Anmeldelse

La musikken lede deg

Historien om kontrollere

Hvordan spillkontrollen gikk fra brytere til vibratorer – Del 4.

1: Rock 'n roll, fiskeboll
2: Skal vi danse?

So you think you can dance?

Ataris Foot Craz. Foto: Atariage.com

Også i rytmekategorien, men med et litt mer variert bruksområde finner vi danse- og treningsmattene.

Den første matta som kom ut var Foot Craz til Atari 2600 på tidlig 80-tallet. Her hadde man fem forskjellige knapper man kunne tråkke på, og matta ble brukt til treningsspillene Video Jogger»og Video Reflex.

NES Power Pad. Foto: Wikimedia Commons

Bandai prøvde seg i 1986 med Power Pad til NES , og hadde 12 knapper man kunne tråkke på. Av Bandais spill som ble produsert til matta finner vi blant annet Athletic World, Dance Aerobic, Street Cop – hvor man løp etter kriminelle og måtte hoppe over hindre, og Totsugeki! Fūun Takeshi Jō, som var basert på det tullete, men hysteriske Takeshi's Castle som gikk på Japansk TV (Wipeout på TVNorge er en nedstrippet av Takeshi’s Castle).

Skal vi danse, Mario?

I 1989 kom det to titler til Power Pad som Nintendo utviklet selv. Short Order var et hukommelsesspill hvor man skulle huske ingrediensene i en hamburgerbestilling og tråkke i riktig rekkefølge. I Eggsplode! skulle man forhindre at en ulv sprengte redene til 12 forskjellige høner ved å tråkke på bombene han la ut.

Blant mattene er uten tvil Konamis Dance Dance Revolution den mest populære. Arkadeversjonen kom i 1998, og egne utgaver med dansematter ble kort tid senere lansert til samtlige konsoller, og et en bølge av kopier skylte inn over danseglade nerder.

USB-dansing. Foto: drinkstuff.com

Konami lagde til og med en egen utgave med en dansende Mario! For de som ikke vil bevege bena, kan man få en egen USB-matte som er tilpasset fingrene. En egen liten figur for å ha på fingrene for å få ”dansefølelsen” følger med.

Til å tråkkes på har vi selvfølgelig også Wii Balance Board fra Nintendo. Noe som så langt i artikkelen ikke burde overraske, er at Amiga var ute med konseptet først – da med Joyboard, som ble lansert til Atari 2600 i 1982. Slik som med brettet til Nintendo styrte man Joyboard ved å lene kroppsvekta si fra side til side mens brettet registrerte vektfordelingen (dog er Wii Balance Board betydelig mer nøyaktig).

Atari Joyboard. Foto: atariage.com

Men det finnes andre måter å spille på som også krever bevegelse, og det er temaet for neste ukes artikkel!

Les også
Mass Effect 2 husker deg
1: Rock 'n roll, fiskeboll
2: Skal vi danse?

Siste fra forsiden