LEGO Soccer Mania

Når fabrikken som laget LEGOs trebrikker brant ned i 1960, bestemte konsernet seg for å fokusere kun på plastikk-brikker. Og siden det har konsernet bare vokst og vokst. LEGO har i det siste flere ganger prøvd å innta spillmarkedet, uten den helt store kommersielle suksessen, noe LEGO Football Mania sannsynligvis heller ikke kommer til å få.

Raketter og bomber
Det er et par ting som berger gameplayet litt. Først og fremst er det de såkalte kraftenhetene (power-ups) som i følge pakka er fantastiske og vanvittige. Tja. Det er nok ikke noe geni som har brukt lang tid på å fundere hva slags kraftenheter spillet skal ha, men noen av dem er ganske morsomme. De legger seg som ikoner på banen, og du må bare løpe på en for å få den. Da legger den seg nede i hjørnet, og du kan bruke den når du ønsker. De forskjellige er; stjel ballen (tar ballen fra motstanderen og gir til nærmeste medspiller), fartsmonster (alle på laget løper med turbofart), omvendt styring (gir motstanderen omvendte kontroller), rakettball (gjør om ballen til en rakett som fyker mot mål), bombeball (gjør om ballen til en bombe), sterk mann (gir spilleren et skjold), gimme-gimme (tar motstanderens kraftenhet) og tilfeldig (tilfeldig kraftenhet).

Spesielt er bombeball artig, da gjøres ballen om til en bombe som sprenger etter en gitt tid. Så om du har ballen da blir du ganske stresset med å få gitt den fra deg. Smellet er ganske formidabelt også. Det er slike ting det burde vært mer av i spillet, ting som får en til å smile litt. Bortsett fra kraftenhetene er det bare en ting til i gameplayet som får en til å trekke litt på smilebåndene, og det er reaksjonene etter å ha scoret mål. Det kommer en liten in-game-videosnutt der spillerene utfører diverse jubelscener, for eksempel å danne et tog eller å breakdance. Disse scenene blir kanskje litt slitsomme i lengden om du spiller på det enkleste og vinner 15-0, men spiller du en hard kamp mot en kamerat blir det fort veldig morsomt, med mindre det ikke var du som scora målet da.

Mange spillmoduser
Når du først starter spillet og bare skal spille en vanlig kamp, har du bare tilgang til tre lag og en bane. Etter hvert som du spiller deg gjennom de forskjellige modusene åpnes flere baner og spillere. Dette er en fin måte å motivere spillere på, spesielt når det er så mye nytt å få frem. Spillet byr på litt variasjon når det kommer til de forskjellige modusene. Du kan velge mellom "quick start, "friendly", "story", "skill zones" og "LEGO cup". I "Quick start" hopper du rett inn i en tilfeldig valgt kamp. "Friendly" er nesten det samme, bare med valgmuligheter over banen og lagene.

"Story"-modusen er en stilig ide. Her spiller du først en vanlig kvalifiseringscup, og om du vinner den kommer den onde Brickster og stjeler pokalen din på utdelingsseremonien. Det kan du selvfølgelig ikke ha noe av, og du legger etter han. Eneste måten du kan få igjen pokalen din på er sjokkerende nok ved å spille fotball på de mange mystiske stedene laget ditt kommer over. "Skill zones" er en slags treningsmodus. Det er 6 forskjellige nivåer som tester hvert sitt område, for eksempel dribling, skudd, taklinger osv. Hvert nivå åpner en ny spiller, og byr på litt variasjon utenom kampene. Litt synd er det at de er nokså enkle, men en helt grei modus å kjøre gjennom når du er litt lei av kampene. "LEGO cup" begynner med noe som er veldig morsomt. Du velger ditt lag ut i fra land, og hvert land er representert med en symbolsk LEGO-figur. For eksempel har Frankrikes LEGO-figur langt svart hår og stylet bart og Japans figur er brillenerd. En kunne nok gjettet seg frem til hvilket land en god del av disse figurene symboliserte om de hadde stått der uten tekst. Litt morsomt er det også at Norge er representert. Cupen er lagt opp ganske nøyaktig som en vanlig VM-turnering, med 8 grupper.

Vanskelighetsgraden er svært lav, selv på det vanskeligste burde ikke dette være det minste problem for en spiller som har vært borte i fotballspill før. Som sagt, spillets målgruppe er 3-9 år og vanskelighetsgraden blir jo også deretter. Litt skuffende er det at utvikleren ikke kunne ha laget det litt vanskeligere når du tross alt velger hard, for det blir rett og slett for enkelt og dermed ganske kjedelig når du ikke lenger fascinerer deg over å sprenge motstanderne ved å gjøre om ballen til en bombe.

Det er muligheter for 4 spillere å spille sammen i multiplayer, men alle må spille på en PC. Det vil si at du må ha tre ekstra håndkontrollere utenom tastaturet, og det er det vel ytterst få som har. Du kan velge om du vil spille på samme lag eller som motstandere. Det er helt klart mye morsommere å spille mot hverandre enn med hverandre. Mye på grunn av den dårlige dataen, men så er jo også gleden minst 10 ganger større når du sprenger kameraten din med en bombeball, og ikke minst når du breakdancer etter et mål. Men du blir nok fort lei av multiplayer, for det blir litt for ensidig grunnet det kjedelige gameplayet. Du kan for øvrig spille sammen i alle moduser utenom "skill zones". Du kan bare spille to sammen på ett lag, så om du har fire kontrollere blir det to mot to.