Kommentar

Kommentar: Rødt lys på Greenlight?

Steams nye Greenlight-system har mange klare svakheter.

1: Side 1
2: Side 2

Fortsatt tidlig i prosessen

Det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner om Greenlight. Vi vet for eksempel ikke hvor ofte Valve tenker å plukke ut «vinnere», og hvor mange av de hundretalls spillene på Greenlight som dermed ender opp på Steam. I den første runden fikk 10 spill innpass – deriblant flere veldig interessante prosjekter. Jeg var ikke begeistret for at Valve brukte anledningen til å hente inn fire gratismodifikasjoner, for slike mener jeg de bør ha andre kanaler for å plukke ut. Vi har tross alt Steam Workshop allerede. Men de resterende seks spillene er nesten alle interessante nok til at jeg vurderer å kjøpe dem når de kommer.

Det lovende spillet Cradle kommer ikke på Steam uten videre.

Når Valve nå har annonsert at neste bolk med «ti eller flere» spill skal annonseres 15. oktober, blir jeg imidlertid litt skeptisk. Med tanke på hvor mange spennende prosjekter som ligger på Greenlight, synes jeg det er litt for lenge til, med mindre det er snakk om betydelig mer enn ti spill denne gangen. Spesielt hvis de også denne gangen har til hensikt å bruke verdifulle Greenlight-plasser på gratismodifikasjoner. Om Greenlight skal gi Steam-kundene et bredt utvalg gode spill i ulike nisjer og stiler, må portene være bredere enn som så.

Per i dag er det over 800 spill på Greenlight. Dette antallet inkluderer mye rart, som jeg ærlig talt ikke tror hører hjemme på Steam. Men det inkluderer også en mengde svært spennende kandidater, alt for mange til at 10-15 Greenlight-plasser i måneden, som ser ut til å være frekvensen Valve legger seg på, er i nærheten av nok. Og med nesten én måned igjen til 15. oktober vil det utvilsomt komme mange flere før neste opptaksrunde.

Dette er imidlertid ting jeg håper Valve vil endre på. Deres hovedmål er jo å tjene penger, og da virker det ikke fornuftig å holde antallet utgivelser på et unaturlig lavt nivå. Valve vet at det slett ikke alltid er mulig å forutse hva som får suksess på Steam, og at mange av de største nedlastbare hit-ene kommer uten forvarsel.

Den beste flipperspillsimulatoren på markedet må også gjennom Greenlight.

Rar utvikling

Til å være et Valve-produkt ble Greenlight lansert i en ganske horribel forfatning. Ikke bare var muligheten til å surfe gjennom spillene på tjenesten både uhåndterbar og preget av feil (som at samme spill kom opp mange ganger), men Valve hadde ingen moderering av Greenlight-kandidatene. Dermed tok det ikke lang tid før vi fikk alt fra porno til tulleoppføringer, og folk som trodde Greenlight var en slags ønskelistetjeneste og dermed førte opp spill som Battlefield 3.

Valves løsning på dette problemet var ikke å moderere Greenlight-spill før de ble synlige for brukerne, men å be om 100 dollar – eller, utrolig nok, 90 euro for europeere – fra alle som vil føre noe opp på Greenlight. Det er kanskje ikke like moro å lage tulleoppføring for Half-Life 3 når man må betale 670 kroner.

For en spillutvikler er ikke 90 euro nødvendigvis for mye, men det er likevel litt merkelig å kreve penger for muligheten til å bli vurdert for Steam. Hvis ikke Valve vil begynne å godkjenne betydelig flere Greenlight-spill enn det de ser ut til å gjøre nå, er det tross alt svært liten sjanse for at et typisk indie-spill kommer gjennom nåløyet. Det er som sagt over 800 spill på Greenlight akkurat nå, inkludert en rekke Kickstarter-suksesser og spill med omfattende tilhengerskarer allerede. Da er det å investere i en plass på Greenlight et aldri så lite lotteri for en typisk indie-utvikler, som allerede har oddsene mot seg takket være manglende markedsføringsmidler.

Flowstorm er en av mine favoritter på Greenlight. Men jeg tror det må et under til for at det skal få grønt lys.

En annen ting jeg synes er merkelig med hvordan Greenlight har utviklet seg, er at Valve gradvis har gjort det mindre og mindre åpent. I starten fikk vi se antall stemmer, antall folk som hadde et spill som favoritt og en slags prosentandel som skulle indikere hvor nærme spillet var å komme inn i varmen. Svært tidlig ble muligheten til å se antall stemmer og favoritter fjernet, og nylig ble også prosenten tatt bort. Dermed har vi som brukere ingen innsikt i hvor godt et spill gjør det på Greenlight.

Nøkkelen til vellykket brukerinvolvering er å være åpen. Jo flere detaljer som skjules for oss, jo mindre interessant blir det å delta. Tenk deg at Kickstarter fjernet muligheten til å se hvor mye penger et spill hadde fått og hvor nær det var å oppnå målet sitt. Det hadde ikke fungert. Man kan bare spekulere i hvorfor Valve ønsker å skjule alt av data, men det er garantert at hvis de virkelig ønsker at Greenlight skal lykkes, må de gjøre det stikk motsatte.

Les også
Podkast: Spillfigurer som fortjener mer oppmerksomhet

Forsiktig optimisme

Greenlight har noen positive elementer. Det kan for eksempel være en fin måte for å drive markedsføring på. Jeg har funnet flere spennende spill gjennom Greenlight, som jeg har lyst til å følge med på uansett om de ender opp med å komme til Steam eller ikke. I tillegg er spillene som allerede har blitt godkjent absolutt interessante, og blir utvilsomt gode tillegg til Steam-biblioteket. Jeg mistenker de fleste av dem hadde endt opp på Steam gjennom den gamle prosessen også, men man vet jo aldri. Greenlight kan være med på å skape en demokratisering av Steam, og det er i seg selv positivt. Valve vet ikke alltid best.

The Stanley Parable HD har nok en god sjanse til å lykkes.

Men hele konseptet har en betydelig svakhet, fordi det først og fremst er en popularitetskonkurranse, og dermed i sin natur ikke egnet til å bringe et bredt spekter ulike spillopplevelser til Steam. I tillegg er det en popularitetskonkurranse hvor de som stemmer ikke nødvendigvis er representative for Steams generelle kundemasse. Som en alternativ rute til Steam for indie-utviklere har jeg overhodet ikke noe imot Greenlight. Som det eneste alternativet kan det fort vise seg å bli katastrofalt for mangfoldet.

Steams fremtidsutsikter som tilbyder av gode, uavhengige spill kommer an på hva Valve gjør videre med Greenlight. Vil de fortsette å tvinge alle nye samarbeidspartnere gjennom Greenlight, eller vil de kjøre en tradisjonell godkjenningsprosess ved siden av Greenlight? Vil de kun bry seg om stemmer, eller vil de bruke mer skjønn under utvelgelseprosessen? Vil de gjøre systemet mer åpent, slik at folk faktisk får motivasjon til å delta? Og vil de være fleksible nok til å hive seg rundt for å få ut interessante opplevelser raskt, når de tross alt ser de er ønsket og tilgjengelige hos konkurrerende nettbutikker?

Akkurat nå må vi bare vente å se. Jeg håper, både for min egen del som Steam-kunde og for helsen til PC-markedets del, at Greenlight hjelper til å gjøre Steam åpnere, og ikke ender opp som en bremsekloss for variasjon og bredde på Steam.

Les også: Disse indiespillene bør du prøve
Les også: – Det har blitt hipt å kjøpe indiespill

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden