Anmeldelse

La musikken lede deg

Historien om kontrollere

Hvordan spillkontrollen gikk fra brytere til vibratorer – Del 4.

1: Rock 'n roll, fiskeboll
2: Skal vi danse?

Musikalske spill har overraskende blitt en stor suksess i senere tid, og har tiltrukket seg en stor skare med tilhengere som tradisjonelt ikke har spilt så mye TV-spill.

Men visste du at konseptene i dagens store suksesser som Singstar, Guitar Hero og Rock Band er egentlig ikke så veldig nyskapende?

Yeah! I'm a rockstar!

Bandais Karaoke Studio. Foto: Wikimedia Commons

Singstar og Lips er kanskje hete nyheter i dag, men allerede i 1987 lanserte Bandai Karaoke Studio til NES. I grunnpakka fikk man 25 forskjellige japanske poplåter å synge med på og to tilleggspakker med ekstra sanger kom ut senere på høsten i 1987, samt i 1988.

For de av oss høres ut som døende sjiraffer når vi synger, så kan alternativet være et av de mange rytmebaserte spillene på markedet.

De mest populære i dag er uten tvil Guitar Hero og Rock Band, hvor man bruker en instrumentimitasjon som kontroller. En forholdsvis enkel idé, som opprinnelig dukket opp på 90-tallet med vekslende hell.

Quest for Fame - Guitar Heros forgjenger.

Virtual Music lanserte i 1994 spillene Born To Rock og Welcome To West Feedback til PC hvor man hadde en elektronisk gitar en skulle spille på. Mest ”kjent” er deres Quest For Fame fra 1995, hvor man skulle spille Aerosmith-låter.

Til forskjell fra nyere spill hvor man skal trykke på en av flere knapper i takt med musikken, fikk man i Virtual Musics spill opp en forenklet lydbølge, og man skulle spille hver gang markøren kom til en av lydtoppene.

I begynnelsen ble det brukt en egen elektronisk gitar, men for å spare penger erstattet man fort gitaren med et digitalt plekter som registrerte at den var i bevegelse. Man kunne nå gjøre hvilket som helst objekt til en gitar. Quest For Fame ble senere solgt til Playstation også, men salget tok seg ikke noe særlig opp.

Kan du høre jungeltrommen?

Drummania og Guitarfreaks.

I Japan ble rytmespill mer og mer populært i arkadehallene på slutten av 90-tallet. Disse fungerer veldig likt det vi er vant til i dag, og noen av de mest populære arkadeutgavene ble etter hvert konvertert til konsoll.

Les også
Marcus og Dom finner fram speedoen

Japanske Bemani lanserte like godt sitt et eget trommesett til sitt populære spill, Drummania. Man kunne også kjøpe Guitarfreaks og Keyboardmania som ble levert med sine respektive instrumenter. Alle disse kunne kobles opp til hverandre slik at flere kunne spille forskjellige instrumenter samtidig, akkurat som dagens Rock Band.

Tam-tam-tam!

Etter hvert kom det flere andre rytmespill hvor man fikk med egne instrumenter, som for eksempel Samba de Amigo fra 1999 til Sega Dreamcast, hvor man skulle spille med maracas. I 2002 kom Namco med Taiko: Drum Master, et trommespill hvor man fikk en liten taiko-tromme, et konsept de fulgte opp med Donkey Konga i 2003.

Siste gren på musikkspilltreet har vi i DJ Hero, som kom ut nå nylig. Undertegnede var svært så begeistret, du kan lese anmeldelsen her.

1: Rock 'n roll, fiskeboll
2: Skal vi danse?

Siste fra forsiden