Anmeldelse

LMA Manager 2004

Er du en av de som sitter og hyler skjellsord ut til spillerne når du sitter og ser på en tippekamp? Nå kan du tre inn i rollen som engasjert fotballmanager uten å forlate godstolen, ved hjelp av Codemasters omfattende fotballmanagersimulator: LMA Manager 2004.

Side 1
Side 2
Side 3

Fotballmanagerspill til spillkonsoller har i de siste årene blitt mye mer omfattende og innholdsrike enn de var i konsollenes spede og forsiktige barndom. Med ankomsten til maskiner som PlayStation 2 og Xbox har det blitt mulig for spillutviklerne å lage omfattende managerspill også på andre plattformer enn PC. Den bestselgende managerspillserien til konsoll - Codemasters LMA Manager-serie - viser med sin 2004-utgave at managerspill på konsoll ikke lenger er noe å kimse av.

Solid innhold
LMA Manager 2004 inneholder en solid mengde fotballspillere og klubber. Rundt 19.000 fotballspillere og i overkant av 770 klubber er innkludert. Innpakket med et solid stykke spillerstatistikk og krydret med en haug av tilleggsinformasjon for hver klubb skulle dette være nok å legge fingrene i for de fleste. Det er seks europeiske ligasystemer som er blitt gjort spillbare i dette spillet, nemlig ligasystemene i England, Skottland, Spania, Tyskland, Italia og Frankrike. Alle de store europeiske fotballigaene er altså gjort tilgjengelige, og det eneste spørsmålstegnet en kan sette her er vel med tanke på hvorfor Skottland i det hele tatt har blitt inkludert. Det er begrenset med hvor mye morro man kan få ut av å leke manager for et av de fortapte lagene i skotsk tredjedivisjon, og man kan vel spørre seg om ikke det skotske ligasystemet burde ha blitt droppet til fordel for et større og bedre et, som f.eks. det nederlandske.

Spillet inneholder i grove trekk to hovedmoduser. Den største - "Full Game"-modusen - er den typiske, tradisjonelle managerspillmodusen, der du velger deg en klubb i et av de seks landenes divisjonssystemer, for så å føre den gjennom serie- og cupspill i jakten på heder og ære. Codemasters har i tillegg til denne modusen lagt med en genial vennskapskampsmodus, som er ideel med tanke på å prøve ut nye taktikker og lag mot en hvilken som helst motstander. Denne modusen er også ideell med tanke på dem som har et ønske om umiddelbar flerspillermorro, da to spillere kan brake sammen i en duell uten å måtte vente på at terminlisten tilsier at det er deres to lag som skal spille mot hverandre, noe som er nødvendig i managerspill uten lignende vennskapskampsmoduser. Innenfor "Full Game"-modusen finner du i tillegg til den tradisjonelle realistiske modusen også en modus som heter "Fantasy Team", hvor du kan lage ditt helt eget lag og plassere det inn i et av ligasystemene, en morsom og litt arkadepreget modus som gir spillet lengre levetid.

"Full Game"-modusen er altså spillets hovedmodus, og det er her du virkelig merker at LMA Manager 2004 har fått en solid innpakning. I det du entrer "Full Game"-modusen får du muligheten til å velge mellom to vanskelighetsgrader: "Normal" og "Expert". I utgangspunket er undertegnede i mot at fotballmanagerspill skal iføres vanskelighetsgrader, da dette fort kan føre til at spillet får et litt for arkadeaktig preg, men i LMA Managers tilfelle er ikke dette noen negativ ting. De to vanskelighetsgradene har nemlig ingen forskjeller når det gjelder hvordan selve spillet utfolder seg på banen. Dine motstanderlag vil gi deg like stor motstand på begge vanskelighetsgradene, og den eneste forskjellen ligger i at om du velger den høyeste vanskelighetsgraden, så forsvinner muligheten din til å blant annet se ditt lags spillerratinger før sesongen har begynt.

Dette fører til at du på den høyeste vanskelighetsgraden i større grad enn på den enkleste må ta initiativ til å teste ut alle spillerne før sesongen begynner, da den eneste muligheten til å finne ut hvor spillerne står er ved å bruke dem i kamper, slik at deres spillerstatistikker etter hvert blir gjort synlige for deg som manager. Et slikt vanskelighetsgradsystem som det LMA Manager 2004 har bidrar i stor grad til å forlenge spillets levetid, da den høyeste vanskelighetsgraden byr på en større utfordring enn den laveste gjør, noe som i realiteten gir to ganske så forskjellige spillopplevelser.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden