Kreativ eksplosjon i Spore

Kreativ eksplosjon i Spore

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Will Wright er mannen med idéene. Hans kreative utspring har generelt vist seg å være god økonomi for de som underskriver sjekkene hans; både Sim City og spesielt The Sims har vært store salgssuksesser. Skaperen har forlatt EA nå, men hans siste prosjekt Spore ble lansert i gigantens navn.

Spillet lovet å være revolusjonerende. Man skulle få lage sin egen rase, og styre den gjennom tidens tann, mens skapningene utviklet seg på Darwinistisk vis etter hvert. Spillet ble ikke helt den salgssuksessen EA hadde håpet på, og kritikken var blandet. Hovedproblemet med spillet var visstnok mangelen på dybde i de forskjellige tidsepokene, og det var ikke så givende og utfordrende som mange hadde håpet på.

Men skaperverktøyet som fulgte med spillet var de fleste begeistret over. Det var ikke grenser for hva som kunne lages, og Electronic Arts så seg etter hvert tvunget til å sette sammen en slags kontrollgruppe, for å hindre skapninger som avbildet her. For de mer kreative av oss var det kanskje mer glede i å skape særegne og ofte monsteraktige dyr enn å spille selve spillet. Denne teorien avkreftes i hvertfall ikke av at over 100.000.000 skapninger er lastet opp på EAs servere nå, hundre millioner altså. Da sier det seg selv at du finner et og annet rart der ute.

Har du en knakende god idé selv er det altså bare å sette i gang med skapelsen. Men husk, storebror Electronic Arts passer på.

(Kilde: Kotaku)

Spore

Windows
Slippdato: 4. september 2008
Sjanger: Simulator
Utvikler: Maxis
Utgiver: Electronic Arts

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen