Kreed kommer til Europa

Acclaim og Russobit-M har kunngjort en distribusjonsavtale som sikrer at det russiske førstepersons skytespillet Kreed endelig blir gitt ut i Europa og Australia.

Kreed har vært i salg i Russland og Øst-Europa siden august i fjor, og det er dermed på høy tid at spillet kommer til oss vestlige spillere. I en kort informasjonsmail fra Russobit-M fortelles det at skytespillfanatikere i Europa og Australia ikke behøver å vente lenge før de får se spillet i butikkene, men noen spesifikk dato får vi ikke.

Kreed er et futuristisk førstepersons skytespill hvor vi følger historien til romskipet Aspero. Skipet er blitt fanget i et sort hull, og har mistet evnen til å kommunisere med omverdenen. Det viser seg at flere jordiske skip har forsvunnet i samme område, blant annet et tungt bevæpnet krigsskip som heter Hegemony. I tillegg har stedet i lang tid vært utgangspunkt for det som antas å være SOS-signaler fra skip som tilhører fremmede raser.

Målet i Kreed er naturligvis å komme seg ut av denne kosmiske fellen, og på veien mot friheten kommer spilleren i kontakt med representanter for andre fangede raser, samt soldatene fra Hegemony, som har vært i dette området så lenge at mange av dem har mistet sitt menneskelige utseende og sinn. Til slutt må spilleren konfrontere den utenomjordiske rasen som er ansvarlig for denne kosmiske fellen, for å finne ut hvorfor de lagde den og hvordan det er mulig å rømme fra den.

Handlingen i Kreed foregår i en rekke romskip, både av jordisk og utenomjordisk opprinnelse. Disse romskipene er fulle av intelligente fiender, som benytter seg av både hørsel, syn og luktesansen for å ødelegge deg og dine allierte. Fiendene inkluderer mennesker og en rekke forskjellige typer romvesener, som for eksempel insektliknende vesener og telepatiske livsformer. I mange situasjoner må du kjempe på lag, sammen med soldater delt inn i en rekke ulike klasser.

Spillet skryter av en avansert grafikkmotor med realistisk fysikk, dynamisk lys og skygge, avanserte partikkelsystemer som produserer realistiske flammer, røyk, gass og volumetrisk tåke. Karaktermodellene har hver cirka 4000 polygoner, og skjelettene deres er bygd opp av opp mot 120 individuelle ben, noe som sikrer realistiske bevegelser. I tillegg til enspillerkampanjen inneholder spillet mulighet for "deathmatch", "capture the flag" og "assault".

Siste fra forsiden