Live for Speed

Så langt tyder alt på at det skulle gå i orden, for Live for Speed S1 (heretter LFS S1) har nærmest hatt en eksplosjonsartet vekst i bilsimulatormiljøet. Litt av en prestasjon tatt i betraktning av at spillet er produsert av tre ildsjeler, og uten hjelp fra noen utgiver. Den eneste måten å skaffe spillet på er via Internett, hvor det er tilgjengelig for beskjedne £12 (omkring 140 norske spenn).

Det er godt å se at det fortsatt er mulig å hevde seg i spillbransjen uten all verdens ressurser. Kanskje hadde spillet solgt bedre om det stod i et fancy cover i nærmeste spillsjappe, men samtidig sørger mangelen på utgiver for at pengene vi betaler virkelig havner hos de som har strevet med å lage spillet, i dette tilfellet Scawen Roberts, Eric Bailey og Victor van Vlaardingen. En skulle kanskje tro at et slikt prosjekt var vanskelig å holde styr på for et så lite team, men det virker snarere stikk motsatt. Det er sjelden at det splippes et spill med så god oppfølging fra utviklerne. Der enkelte andre unnlater seg å rette opp i store feil som i praksis gjør spillene deres helt verdiløse, har teamet bak LFS hele tiden lyttet til spillerne, og sluppet patcher jevnt og trutt. De fleste feil ble kjapt luket ut ved betatesting av demoen, og resultatet er at spillet nå er praktisk talt feilfritt. Dette burde egentlig være en selvfølge, men når så mange andre slurver er det ekstra godt å se at noen gjør et skikkelig stykke arbeid for å tilfredsstille kundene.

Lastes ned fra nettet
Spillet lastes ned i sin helhet fra den offisielle hjemmesiden. Deretter må du registrere deg og betale, før du får tilsendt en kode for å låse opp spillet. Gjør du ikke dette vil spillet kun fungere som en demo, men en god sådan. Antallet biler og baner er begrenset, men du får full mulighet til å teste om spillet er verdt pengene. Demoen fungerer både alene og i multiplayer over Internett. Et kjøp av S1 gir deg ikke rett til de kommende delene, S2 og eventuelt S3 må kjøpes separat.

Det er i utgangspunktet kun fire baner å velge mellom, men hver av dem har flere ulike kombinasjoner slik at variasjonen likevel er relativt god. Det er uansett ikke et spill for de som må ha treognitten forskjellige baner for å trives, her er det runde etter runde på de samme banene som gjelder. Noen synes kanskje det er kjedelig, men det er dette asfaltracing dreier seg om. Enkelte av spillerne har notert mange tusen runder på deres favorittbaner, og konkurransen om de beste rundetidene er knallhard. Skulle du likevel gå lei, har spillet et par rallycrossbaner og en dragstrip også. I tillegg har det ene baneområdet en stor parkeringsplass der du selv kan lage din egen løype ved å sette ut dekkstabler, skilt og lignende.

Det er heller ingen overflod av biler å velge mellom, men de syv bilene er såpass varierte at de tilbyr svært ulike kjørestiler. Forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulstrekk er representert, og med varierende vekt og motorytelse. Ingen lisenser er kjøpt inn, men bilene ligner mistenkelig på virkelige biler, Lotus 7/Caterham og Toyota Supra for eksempel. Selv om bilenes handling er meget individuell, er de bemerkelsesverdig godt balansert. Flere av bilene kan konkurrere direkte mot hverandre uten at noen er overlegent bedre enn de andre. Bilenes handling virker stort sett svært realistisk. De ligger ikke på skinner, men oppfører seg slik det forventes av de respektive modellene. I svingene vil for eksempel de bakhjulsdrevne bilene ha langt lettere for å overstyre enn de forhjulsdrevne.Sammen med gode kontroller fører dette til at du kan kjøre med bredsladd gjennom svingene hvis du har lyst til det. Ikke noe å satse på for gode rundetider, men veldig underholdende.

I svingene er det nødvendig med helt forskjellig taktikker for å gjøre det godt; å slippe gassen midt i en sving med bakhjulsdrift kan være fatalt, å gjøre det samme med en forhjulsdreven bil kan være redningen. Et par av de bakhjulsdrevne bilene har kanskje litt for lett for å overstyre, slik at du må være svært forsiktig med gassen, men det er ikke verre enn at det krever litt tilvenning. Til å begynne med har du ikke tilgang til de feteste bilene, men disse får du etter hvert som du opparbeider deg poeng (credits). Disse får du ved å kjøre godt, enten det er i singleplayer eller multiplayer. Hvor mange credits du vinner kan avhenge av vanskelighetsgraden til den datastyrte motstanderen og løpenes lengde.

God fysikk
At fysikken er god er selvsagt det viktigste for realistiske bilspill. At enkelte elementer i spillet har et litt amatørmessig preg er lett å tilgi. Menysystemet har et hav av innstillingsmuligheter, men det ser ut som noe en nærsynt mindreårig kunne snekret sammen i Visual Basic på 10 minutter. Det fungerer, men det ser definitivt ikke bra ut. Grafikken ser derimot relativt bra ut, både biler og omgivelser er godt detaljert. Det kan likevel ikke konkurrere mot de hotteste spillene på markedet når det gjelder fantastiske lyseffekter og værforhold. Faktisk er det alltid godt vær i LFS. En skal ikke klage på solskinn, men det hadde gjort seg med våt veibane en gang i mellom. Bilene har heller ikke gjennomsiktige ruter, dessverre. Lydene holder omtrent samme nivå; de er syntetiske, men høres stort sett meget naturtro ut. De forskjellige bilene har helt forskjellig lyd, slik at du faktisk kan høre hvilken bil det er som prøver å kjøre forbi deg.

Ingen skademodell
Den største mangelen er kanskje at bilene tåler alt, i skikkelig Gran Turismo-stil. Dekkslitasje er heller ikke implementert. Dette gjør depotene på banene ganske unyttige, annet enn at det er her du starter når du kobler til en server. Her er det gjort noe originalt og smart. Det er mulig å koble til en server selv om et løp er i gang. Du kan da velge om du vil se på løpet, eller om du vil begynne fra depotet. Dette gir deg mulighet til å ta et par oppvarmingsrunder mens de andre fullfører løpet, men det er en idé å følge med på kartet. Det er ikke populært om du torpederer lederen i løpet når du er på vei ut av depotet. Et slikt system muliggjør at vandaler kan koble seg til og ødelegge for andre seriøse spillere, men det har heldigvis ikke vært noe stort problem enda. Spillet har også en enkel funksjon som lar spillerne stemme over om løpet skal startes på nytt, eller om ødeleggende avskum skal sparkes vekk fra serveren.

Det er spill over Internett som er det mest spennende aspektet ved LFS. Støtten for slik spilling er svært god. Det skal være mulig å kjøre tilfredsstillende selv med modem, noe vi dessverre (eller heldigvis) ikke har testet. Motstandernes nivå er stort sett høyt, og som nybegynner vil du få litt å bryne deg på. Å kjøre noen runder alene først kan være lurt, men forvent ikke at du har noe å stille opp med bare fordi du kjører fra de AI-styrte bilene. AI-en er riktignok ganske god, men den har likevel ikke så mye å stille opp med.

For å få tips om hvordan du oppnår best mulig rundetider kan du ta deg en titt på det offisielle nettstedet. Her ligger det stats over spillerne (ikke se på mine), replays og oversikt over beste rundetider med de forskjellige bilene. En god og informativ side med andre ord. Et annet tips er å ta en tur innom forumet for å plukke opp tips angående oppsett av bilen. Det er mye tid å hente på å sette den opp riktig i forhold til kjørestilen din, og mulighetene er mange. Det finnes også ferdige filer med oppsett å laste ned. Disse kan være verdt å prøve ut og ta en titt på, men det som fungerer godt for en annen trenger ikke å fungere godt for deg. Litt prøving og feiling kommer du altså ikke unna.

Det er litt uvanlig å gi ut et spill i tre deler, og selv om S1 står på egne ben og uten tvil er verdt pengene, har det noen små svakheter. Disse blir trolig rettet på i patcher eller S2/S3, noe som lover godt for spillets framtid. Skader, dekkslitasje, gjennomsiktige vinduer, væreffekter, flere biler og baner er bare noe av det utviklerne har hintet om. Gjør de alt dette like godt som de har gjort S1, kan Live for Speed bli den beste, ikke bare en av de beste, bilsimulatoren som er tilgjengelig. Riktignok har de antydet at grafikkmotoren ikke vil bli vesentlig forbedret, slik at de kan risikere å bli frakjørt noe hva grafikk angår av andre titler, men det blir neppe noe stort skår i gleden. Grafikken er mer enn god nok, og det kommer den sikkert til å være når de kommende delene slippes også.

Konklusjon
Live for Speed S1 er en gjennomarbeidet og solid tittel, men det finnes rom for forbedringer. De mest iøynefallende svakhetene er mangel på skadesystem og dekkslitasje, men flere biler og baner hadde også gjort seg. Det ser imidlertid ut til at alt dette vil bli rettet opp i kommende utgaver, og det er grenser for hvor mye en kan vente seg av den første tredjedelen av et spill, tross alt. Det viktigste er at fysikken og gameplayet er skikkelig, og det er de i høyeste grad. Rallycross og dragracing kan by på litt underholdning, men det er asfaltracing som er spillets hoveddel og store styrke. Spillet kan være verdt å spille alene, men det er først i multiplayer det kommer til sin fulle rett. LFS S1 er obligatorisk for alle som liker bilsimulatorer på Internett, rett og slett. For de som ikke har så kraftig maskin kan det være verdt å merke seg at spillet er relativt krevende når det gjelder prosessor, skjermkortet stilles det derimot ikke like stort krav til.

Live for Speed

Windows
Slippdato: 18. juli 2003
Utvikler: LFS Team

Forsiden akkurat nå

Til toppen