Let's talk about sex

Fra indianerpiker til varm kaffe, her er et blikk på sex i spillhistorien.

1: Forspill
2: Nittitallet
3: Det nye millenniet
4: Japan
5: Etterspill

Etterspill

Mer spennende enn dette, fra God of War: Chains of Olympus? Foto: ugo.com

Sex har vært et kontroversielt element i spill helt fra starten, og ingenting tyder på at det kommer til å gå av moten ennå. Utviklerne av spillet Alpha Protocol, som kommer i senere i år, skryter av at hovedpersonen kan ha sex med samtlige damer han møter i spillet i samme stil som i Mass Effect, mens utviklerne av God Of War 3 diskuterer hva som kan gjøres for å piffe opp og fornye Kratos’ eventyr så de ikke skuffer fansen.

Noen utviklere vil alltid legge inn sex for å provosere, men utfordringen til de mer seriøse aktørene blir å integrere sex som en naturlig del av historiefortellingen uten å gjøre det vulgært eller platt. Den tradisjonelle gå-til-svart teknikken til Mass Effect og flere andre er en trygg vei å gå.

Klinefilminspirerte Fahrenheit.

Fahrenheits løsning, å hente inspirasjon fra Hollywood, var både modig og gjort på en måte som står som eksempel for andre utviklere. Japanerne har også hatt en del gode løsninger som er verdt å se på, selv om man her i vesten kanskje bør droppe tentaklene og småpikene.

Mer fokus på sensualitet, intimitet og følelser kan være veien å gå for å bli kvitt stempelet om at sex i spill bare er porno, for slik det er nå er sex tidvis altfor overfladisk og enkelt. Utviklerne må bli modigere for å gå mer i dybden og vise at sex ikke bare er peising, men også en del av kjærligheten og faktisk er en bra ting.

Til slutt er det en liten kulturforskjell som kan være verdt å peke på:

Vi har sett på hvordan det i USA er til stor grad akseptert å selge voldelige spill, men med en gang det er en pupp eller antydning til sex så blir det automatisk bråk og spill merket med AO, Adults Only i USA, blir nektet solgt i butikker.

Det er nesten alltid spill med mye nakenhet og sex som havner i denne kategorien. Ekstrem vold klarer som regel å presse seg ned til M, Mature 17+, eller lavere.

Kikker vi derimot til Tyskland har flere voldelige spill vært bannlyst fra landet, og opp gjennom historien har flere spill vært nødt til å fjerne blod, farge det grønt, eller gjøre om ofre til zombier. Nakenhet og sex derimot har vært en naturlig del av kulturen, og ingen har giddet å heve et øyebryn.

Hva er egentlig farligst for ungdommen å spille? Spill hvor man skal drepe, eller å elske? Man kan av og til begynne å lure.

1: Forspill
2: Nittitallet
3: Det nye millenniet
4: Japan
5: Etterspill

Siste fra forsiden