Kommentar

Fjerningen av Hatred fra Steam

Problemet er ikke sensur, men markedsdominans

Med Steam har vi skapt nesten-monopolet vi lever i.

AUDUN RODEM
Journalist, Gamer.no

Har studert ved NTNU i Trondheim, og har en mastergrad i kunstkritikk og kulturformidling – samt en bachelorgrad med fordypning i musikkvitenskap og filmvitenskap. Audun begynte som frilanser for Gamer.no mot slutten av 2010, men har siden 2012 vært ansatt på fulltid.

Det er ikke ofte nettbutikken Steam setter ned foten og nekter et spill innpass i salgshyllene. Etter lanseringen av folkeavstemmingstjenesten Steam Greenlight har det meste fått sin egen plass i butikken, og med Early Access-seksjonen kan til og med uferdige spill slippe til.

At den bastante nedsablingen av kontroversspillet Hatred derfor får en del oppmerksomhet er forståelig. For en instans som tilsynelatende ønsker å slippe de fleste til, virker Hatred som et litt merkelig sted å sette grensa.

Hva er lov og ikke?

Ikke misforstå: At spillet utvilsomt kan betegnes som smakløst trenger man ikke se mer enn traileren for å skjønne. En sortkledd mann ikler seg alskens av våpen mens han holder en pre-pubertal monolog om at han hater verdenen, tilsynelatende uten grunn. For de som har fulgt med på avskjedsmeldingene og meningsytringene til morderne bak massakre, blir det hele skrekkinngytende likt og helt klart taktløst.

Det mange virker å stusse over er at Steam ikke sier hvorfor nettopp Hatred ikke får være en del av Steams system. Det kan hende anklagene om nynazisme og høyreekstreme tilkytninger har vært en del av beslutningen, men i så fall kommuniserer Valve dette dårlig.

– Basert på det vi har sett på Greenlight hadde vi ikke ønsket å publisere Hatred på Steam. Derfor tar vi det ned, er alt Valves Doug Lombardi hadde å fortelle til pressen.

Samtidig fortsetter nettbutikken å selge spill med lignende tema, noe også utvikleren stusser ved. Det er stadig mulig å slakte uskyldige og skyldige på groteske vis i Postal-serien eller i Manhunt. Hvor går egentlig grensen for hva Valve ser på som smakløst?

Men til syvende og sist er det Steam selv som selvfølgelig skal få velge hva de ønsker å selge og ikke. De skal alltid få stå fritt til å velge og vrake i spill som får innpass og ikke på butikken, og det har de også alltid gjort. Kall det gjerne sensur, men dette er i utgangspunktet Valve som sensurerer basert på hva de ønsker å fronte eller ikke. Det er helt uproblematisk.

Problemet her er nemlig ikke sensur, men noe helt annet.

Steam har en altfor sterk posisjon

Hatred-traileren er svært urovekkende. (Video: Destructive Creations)

I oktober 2013 estimerte Screen Digest at 75% av alle spill som kjøpes til PC over nett selges gjennom Steam. Smak litt på det tallet. Det er en svært så overveldende markedsdominans.

I praksis blir det slik at en Steam-nekt ødelegger svært mye for spredningen av et PC-spill slik markedet er i dag om du ikke er blant de få som lykkes utenfor Steam-systemet. Du kan satse på Kickstarter eller lignende modeller, men der virker det som om nåløyet også blir stadig mindre.

At nettpersonligheter virker å være mer oppsatt på å korsfeste Valve for sensuren og begrunnelsen bak enn markedsdominansen sier egentlig sitt. Alle forstår hva en slik utestenging vil bety for et PC-spill, men kritikken virker å være mer rettet mot tåpelige anklager om brudd på ytringsfrihet eller overformynderi. Med en slik tankegang har Valve og Steam blitt PC-spillenes myndighet som kan bestemme hva som er passende og ikke.

Dette skiller seg sterkt fra Grand Theft Auto V-oppstyret som nylig fant sted i Australia. I det tilfellet var det kun Target og Kmart som valgte å slutte å selge spillet – to av utallige butikker som ikke har på langt nær like stor markedsdominans for spillmarkedet i Australia som Steam har for PC-spill verden over. Steams markedsposisjon er faktisk mye mer alvorlig.

Det er vår feil

Spill kan lykkes utenfor Steam, men det er sjeldent. Minecraft er et godt eksempel.

Hatred blir tilgjengelig på en eller annen måte uansett. Å publisere et spill selv nå til dags er forbausende lett, og i praksis krever det bare serverplass, nettkapasitet og en betalingsløsning – noe alle og enhver kan ordne på egen hånd. Minecraft – som fremdeles ikke er å finne på Steam – er selvsagt toppeksempelet her.

Problemet koker ned til synlighet. Et PC-spill blir aldri mer synlig enn på Steam, og når Hatred ikke har reelle muligheter til å konkurrere med de andre spillene på markedet burde ikke det være noe noen spillfans ønsker. I et slikt marked har Steam altfor mye makt.

Det likevel ingen tenker på er at dette er vår feil, media og spillerne. Det er vi som alltid sverger til Steam, som fnyser av helt akseptable alternativer som Origin, og som i stor grad overser nettbutikker som GamersGate, Direct2Drive eller utviklernes egne portaler. Vi er for glade i komforten Steam tilbyr, et lukket system der alle spill er samlet på én plass, med en glimrende brukervennlighet og hyppige synlige salg. Vi forsvarer Steam-eneveldet fra de som stritter imot. Vi har skapt monopolet vi lever i.

Fikk du med deg artiklene om Steam Early Access tidligere i år?
Jens Erik synes Early Access har flere ulemper enn fordeler »
Kristian synes Early Access er det beste som har skjedd spillbransjen »

Siste fra forsiden