Knights of the Temple

Forbered deg på grenseløs brutalitet, litervis med blod og dreping i kristendommens navn. Knights of the Temple tar deg med flere hundre år tilbake, til en mørk tid i vår historie hvor korstogene var et altfor virkelig konsept.

Korstogene er en mørk del av vår verdens historie, og detaljene er trolig kjent for de fleste. Se på det som omvendt Jihad – hellig krig fra de kristnes side mot muslimene, og det har vært et emne i flere filmer, der i blant Indiana Jones. Svenske Starbreeze Studios har utviklet Knights of the Temple, et spill som finner sted på det blodige 1200-tallet, hvor du skal kjempe deg gjennom mengder av fiender og pakk for å redde jorden fra helvetes legioner, og reise gjennom flere av de områdene korstogene befant seg i, fra Europa til midt-østen. Gjør deg klar til meningsløs slåssing og blodige sverd som glinser i ørkensolen.

Gale biskoper og magiske kvinner
Du inntar rollen som Paul, et rykende ferskt medlem i de velkjente tempelridderne – en legendarisk og historisk orden som besto av sterke og disiplinerte krigere. De var slagmarkens frykt, og kjempet for kristendommen på måter vi ikke helt kan forstå som særlig religiøst den dag i dag. Tempelridderne forsvant ganske plutselig, men før den tid kan vi jo tenke oss at Pauls historie fant sted, selv om den er rimelig fantastisk sett i et realistisk perspektiv. Vår kjære helt blir dratt inn i en fryktelig historie som går over virkelighetens grenser, hvor en tilsynelatende hyggelig biskop i det lokale klosteret plutselig blir overmannet av onde krefter, blir der etter maktsyk og legger ut på et usselt oppdrag for å åpne helvetes porter slik at han kan få kontrollen over kreftene der inne. Biskopen kidnapper den skjønne Adelle, en jente med magiske krefter biskopen trenger, og Paul legger derfor ut for å stoppe ham og samtidig redde det magiske kvinnemennesket.

Handlingen i Knights of the Temple er enkel og fungerer kun som en ramme rundt det over-simplifiserte gameplayet som går ut på å hakke og slå seg gjennom horder av slemminger. Men den er fortalt på en rimelig engasjerende måte gjennom små filmer som tar i bruk en forbedret utgave av spillmotoren, samt en annen type mellomsekvenser som består av malerier i typisk middel-alder-standard. Av og til viser Adelle seg for Paul i himmelske syner, hvor hun forteller ham en bit av historien og hvordan han skal greie seg videre.

Spillet holder en rimelig mørk og dyster tone hele veien gjennom. Paul kommer til å reise gjennom 25 baner som er satt i syv ulike miljøer, slik som det gamle klosteret, katakomber, en gotisk-aktig europeisk by, solfylte Jerusalem, og så videre. Det hele ses fra et fiksert perspektiv, altså at kameraet står stille og ser mot hovedpersonen gjennom hele banen i typisk Resident Evil-stil. Spillet er en eneste stor blodfest fra begynnelse til slutt, av og til avbrutt av de sjeldne puslespill-utfordringene. Men disse er kun lagt inn for å ikke gjøre spillet mer monotont enn det er, og de er av typen ”dra i ulike spaker for å åpne døren” eller ”sett gjenstandene i riktig posisjon for å åpne døren”. Ja, som oftest ligger utfordringen i å åpne dører slik at du kan komme til et nytt område med enda flere fiender du brutalt skal slakte.

Engasjerende kampsystem
Knights of the Temple føyer seg likevel godt inn i sin nisjé – blodutgytelse og gjennomboring av kropper kan være morsomt det, men holder det gjennom et helt spill? Heldigvis har du en viss følelse av karakterutvikling, selv om du ikke har noen kontroll over det selv. Dette er absolutt ikke et rollespill, det er ren action fra én ende til den andre, men Paul vil gradvis tilegne seg nye kampteknikker og spesialangrep etter hvert som han trår gjennom sitt makabre eventyr. Som du sikkert forstår er det slåssing som er hovedkonseptet i Knights of the Temple, og akkurat dette aspektet holder heldigvis en høy standard. Du utfører enkle slag med et knappetrykk, og kan utføre imponerende kombinasjoner ved å trykke de riktige knappene i riktig rekkefølge.

Paul kan utføre et svært høyt antall kombinasjoner, og takket være flotte ”motion-capture”-bevegelser ser det alltid like morsomt ut når du presser sverdet inn i hodet på en stakkar, for der etter å plassere foten din på hjelmen hans og dra sverdet ut igjen. Ja, det er blodig og for noen sikkert ganske ekstremt, men for actiontilhengere som tross alt er de eneste som vil finne nytelse i dette spillet er det helt på sin plass. Disse teknikkene blir gradvis tilgjengelig for Paul, og det tar ikke så lang tid før du mestrer dem alle og finner ”favoritten”. Paul kan også blokkere slag, noe som faktisk er veldig nyttig i Knights of the Temple, og på den måten kan du vente på den perfekte muligheten for å slå tilbake på slemmingen som snart kommer gjennom skjoldet ditt.