Kelly Slater's Pro Surfer

Fra skaperne av Tony Hawk's Pro Skater-serien kommer nå Kelly Slater's Pro Surfer. At disse to spillene har ting til felles er lett å se. Om dette er negativt eller ikke, er opp til hver enkelt å bedømme. Å sammenligne dette spillet med TransWorld Surf, er nesten som å gjøre narr av KSPS.

Funksjonell kontrollerbruk
Når det gjelder plasseringer av funksjonene på kontrollen, synes jeg disse er perfekte. Ingenting er overflødig, og de sitter lett tilgjengelige. Når det er lagt opp på denne fine måten, blir det lett å styre surferen. Har du prøvd noen av THPS-spillene, mestrer du det enda bedre. Det er ikke til å komme bort fra at disse spillene ligner på hverandre. Selvsagt har du ikke alle de triksene som i THPS, men muligheten for å gjøre en "kick flip to indy" er faktisk til stede. Ikke alt er realistisk, men hvordan spillet hadde blitt dersom det var målet, vil jeg ikke tenke på. En lett blanding av fantasi og realisme gir som regel et godt spill. Her blir disse elementene blandet på en flott måte. Når vi først er inne på triks, er det utallig mange forskjellige kombinasjoner du kan gjøre, "grabs", "flips", "tuberides" og mye mer.

Dette gir mange timer med øving og masse bra underholdning. Til tider kan kanskje spillet virke litt ensformig, og det er ikke sikkert at et par hindringer i vannet er nok til å få akkurat deg til å like det noe bedre. Men det er med KSPS som THPS, du må nesten være litt hekta på denne type spill for ikke å gå lei etter noen timer. Personlig var dette midt i blinken for meg. KSPS er ikke for innviklet, men antall triks du kan utføre, veier meget godt opp for dette. Etter hvert som du mestrer basistriksene, kommer spesialtriksene. Det er her du kan sanke en mengde poeng. Til å begynne med kan det virke som rekordene på hver enkelt strand er umulige å slå, men du finner fort ut at det ikke er tilfelle. Til slutt er det nesten ingen utfordring i singleplayer, og da er det multiplayer kommer inn. Det ble mange timer med kjemping om hvem som skulle gå av med seieren den kvelden vennene mine kom på besøk. Nivået var ganske forskjellig, men det tok ikke mange timene før de fleste mestret KSPS meget bra. Spillet klarte å holde oss opptatt i mange timer den natten.

Kameravinklene i KSPS kan til tider være litt irriterende, for eksempel når du skal hoppe over diverse gjenstander som ligger i vannet. Du får en liten indikasjon på at noe kommer i mot deg, men hvor i forhold til surferen dette objektet befinner seg, vet du ikke. Du kan skifte mellom to forskjellige kamera, bak surferen eller fra siden. Men ingen av disse kan hjelpe deg å se det som venter deg lenger fremme. Derfor kan det til tider være meget frustrerende ikke å kunne se disse gjenstandene. Du må med andre ord prøve å huske hvor de dukker opp i forhold til bølgen. Kanskje prøver produsenten å laget spillet litt vanskeligere, men for meg ble det bare mer irritasjon. KSPS inneholder mange filmer kun for dette spillet. For hver ny strand du klarer å komme til, så får du se en liten videosnutt. Det er mange strender, og dermed blir det også mye film. Til og med hver enkelt surfer har en liten film. I tillegg til dette er det også litt lengre filmer, noen er tilgjengelig med en gang, andre kommer frem etter hvert som spillet pågår. Disse filmene er av relativt god kvalitet. Litt hakking kan oppstå, men dette er ikke noe stort problem. Under disse klippene hører du kommentarer fra Kelly Slater.

KSPS er et meget bra spill. Hvis du er tilhenger av THPS, kommer du nesten garantert til å like dette spillet. Det høres kanskje litt rart ut, men gameplayet er nesten helt likt bortsett fra at dette foregår til havs. Den samme fengende musikken er til stedet, og grafikken er meget bra. Å kontrollere surferen er kanskje litt vanskelig til å begynne med, men etter hvert som du spiller, blir det lettere. Har du derimot spilt THPS, bør dette bli enklere. Multiplayer er grei nok, men muligens kunne det vært en litt annen løsning. Vi har på en måte sett dette før. Alt i alt er dette et knakende godt spill. Er du tilhenger av THPS, eller rett og slett ekstremsport, er KSPS å anbefale.