Anmeldelse

Logitech G25 Racing Wheel

Det er en ny konge på ratthaugen. Under, i en sky av støv, ligger de gamle storhetene såret.

Logitech har lenge hatt et godt tak på rattmarkedet. Spesielt har toppmodellene deres slått knockout på de hardeste konkurrentene. Det går imidlertid en stund mellom hver gang de utfordrer seg selv, men når det først skjer er det gjerne godt nytt. Så også denne gang.

Kanskje er det likevel slik at de små gavene er de beste. Logitech G25 kommer nemlig i en overraskende liten eske. Under lokket hviler imidlertid utstyr av uvanlig grovt kaliber. Det er også verdt å merke seg at Logitech ikke lenger samarbeider med Momo. Denne nye toppmodellen er i steden innlemmet i G-serien, sammen med annet spilltilbehør.

Det er mye som skiller G25 fra vanlige ratt. Det mest iøynefallende er at girspaken sitter på en egen base, sammen med et knappepanel. Du får altså en egen midtkonsoll, som kan plasseres etter eget ønske. Det er flott i seg selv, men det beste er likevel at vi her snakker om et fungerende H-gir med 6 gir og revers. Tidligere har slikt vært forbeholdt spesielt interesserte med lubben lommebok. I en bil med manuell gir hører clutch med, og følgelig har pedalsettet egen clutchpedal.

Kvalitet i førersetet

Det er ikke bare funksjonene som imponerer, men også kvalitetsfølelsen. Logitech har gjennomgående brukt skikkelige materialer. Spesielt gir den utstrakte bruken av skinn og rustfritt stål et godt inntrykk, men også delene av plastikk virker solide. Alt dette er bra, men det hjelper lite om byggekvaliteten er laber. Det er den ikke, her er det ingenting som knirker, rasler eller skrangler, selv ved kraftig bruk.

Rattets base er overraskende liten og lett, men de to skrufestene klarer likevel å gripe seg fast i de fleste underlag. Alle deler har dessuten innfelte muttere på undersiden, for den som planlegger en mer permanent montasje. Rattet er tykt og godt å holde i, og trukket med mykt skinn, mens eikene og sentrum er produsert i rustfritt stål. Det samme er de to store girhendlene bak på rattet. Noe uvanlig er det at vi ikke finner mer enn to knapper foran på rattet.

To sterke motstandsmotorer jobber mot hverandre, og leverer effekter som er både kraftige og presise. Det beste er likevel at dette oppnås uten tegn til ujevne rattutslag. Ingen during, knepping eller hakking, slik som på mange andre ratt. Kun jevn og god motstand gjennom alle de 900 gradene. Den kulelagrede rattstammen bidrar også til godfølelsen, blant annet ved å eliminere slark mellom ratt og base. Dette er rett og slett den beste inkarnasjonen av Force Feedback vi har sett.

6-trinns girkasse

Midtkonsollen er i stor grad produsert av hardplast, men med innslag av edlere materialer. Spesielt girkula, som er kledd med mykt, håndsydd skinn. Girspaken har to forskjellige modi. Ved hjelp av en lettilgjengelig bryter kan du velge mellom H-gir og sekvensiell girspak. Førstnevnte modus, som nok er settets fremste salgsargument, gir deg 6 gir pluss revers. Girene sitter tett, men i tydelige spor, slik at du fort lærer deg nøyaktig hvor alle girene sitter. Motstanden mellom girene er lav, men girene er veldefinerte. Over girspaken sitter knappepanelet, som består av 8 knapper og et 4-veis styrekryss. Heller ikke her er det spor av billige løsninger.

Pedalsettet er rett og slett massivt. Basen er større og tyngre enn noen gang tidligere, og gummiknotter klistrer den til gulvet. Det sier en del når en må tjore fast kontorstolen og ikke pedalsettet. Godt feste er da også en nødvendighet når de tre ville pedalene skal temmes. De er store, gode og produsert i rustfritt stål, med lang vandring for maksimal presisjon. Motstanden i dem er forskjellig, akkurat som i en vanlig bil, men jevn gjennom hele vandringen. Gasspedalen har relativt lite motstand, clutchen en del mer, mens bremsen er merkbart tyngre igjen. Motstanden i pedalene, sammen med den kraftige tilbakemeldingen fra rattet, sørger for å holde enhver ivrig spiller i god form. Her må du faktisk bruke muskler. Basen har også nedfellbare pigger for feste på matter, slik vi kjenner det fra tidligere Logitech-ratt.

Hvis du enda ikke har skjønt hva som er så fantastisk med G25, klarer du deg trolig bedre med et tradisjonelt sett til halve prisen. For den som vil ha den maksimale realisme er det imidlertid ingen vei utenom. H-gir og clutchpedal lar deg spille på en helt annen måte enn hva vi er vant med. Tilvenning må påregnes, men etterpå er det ingen vei tilbake. En må riktignok ha i tankene at selv om rattet støtter manuelt gir og tre separate akser, så er det ikke alle spill som gjør det. Simulatorene er imidlertid godt dekket. Hvert gir representerer en knapp, som må bindes opp i spillenes konfigurasjon. Spillet må altså la deg binde en separat knapp til hvert enkelt gir. GTR, GT Legends, GTR 2, Live for Speed og gamle Viper Racing er eksempler på slike spill. Der slik støtte ikke eksisterer kan selvsagt rattet brukes i sekvensiell modus.

Les også
Vanskelig å lage gode lisensspill

Verktøy for perfeksjonisten

Foruten at det føles mer realistisk, kan også H-gir og clutchpedal være nyttige verktøy på banen. Det kan være tideler å hente på å gire direkte fra femte til tredje, uten å måtte gå veien om fjerde. Clutchpedalen har nok likevel størst innvirkning på kjørestilen. Nye muligheter åpner seg når drivhjulene kan frikobles analogt og trinnløst. Den kan for eksempel redde skinnet ditt når du får sleng på bilen, eller være et nyttig verktøy under nedbremsing og nedgiring før en sving. Er du våken i venstrefoten kan kanskje katastrofen avverges om du bomgirer eller roter deg bort i et område med uventet dårlig veigrep. I noen spill kan den også være nødvendig for å ikke kvele motoren.

Selv om rattet primært er rettet mot simulatormarkedet til PC, støtter det også offisielt PlayStation 2. Du vil kanskje ikke få nytte av clutchpedal og H-gir her, men det gjør en god jobb som ordinært ratt. 900-graders rattutslag kommer til sin rett i en rekke nyere konsollspill, men kanskje spesielt Gran Turismo 4. Den eneste begrensningen ligger i at noen spill nærmest forventer at du har en bråte knapper tilgjengelig på rattet. Da kan det ta litt tid å venne seg til hvor de sitter på midtkonsollen. G25 fungerer dessverre ikke med Xbox 360.

Konklusjon

Logitech G25 koster omtrent det dobbelte av hva Logitechs tidligere toppmodellene gjorde ved lansering. Det er det imidlertid god grunn til. G25 stiller i en helt annen liga, på praktisk talt alle punkter. Her får vi akkurat hva vi vil ha. Funksjoner og kvalitet i en herlig symbiose. Håndsydd skinn og rustfritt stål gir en massiv og eksklusiv følelse, mens teknologien leverer solid krafttilbakemelding og nydelig presisjon. Ja, det finnes andre muligheter for den som vil ha clutchpedal og H-gir, men ikke masseprodusert til en overkommelig pris. Vi kunne kanskje ønske oss 7 gir pluss revers, eller kabling som tillot oss å koble midtkonsoll og/eller pedalsett rett i PC-en, men det blir flisespikkerier. Simulatorfantaster har ikke råd til å gå glipp av denne diamanten. Opplaget skal være begrenset, så kjøp mens det enda er å oppdrive.

Siste fra forsiden