Let's talk about sex

Fra indianerpiker til varm kaffe, her er et blikk på sex i spillhistorien.

1: Forspill
2: Nittitallet
3: Det nye millenniet
4: Japan
5: Etterspill

Hentai og Eroge

Japanerne har et annerledes forhold til sex og erotikk enn hva det vestlige samfunnet har, og spill med sex og nakenhet ikke er uvanlig. Hvor man i vesten har gått for et mer realistisk preg på figurene, har japanerne lagt sin elsk på sine karakteristiske animefigurer.

Ikke nå, kjære, jeg har hodepine. Foto: erogereview.com

Spill med seksuelle elementer blir i Japan kalt ”Eroge”, som er en sammenslåing av ”erochikku” og ”gēmu” som betyr erotiske spill. ”Hentai” er et uttrykk vesten har tatt til seg og bruker på all form for japansk erotikk, selv om japanerne selv bruker det om noe som er ekstremt perverst.

Noen av de mest populære erogespillene er kjærlighetsrollespillene og datingsimulatorene, ofte kalt ”bishōjo gēmu” (jentespill) og ”otome gēmu” (ungpikespill).

Forskjellen på disse to er at i førstnevnte er beregnet på gutter og har handling knyttet opp til interaksjon med pene animejenter, ofte med mye sex og nakenhet. ”Otome gēmu” derimot er ment for jenter og spiller mer på romantikk og forhold.

Graden av erotikk i disse kjærlighetsspillene er veldig varierende. I noen av dem skal man bare hoppe fra en partner til en ny en uten større vanskelighet enn å trykke på neste-knappen, mens i andre er alt avhengig av hvordan man oppfører seg og hva man gjør. Da det som regel er mindre studioer som lager disse spillene, vises ofte de intime scenene i stillbildesekvenser eller enkle animerte sekvenser for å spare på ressursene.

Kamp om fillene i Battle Raper.

I nyere tid ble det hevet en del øyebryn når slåssespillet Battle Raper ble lansert i 2002. Her blir klærne blir flerret av i løpet av kampens hete, og enkelte av de kvinnelige figurene kan sågar bli voldtatt under kampen. I oppfølgeren ble voldtekter fjernet, men det er fremdeles mulighet for sex mellom spillerne.

Battle Raper er ikke alene om dette innholdet. Flere andre slåssespill for både arkade og de mindre konsollene på nittitallet inneholder scener og kampteknikker som er mildt sagt tvilsomme. Alt fra tentakelmonstre som holder fast spillerne med noe som ser ut som tentakelpeniser, til omfavnelser med høy aktivitet i hofteregionen.

1: Forspill
2: Nittitallet
3: Det nye millenniet
4: Japan
5: Etterspill

Siste fra forsiden