Anmeldelse

Logitech Driving Force Pro

Lenge har de råeste rattene vært forbeholdt PC. Blodig urettferdig synes nok mange, men nå gjør Logitech noe med saken. For alle med PlayStation 2 i alle fall. Driving Force Pro har landet, og det i god tid før GT4.

Rundt lanseringen av Gran Turismo 3 slapp Logitech Driving Force, et ratt som har høstet mange lovord. Likevel er det klart at det mangler en del i forhold til for eksempel MOMO-rattene til PC. Nå, når Gran Turismo 4 så smått nærmer seg, kommer Logitech med et nytt, spennende ratt: Driving Force Pro. At Logitech har valgt å skreddersy rattet for GT4 sier ikke rent lite om hvilke forhåpninger verden har til dette spillet, men heldigvis fungerer det ypperlig til andre bilspill også.

Mens vi venter på GT4
En stor GT-logo i rattets sentrum viser tydelig hvilket spill Logitech sikter på, og det er heller ikke før GT4 slippes at det kommer ti sin fulle rett. Med nåværende spill har det en svingradius på 200 grader, men med GT4 og eventuelt andre spill med støtte for dette tilbyr det en svingradius på imponerende 900 grader. Rattet detekterer selv hvilken modus spillet støtter, og avgrenser svingradiusen deretter.

Stor svingradius i kommende titler er imidlertid ikke den eneste grunnen til å investere sparepengene i Driving Force Pro. Fra MOMO Racing har det arvet et grep i myk gummi, som er en betydelig hyggeligere opplevelse enn hardplasten som preger mange ratt. Det gir også en langt høyere kvalitetsfølelse enn lillebror Driving Force kan tilby. Er du riktig kresen ville du kanskje ønsket at rattet var litt tykkere, men det er flisespikkeri. All verdens gummi kan selvsagt ikke veie opp for ellers skrantende kvalitet, men det er heller ikke nødvendig med dette rattet. Det er flere imponerende faktorer ved Driving Force Pro. Det er en liten slark mellom rattstammen og basen, men bortsett fra dette fremstår det som meget solid og velbygd.

Sammen med GT-logoen omsluttet av en stilig aluminiumsring er den sekvensielle girspaken det mest iøynefallende ved rattet. Dette er en kjærkommen nyhet, men de vanlige girhendlene er også på plass. Disse er ikke helt på topp når det gjelder respons, men virker å tåle en støyt. Girspaken, derimot, er trolig noe av det beste som er å oppdrive når det gjelder respons. Et lite trykk, og det lyder et utrolig tilfredsstillende, veldefinert lite "klikk". Hendler er selvsagt raskere i bruk, da du ikke må flytte en hånd fra rattet, men med en slik girspak får girskiftene ganske enkelt ta den tiden de tar. Denne er for god til ikke å bli brukt.

Kraftig Force Feedback
Et problem med et ratt til PlayStation 2 i forhold til PC, er behovet for langt flere knapper. Logitech har løst dette helt ypperlig. Ikke bare er de intuitivt og behagelig plassert, de er også av uvanlig høy kvalitet. D-paden fungerer glimrende, og alle knapper du har bruk for nåes enkelt, selv når du ligger dør mot dør med erkerivalen i siste sving. Force Feedback-støtten er meget god, og sørger for virkelig motstand. Ingen simpel "dirring" med andre ord. Dette er trykket ned i en liten og hendig base, som får plass nær sagt hvor som helst. Festesystemet består av to haker som festes på undersiden av bordplaten og strammes fra oversiden. Omtrent som to skrutvinger, for deg som har rotet i en verktøykasse før.

Pedalsettet ser nærmest ut til å være hentet fra MOMO Racing, og det er strengt tatt ikke et dumt ratt å stjele fra. Basen er stor, og gummiknotter sørger for at det ligger rolig på glatt gulv. Nedfellbare pigger gjør samme jobb på tepper og myke underlag. Pedalenes vandring er passe lang, og betydelig større motstand på brems enn gass gir en realistisk følelse. Kvalitetsfølelsen er også her meget høy. Størrelsen gjør det kanskje vanskelig å stue bort, men det er mildt sagt et luksusproblem.

Offisielt støtter rattet kun PlayStation 2, men det fungerer heldigvis flott på PC også. Her låser et lite triks (Select + R3 + Høyre girhendel) opp 900 graders sving. Dette vil garantert gjøre dine gamle bilspill til en helt ny opplevelse. Faktumet at du må vri rattet mye lenger (opp til 1,5 runde hver vei) gjør at responsen blir svakere, du bruker rett og slett lenger tid på å vri rattet til riktig posisjon. Fordelen er en presisjon som overgår alt annet, og en følelse som ligger nærmere en ordinær bil enn andre ratt kan tilby. Rattet er kun testet på Windows XP, men vil trolig fungere fint på andre operativsystemer også.

Konklusjon
Det har vært knyttet stor forventning til dette GT4-relaterte rattet. Dets fulle potensial kommer ikke til syne før GT4 slippes (da kommer vi tilbake med oppdatert omtale), men selv med begrenset svingradius er det et meget godt ratt. Som en bonus fungerer det utmerket på PC også. Logitech Driving Force Pro er et presist ratt med gjennomtenkt design, herlig gummibelegg, nydelig girspak og gode pedaler, som har arvet mye godt fra PC-verdenens MOMO Racing. Ikke å forakte med andre ord. Har du ikke ratt bør det derfor være liten tvil om hva du skal velge, og har du et bør du vurdere å skifte. Driving Force Pro er overlegent selv gamle Driving Force, som av mange har blitt regnet som kongen på haugen. Inntil nå.

Siste fra forsiden