventyret.

Plattformspill er en av de eldste sjangerne, men klarer stadig å fenge til tross for at innholdet ikke varierer merkverdig. Sjangeren gjennomgikk en revolusjon gjennom forrige generasjons konsoller med Mario på Nintendo 64 og Crash Bandicoot på PlayStation, hvor det tredimensjonale plattformspillet ble et faktum. Kao Challengers gjenskaper alt andre slike søte plattformspill har gjort før - på en håndholdt konsoll. Du skal samle penger, krystaller og stjerner på forskjellige verdener og alt fra iskalde og glatte ishuler til dype undervannsbrett er inkludert. Pengene trenger du hele tiden for å komme videre i spillet, krystallene åpner bonusverdener og etterhvert som du oppnår gitte antall stjerner, vil dine ferdigheter bli forbedret. Du kan hoppe lengre, slå hardere og i det hele tatt bli en mer atletisk kenguru.

Kao kommer i en noe barnslig profil og innpakning, men det har ingen problemer med å appellere til eldre spillere, noe jeg kan gå god for. Det bugner over av glad-vold hvor du skal banke opp skumle og slemme fiender som ikke er snille mot de stakkars dyrene. Forskjellige kombinasjoner som å slå, rulle og et eller annet wrestlinginspirert triks hvor du hopper opp og setter rompa hardt i bakken, er sammen med forskjellige våpen som bomeranger (han er jo tross alt fra Australia) og nøttekanoner, med på å variere og forlenge spillopplevelsen.

Imponerende innpakning
Jeg må si meg imponert over grafikken som virkelig får dette spillet til å ta seg pent ut på PSP-en. De forskjellige nivåene er riktignok ikke overdådig utformet og detaljert, men det ligger et godt grafisk design i bunn både når det gjelder det spillbare og grensesnittet. Musikken er stemningsfull men er i likhet med lydeffektene og den vesle dialogen med på å legge dette noe barnslige sløret over hele spillet.

Noe som trekker ned er at en erfaren spiller ”fort ser tegninga” og begynner ubevisst og utnytte det til egen vinning. Man biter seg merke i små ting som at de samme plankene faller ned på denne hengebroa som den forrige og den før der igjen. De store snøballene ruller i likhet med store deisende hammere i akkurat samme tidsmessig intervall, så om du finner formelen for å passere et av hindrene, har du nok mirakelkuren for dem alle. Jeg sier ikke at spillet nødvendigvis er enkelt, men man føler at alt skjer ved hjelp av matematiske formler i tid og rom.

Flerspillerdelen var jeg så uheldig at jeg ikke fikk prøvd ut, for den ser ut til å kan bringe et lunt pust inn i spillets varighet. Det loves blant annet en ”deathmatch”-modus hvor du kan spille mot opp til fire spillere med et ganske bredt spekter av våpen.

Ja jeg kunne selvfølgelig liret av meg et eller annet om manglende nytenkning og orginalitet men jeg føler ikke dette spillet fortjener det. Du er nok ganske nært sannheten hvis du tipper at du har spilt nøyaktig det samme før i bare en annen innpakning, men Kao er en søt liten kenguru som passer godt inn på PlayStation Portable.

Til tross for at spillet har et noe barnslig design over seg, er det velgjort og kan spilles av voksne så vel som barn. Kao Challengers er et friskt pust til PSP-en og selv om det ikke er videre dypt, ikke har tidenes mest fengende historie eller bringer noe særlig nytt til sjangeren, er det god håndholdt underholdning. Revolusjonen får vente, la oss kose oss med oppussede slagere i nye formater.