Knights of Honor

Knights of Honor er et strategispill lagt til middelalderens Europa. Spillet er forholdsvis kjipt for de som er opptatt av flotte, visuelle opplevelser, men her får du mye mer enn hva som umiddelbart møter øyet. Intenst, spennende og veldig engasjerende er denne godbiten fra bulgarske Black Sea Studios.

Truende oppgjør
Etterhvert som provinsene dine utvider seg, øker også befolkningens trang til å gjøre oppgjør. Dette resulterer ofte i at en leder for opprørere tar med seg en håndfull folk og legger ut på røvertokt mot landsbyene og havnebyene dine. Slår du ikke raskt ned på dette, kan opprøreren vokse seg sterkere og bli vanskeligere å slå. Til syvende og sist kan opprøreren erobre byen og dermed ta over hele provinsen. Så trege som Marshallene dine er å flytte på, kan det være problematisk når opprøreren går berserk ved Trondheim, og den nærmeste Marshallen din befinner seg i Russland. Det enkleste er da å forvise en av dine eksisterende Marshaller, for så å utnevne en ny i Trondheim.

Spillet har en rekke statistikker som viser deg hvordan du ligger an i forhold til dine konkurrerende nasjoner. Når statistikken viser at du er den mektigste nasjonen, eller en av de mektigste, kan du gjøre krav på tittelen Ultimate Emperor of Europe. Dermed møtes de fem mest betydningsfulle nasjonene for å stemme på om de syns du fortjener tittelen. Er nasjonen din overlegen, stemmer de på deg, og spillet er over. Skulle de mene at du ikke er verdig, stemmer de deg ned, og blir samtidig fiendtlig innstilt til deg. Om de da ikke allerede var det fra før.

Kjapp kamp eller bybeleiring
Å spille gjennom kampanjedelen tok omtrent seks dager med flere timers spilling hver dag. Et kortere alternativ er å hoppe rett inn på slagmarken, ved å velge "Quick Battle" hvor to hærer møtes til dyst. Alternativt kan du forsøke deg på "Town assault", enten som angriper, eller vokter av byen. Disse spillemodusene er også tilgjengelige for spilling mot venner og ukjente over Internett. Med nettspilling får du i tillegg muligheten for å konkurrere i seks historiske scenarioer. For eksempel slaget ved Hastings i år 1066. Det mislyktes dessverre å spille over Internett, det var enten for få eller ingen personer tilgjengelig å spille mot i GameSpy. Dumt for de som ikke har anledning til å spille mot venner i lokalt nettverk.

Knights of Honor er et komplekst spill, men allikevel overraskende lett å forstå. Har du spilt strategispill før, sier det meste seg selv. Er du uerfaren med slike spill, finnes det en enkel og grei øvingsdel som tar deg med gjennom de viktigste elementene trinn for trinn. Grafikken i Knights of Honor er ikke mye å skryte av, noe som dessverre bidrar til et dårligere helhetsinntrykk. Utseendemessig ser spillet faktisk ut som det kunne ha vært laget for to-tre år siden. Musikken, derimot, er variert og veldig god. Spillet serverer både lystige og vakre middelaldertoner fra strengeinstrumenter, og mer storslagne, pompøse verk. Som om et orkester stod bak. Musikken gjør akkurat det den skal, nemlig å bringe deg inn i den rette middelalderstemningen.

Lydeffekter mangler det heller ikke på, og de fungerer strålende ved å gjøre spillopplevelsen enda mer livlig. Ridderne forholder seg ikke helt tause, de har alltid kommentarene klare når du gir dem en ordre. Send en Marshall til angrep, og han kvitterer uredd med å utbryte "I will crush these peasants!" I kampvinduet er soldatene ivrige med å rope ut setninger som gjenspeiler situasjonen, for eksempel hvis du er fienden overlegen. "All is lost!" og "retreat!" skriker de mens de forsøker å unnslippe. Hvis et slag er i gang et stykke unna, hører du svak hoing og skriking i det fjerne, som blir sterkere når du scroller kartet mot kampens kjerne. Har du opprørere i provinsen din, har de som førsteprioritet å sette fyr på landsbyene dine. Og landsbybranner lager fin knitring og spraking, omtrent som om du har fyr på tørr bjørkeved i peisen.

Det er ingen tvil om at dette spillet byr på timesvis med nervepirrende utfordringer. En får hele tiden noe å henge fingrene i, enten det er opprørere, forhandlinger, eller fiendtlige styrker som truer rikets sikkerhet. Knights of Honor er allikevel ikke perfekt, det er flere ting å sette fingeren på. For eksempel at avstandene er store og Marshallene fryktelig trege til å flytte på seg. Samtidig kan f.eks. spioner reise til andre enden av Europa på et blunk. Sjøslag kan ikke styres manuelt, og visuelt sett er spillet litt over middelmådig. Spesielt om natta når kartet blir bekmørkt. Men i bunn og grunn er Knights of Honor veldig, veldig spennende middelaldermoro.