Anmeldelse

King of the Road

De fleste av oss har vel et litt ambivalent forhold til lastebilsjåfører. Ikke klarer de å dimme ordentlig, og i oppoverbakker kjører de som noen snegler, for deretter å trykke gassen i bånn på slettene slik at det er umulig å komme forbi. Den som ikke har hisset seg opp over en lastebilsjåfør har antakelig ikke sittet på i eller kjørt en bil.

Side 1
Side 2
3: No title

On the road again
Neste gang du starter er det på sin plass å prøve å tjene litt penger. Det gjør du ved å besøke byens depot. Det er alltid fire forskjellige oppdrag å velge mellom, og betalingen du får avhenger av hvor langt det er til det stedet du skal levere varene og hva slags varer det er. Når du får valgt deg et passende oppdrag og satt i gang er det ingen tid å miste. Eventuell drivstofffylling eller reparasjoner er det for sent med nå. Det vil antakelig allerede være en eller flere lastebiler på veg mot målet, og de har et forsprang. Etter hvert som tiden går vil det komme nye konkurrenter bakfra. Et krasj kan være nok til å ødelegge vinnersjansene dine, og dessuten er det slett ikke all last som tåler kollisjoner like godt. Er lasten for ødelagt ender du opp med å måtte betale for den, og det er definitivt ikke noe morsomt. Heldigvis er det ikke essensielt å komme først i mål. Du tjener penger hvis du tar det rolig også, så lenge du ikke tar det for rolig for det er alltid en rimelig romslig tidsfrist som må overholdes.

Etter noen timer på veien begynner du å lære veiene og kjenne, og du finner noen snarveier som hjelper deg å komme først til mål et par ganger. Da begynner også pengene å rulle inn, og du begynner kanskje å tenke på å oppgradere bilen din litt. I tillegg til drivstoffstasjoner er det en rekke servicestasjoner langs veien, og stopper du ved disse kan du for det første reparere eventuelle skader på bilen, og for det andre kjøpe nytt utstyr. Noe av det er essensielt. Etter en stund vil dekkene begynne å bli slitte, og da må du ha nye. Og originalhornet er ikke kraftig nok, så du må jo ha et nytt horn med litt lyd i.

Det er haug av ting og tang som ikke er nødvendige, men de gjør livet lettere. Radarvarsler, ekstra drivstofftank, ABS-bremser, skuddsikker frontrute, osv, osv. Totalt finnes det 20 forbedringer som kan kjøpes. Etter hvert blir du nok lei av den samme gamle bilen, og da kan du kjøre til en av de mange parkeringsplassene og se om det er noe spennende å kjøpe. Det er tre hovedtyper av biler i King of the Road: Varebiler, lastebiler og trailere. Traileren er den vanskeligste å kjøre, men det gir en enorm tilfredsstillelse å se tilhengerens realistiske bevegelser i bakspeilet. Lastebilene er enklere og raskere, og egentlig et bedre alternativ hvis du kun er opptatt av å komme fram så fort og effektivt som mulig. Det er temmelig mange forskjellige biler å velge mellom, og naturligvis er det store forskjeller i pris og yteevne. Igjen er det vanskelig å ikke på ett eller annet tidspunkt velge å kjøpe en bil med snute, og kjennere vil nok fryde seg når de opplever kraften i en klassisk Amerikansk Peterbilt. Men det er ikke bare de største bilene som gir kjøreglede, så det er lurt å prøve litt av hvert.

Når du så har fått deg et kjøretøy det står respekt av og oppgradert det til du er fornøyd er det på tide å leie inn nye sjåfører slik at selskapet ditt går fra en enmannsoperasjon til et ordentlig lite transportselskap. Målet med spillet er å kontrollere 51 % av markedet, og det er helt umulig hvis du ikke har massevis av sjåfører til å jobbe for deg. Naturligvis prøver konkurrentene å nå det samme målet, og du kan til og med risikere at de lokker en av dine sjåfører over til sitt selskap. En grei liten detalj er at du kan bytte plass med enhver av dine underordnede når som helst, i tilfelle du tror du kan takle jobben deres bedre selv. Det er forresten her det å vinne oppdrag kommer inn. Hver gang du kommer først i mål har du anledning til å leie inn en ny sjåfør, og hvis du aldri vinner vil du heller ikke få mulighet til å bygge opp selskapet ditt. En alternativ måte å få mulighet til å leie nye sjåfører er å vinne et billøp. Omtrent midt i spillverdenen er det nemlig en racerbane som med jevne mellomrom arrangerer løp for lastebiler. Pengepremien er heller lav, men det er jo greit med et avbrekk fra den vanlige rutinen.

Hva nå, da?
Så langt er alt vel. Dessverre er det omtrent nå det slutter å være det. Ikke fordi det skjer noe spesielt galt med gameplayet eller noe slikt, men rett og slett fordi du nå antakelig har opplevd det meste spillet har å by på. Og du har bare 5-6% av markedet. King of the Road er konge i noen timer, men som i så mange liknende spill tar det ikke fryktelig lang tid før det blir ensformig. Klassikere som Elite fungerer fordi det alltid er noen nye mål man kan arbeide mot. I King of the Road tar det maksimum 7-10 timer før du får den beste bilen og det dyreste utstyret, og da føles videre spilling litt meningsløst. Det betyr ikke at du umiddelbart vil legge spillet fra deg, men når du har nådd dette punktet vil nok interessen synke jevnt og trutt med mindre du virkelig er fast bestemt på å få de 51 prosentene av markedet.

Spillet har også endel svakheter du raskt legger merke til. Biler og vogner har en tendens til å henge seg fast i vegger og trær. Fysikken, som stort sett er veldig god, ser noen ganger ut til å klikke helt, noe som resulterer i de underligste ting (og ofte er dette ting som fører til skade på kjøretøyet eller lasten din). Rare feil med den kunstige intelligensen gjør at på noen av de smalere veiene vil biler som kommer mot deg nesten uten unntak kjøre inn i ditt felt, som om de bare er ute etter å sabotere. Politiet er helt håpløse til å kjøre, men spillet tillater dem å jukse så de får overtaket likevel (for eksempel kan du bare sekunder etter å ha begått et lovbrudd risikere å kjøre over en spikermatte - veldig morsomt når du er midt inne i nedbremsingen for å stoppe som enhver lovlydig borger ville gjort). Slike ting er det rart man ikke fikk gjort noe med under testingen av spillet.

Side 1
Side 2
3: No title

Siste fra forsiden