Kommentar

Den virkelige virtuelle fremtiden

Derfor vil «Virtual Reality» revolusjonere også utenfor spillbransjen

Vi ser nærmere på fem områder der 3D-briller kan bli grensesprengende.

Kickstarter-finansierte Oculus Rift sparket i gang den nye VR-bølgen for to år siden.
Oculus VR

Jomfruturen med Oculus Rift er ulidelig spennende. Den første gangen du spenner på deg de massive brillene, justerer skjermene optimalt foran øynene, og får på øreklokkene. Plutselig er omverdenene borte og du befinner deg et helt annet sted. For ett minutt siden stod jeg inne på et trangt hotellrom i Oslo sentrum, i neste befant jeg meg i en italiensk villa.

Denne følelsen av tilstedeværelse, av å fysisk befinne seg et annet sted, er det aller mektigste med Virtual Reality. Det er en følelse som ikke er mulig å gjenskape via en vanlig dataskjerm eller en TV, og en følelse som er vanskelig å beskrive overfor mennesker som ikke har prøvd ekte VR. I stedet for å sitte og kikke gjennom et vindu til en annen verden får Oculus Rift deg til å føle som du er i den andre verdenen.

Det er skummelt og fremmed i starten. Kroppen blir forvirret, signalene hjernen mottar fra øynene stemmer ikke overens med det resten av kroppen opplever. Pulsen øker, og noen blir kvalme. Det sier en del om hvor mektig opplevelsen kan være.

Og nettopp denne makten, denne evnen til å transportere brukeren til andre steder og andre situasjoner på en langt mer intens måte enn en vanlig skjerm klarer kan føre til at Oculus Rift og Virtual Reality blir en revolusjon innenfor en hel haug med bruksområder ut over spill.

Vi som skriver om dataspill liker å vinkle Oculus Rift og Sonys Project Morpheus som redskaper for å oppleve dataspill på nye måter. Men jo mer jeg tenker på det jo mer er jeg overbevist om at den nye «virtual reality»-teknologien kommer til å bli langt større utenfor spillbransjen. Det er åpenbart at andre tenker i samme baner, Marc Zuckerberg og Facebook kjøpte nylig Oculus Rift for å integrere systemet i sitt sosiale nettverk. Det vil selvsagt komme masse spill som blir spektakulære i virtual reality, men i motsetning til en rekke andre teknologier utviklet for spillmediet er det svært mange andre felter som kan bli revolusjonert ved å utnytte virtual reality.

Så bli med i det vi utforsker hvordan Oculus Rift, Project Morpheus og alle de andre variantene kommer til å snu opp ned på hverdagen vår og bli en viktig del av fremtiden.

1. Simulatorer

Vi holder oss tett inntil spillbransjen i starten. Jeg har testet en håndfull spill til Oculus Rift, og mye har ikke fungert så alt for bra. Stemningsfulle og litt trege førstepersonsspill er ypperlige, mens førstepersons skytespill faktisk gjør seg bedre på en vanlig skjerm. De har ofte for høyt tempo og for høy intensitet til at det blir behagelig å spille de med Oculus Rift.

En sjanger som derimot egner seg utmerket er simulatorer. Flight Simulator, Euro Truck Simulator og andre har allerede fått programvare som gjør at spillene kan spilles med Oculus Rift. Er man solid plassert i en cockpit eller i et førerhus føles Oculus Rift langt mer naturlig enn i et actionspill der man løper rundt til fots og ser seg rundt.

Ikke minst blir innlevelsen langt sterkere. For Flight Simulator-fantaster handler det om å forsvinne inn i cockpiten og stenge ute den virkelige verden. Oculus Rift vil bli et enormt viktig redskap for å komme enda et hakk nærmere illusjonen av å være en ekte pilot.

Tar vi steget ut av spillbransjen ser vi et hav av muligheter for alle andre bransjer som kan utnytte simulatorer til trening av ansatte. Piloter og sjåfører kan trene seg opp i ikke-kommersielle simulatorer for alt fra fly, båter, tunge anleggsmaskiner, heisekraner og trailere. Dette er allerede mulig gjennom en skjerm, men som sagt blir innlevelsen mye sterkere i virtual reality at en heisekransimulator vil være uendelig mye mer effektiv om man stenger omverdenen ute og får følelsen av å sitte i 60 meters høyde mens man flytter byggematerialer med en kran man kontrollerer via et spesialbygd kontrollpanel i stedet for via en vanlig dataskjerm.

Ikke minst er det stor sjanse for at virtual reality vil bli omfavnet av militærstyrker over hele verden. Spesialstyrker bygger ofte egne treningsbaner som skal ligne på bygninger eller områder de skal utføre oppdrag i. Virtual reality kan gi soldatene muligheten til å bli svært godt kjent i bydeler, terreng og konfliktområder de skal besøke før et oppdrag på en helt annen måte enn å se film eller utforske terrenget via en vanlig dataskjerm.

En annen type simulering er racerbilkjøring. Flere sjåfører trener allerede i bilspill og simulatorer, og noen har til og med tatt steget fra spiller til ekte sjåfør gjennom Gran Turismo-akademiet. Effekten av å trene på ulike baner og løp vil nok bli enda sterkere når virtual reality bringer sjåførene helt inn i bilsetet.

Å simulere situasjoner, bruk av avansert verktøy, områder og rutiner kan bli et av de aller største bruksområdene for virtual reality-teknologien, og kan snu opp ned på opplæringsdelen til mange yrker.

2. Terapi og forskning

Jeg leste en gang en rørende historie om en far som var blitt kronisk syk. Han kunne ikke lenger gå, og ble permanent sengeliggende i påvente av å dø. En dag plukket han opp Nintendo 64-kontrolleren til sønnen og begynte å spille The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Gleden over å få løpe over solfylte enger eller sitte på hesteryggen og galoppere mot solnedgangen var fantastisk.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time ga faren en mulighet til å gjenoppleve det han trodde var gått tapt for all tid. Hans daglige Zelda-spilling ble terapi. En virkelighetsflukt som fikk ham til å glemme elendigheten en liten stund og føle seg frisk igjen.

Oculus Rift ble brukt i et eksperiment der man lekte at man byttet kjønn.

Akkurat her kan virtual reality gjøre underverker. Å trylle mennesker vekk fra sykesengene sine i noen timer kan ha en sterk terapeutisk effekt. Å kunne gå på fjelltur eller bytur mens man egentlig er låst til sykesengen kan være forfriskende og inspirerende.

Forskning og vitenskap kan også utnytte virtual reality-systemene. Ikke bare realfagene, men også de humanistiske fagene. Det har allerede blitt gjort eksperimenter på å bytte kjønn ved hjelp av virtual reality, her finnes et hav av muligheter for kreative forskere som ser mulighetene i teknologien.

3. Bolig- og møbelbransjen

For seks år siden kjøpe jeg og min samboer et rekkehus. Et spennende element var at boligprosjektet ikke var ferdig bygd. Vi hadde dermed bare tegninger å basere kjøpet vårt på, skisser av etasjene og konsepttegninger av hvordan det kom til å se ut når det var ferdig. I månedene før rekkehuset var ferdigbygd besøkte vi ofte byggeplassen for å kikke gjennom gjerdet på huset vårt og fantasere om hvordan det kom til å se ut når det var ferdig.

Med virtual reality kan utbyggere skape prosjektene sine virtuelt lenge før de bygges. På denne måten kan potensielle boligkjøpere besøke leiligheter, rekkehus og hus – til og med digre boligområder – før første spadetak tas. Man kan rett og slett ha virtuelle visninger på eiendommer under planlegging.

Ringvirkiningene av å omfavne en slik teknologi i boligbransjen er enorm. Hva om også IKEA omfavner teknologien og legger inn alt de selger i en virtuell katalog, slik at du kan besøke en interaktiv IKEA-katalog via virtual reality-utstyret? Du befinner deg altså i en virtuell versjon av din egen leilighet mens du plasserer ut sofaer, bord, lamper, gardinger og reoler fra IKEA rundt i rommet for å se hvordan det blir seende ut hjemme hos deg.

Slik teknologi finnes allerede, men med tungvindte grensesnitt og masse manuell innlegging av data. I vår lyse fremtidsvisjon vil alle nybygg også bygges i virtuelle utgaver slik at alle bygningsdata er tilgjengelige for eksterne aktører. Tenk hvor mye lettere det er å stå på gulvet og flytte møbler og hyller rundt med armbevegelser i stedet for å knote med tastatur og mus og rotere og dytte og manipulere møblene.

4. Turistnæringen

Har du noen gang bestilt charterferie? Å bestille chartertur betyr timevis med sjekking av ulike charterhoteller og områder for å finne et som er optimalt for familien. Man studerer bilder og små videosnutter og forsøker å danne seg et bilde av hvordan hotellet og området er før man investerer tusenlappene i ferien sin.

I en virtual reality-fremtid vil dette være en helt annen prosess. Virtual reality vil la oss besøke hoteller og områdene rundt før man bestiller. Hvordan er restauranten og bassengområdet? Hvor langt er det egentlig til stranda? Og er det mulig å spasere ned til sentrum? Man kan gå inn på ulike hotellrom for å velge det man liker best. Kanskje kan man til og med legge bookingsystemet inn i virtual reality slik at man kan besøke alle ledige rom idet man booker hotell og velge hvilket rom man vil ha?

For ikke å snakke om områdene man skal besøke. I mine mange jobbreiser har jeg ofte gjort omfattende research før jeg reiser langt. Jeg finner restauranter, barer og museer jeg har lyst til å besøke i fritimene mine, og plotter inn reiseruter i google maps og sjekker ut hvordan gatene ser ut i street view. Virtual Reality vil gi oss muligheten til å forberede ferien enda mer detaljert rett og slett ved å la oss besøke stedene virtuelt før vi drar dit i virkeligheten.

Og hva med alle de som ikke har råd eller tid til å reise på kryss og tvers av verden for å oppleve underverker, arkitektur og fremmede steder? Virtuell turisme kan bli en billig og svært avslappende måte å koble av på i hverdagen.

Spill som Second Life kan få et nytt liv via VR, og være et fundament for virtuell turisme.

5. Historisk turisme

La oss holde oss innenfor turismen litt til og bruke fantasien litt. I stedet for å reise til Roma og besøke ruinenen av Forum og Collosseum, hva med å reise til Roma og besøke Forum og Collosseum mens de fortsatt var nye og i bruk?

Vi som spiller dataspill har reist i tiden mange ganger og besøkt flere klassiske historiske lokasjoner mens de fortsatt var i full drift. Problemet er bare at i de fleste dataspill blir vi mest opptatt av å rive ned og ødelegge alt rundt oss i stedet for å oppleve omgivelsene.

Tenk mulighetene som ligger i å besøke Egypt mens pyramidene ble bygget, Romerriket på høyden av imperiets maktdager, London rett før bybrannen i 1666 eller Stalingrad under tyskernes forsøk på beleiring. Virtual Reality kan gi et helt nytt og levende innblikk i historiske hendelser.

Å besøke romerriket mens imperiet var på topp er bare en av mange muligheter med VR. Bildet er fra spillet Ryse: Son of Rome.

Igjen er det følelsen av tilstedeværelse som blir det store skillet mellom å se en datanimert modell av gamle Rom på en TV-skjerm og å faktisk føle at man går rundt i gatene i gamle Rom. Jeg tror virtual reality vil åpne opp for en helt ny underholdnings- og undervisningssjanger som forsøker å gjenskape steder og lokasjoner som ikke lenger er mulig å besøke, inkludert dinosaurtiden, månelandingen og visjoner av fremtiden.

Parallelt med at teknologi, grafikk og verktøy for å lage 3D-verdener utvikler seg i rekordfart vil virtual reality-teknologien kunne utnytte disse fremskrittene på en helt unik måte. Tilstedeværelsen man får av å ta på seg VR-briller åpner for en helt ny sjanger ikke-spill der man bare skal besøke og observere og lære.

Undervisningspotensialet er enormt. Museumsutstillinger vil aldri bli det samme igjen uten at de er akkompagnert av et virtuelt besøk til de aktuelle hendelsene og tidsperiodene.

Skraper bare overflaten

Dette er kun toppen av det digre isfjellet virtual reality, og et forsøk på å vise at den nye teknologien kan bli et teknologisk kvantesprang innenfor langt flere felter enn bare spill. Som nevnt flere ganger er den største styrken til virtual reality tilstedeværelsen, en effekt ingen andre medier eller teknologier har klart å gjenskape like kraftig. Å tro at dette kun vil ha en nyttig effekt for spill er naivt. Mens Virtual Reality-drømmen ble holdt tilbake av teknologien på 90-tallet har tiden kommet for at teknologien er klar og visjonærene nå kan stake ut fremtiden for oss. Det jeg har nevnt er bare toppen av kransekaka. God virtuell fremtid!

Ikke alle er like positive: Minecraft-utvikleren dropper Oculus Rift på grunn av Facebook og analytiker mener VR-briller til PlayStation 4 er en skikkelig dårlig idé.

Siste fra forsiden