Logitech Precision Controller

Har du slitt ut den gamle Dual Shock-kontrolleren din? Da kan Logitech Precision Controller for PS2 være et fornuftig kjøp.

Mange mener at Sonys Dual Shock-kontroller er en av de beste spillkontrollerne vi har fått til nå. Den er behagelig i bruk, og fungerer glimrende til alt fra førstepersons skytespill til slossespill og sideskrollende actionspill. I tillegg er selve produksjonskvaliteten svært god, og med mindre du er en av de som faktisk kaster kontrolleren din i gulvet når du frustreres av et spill, er sjansene rimelig store for at du ikke behøver å bytte den ut før du selger PS2-en din eller stuer den bort på loftet.

Mye billig skvip
Det er kanskje derfor det har vært så dårlig med gode alternative kontrollere til PS2. De fleste som har kjøpt en tredjeparts kontroller til konsollen sin har nok raskt funnet ut at det var en tabbe de ikke ønsker å gjøre igjen; alternativene har nemlig stort sett vært like dårlige som den lave prisen deres har indikert, og de fleste som har tenkt de kunne spare en hundrelapp eller to ved å kjøpe en billigere PS2-kontroller har sannsynligvis kun endt opp med å måtte punge ut for de ekte sakene kort tid etter.

Logitech er et firma som har skaffet seg et svært godt ry blant gamere. Ikke bare leverer de noen av markedets desidert beste spillratt, men de er også et ledende firma innenfor både mus, tastatur og andre typer kontrollere. Nå har de bestemt seg for å komme PS2-eiere til unnsetning, med en billig Dual Shock-kopi som faktisk holder en høy kvalitet. Denne har fått det fantasifulle navnet Logitech Precision Controller for PlayStation 2, og finnes i to utgaver (med og uten "gammeldags" ledning). Jeg har tatt en titt på den billigste varianten (altså ikke den trådløse versjonen).

Gjennomsiktige klær
Det første jeg la merke til da jeg pakket ut kontrolleren var det mild sagt stilige utseendet. Kontrolleren er litt mindre enn en Dual Shock-kontroller, men formen er omtrent identisk. Overflaten er mørkeblå og gjennomsiktig, slik at du kan se elektronikken (og maskineriet som sørger for "force feedback"-ristingen) innenfor. Områdene som håndflatene dine berører mens du bruker kontrolleren er polstret med et mykt stoff som føles behagelig mot hendene. I tillegg har dette stoffet økt motstand, noe som gjør at kontrolleren ikke glir, men holder seg der den skal.

Ledningen er omtrent like lang som med en normal Dual Shock-kontroller. Produksjonskvaliteten er jevnt over god, noe som gjør at kontrolleren føles solid i bruk, samtidig som den tåler å utsettes for hardhendte gamere (med mindre du er den typen spiller vi diskuterte tidligere; du klarer sikkert å få has på den hvis du prøver). Når kontrolleren har fått navnet "Precision Controller" gir det naturligvis en viss forventning om at den skal være svært presis i bruk, og denne forventningen innfris absolutt. Stikkene er svært presise, og fungerer ypperlig i alt fra skytespill til bilspill.

Knappene på venstre side (D-Pad) virker litt billige i forhold til resten av kontrolleren, og klikker tydelig når du bruker dem. Dette er egentlig ikke noe problem, med tanke på at de tross alt fungerer feilfritt, og at de ikke brukes spesielt hyppig i vanlige spill. Knappene på høyre side føles like gode som knappene på en vanlig Dual Shock-kontroller, og fungerer også helt greit. Det eneste unntaket her er om du for eksempel spiller bilspill og velger å bruke knappene som gasspedal og bremse. Når du holder inne samme knapp i en lengre periode virker det nemlig som du må holde litt hardere enn du må med en normal Dual Shock-kontroller for at den hele tiden skal registrere at du holder inne knappen.

Litt svak ristefunksjon
Ristefunksjonen er egentlig en skuffelse, i forhold til Dual Shock-kontrolleren til Sony. Når du for eksempel skyter med et kraftig våpen i Mercenaries, får du med en vanlig Dual Shock-kontroller en virkelig tilfredsstillende følelse av kraften i våpenet. Med Precision Controller føles det egentlig mer som om du skyter erter. Det er i hovedsak kun styrken på selve ristingen som er svak; med unntak av dette føles de fysiske tilbakemeldingene fra kontrolleren naturlige. Det ser også ut til å være en viss variasjon i forhold til hvor godt ristefunksjonen fungerer - i noen spill fungerer den akkurat som med en vanlig Dual Shock, mens i andre er den merkbart dårligere.

Knappene på høyre side av kontrollen er faktisk et lite problem med Precision Controller. Tegnene på disse er en viktig del av Sony sin markedsføring av PlayStation-merket, og Logitech ville sikkert ikke skaffe seg problemer med Sonys advokater ved å etterligne dem. I stedet for rosa firkant, rød sirkel, grønn trekant og blått kryss, har denne kontrolleren rett og slett fire likefargede symboler som det ofte er vanskelig å se forskjell på i kampens hete. Hvis du ikke har memorisert hvor de forskjellige knappene befinner seg, kan dette by på problemer i spill som God of War, GTA: San Andreas og Shadow Hearts, hvor du i enkelte sekvenser er avhengig av å trykke de riktig knappene under tidspress.

Kontrolleren kommer også med en programmerbar turboknapp, som gir deg muligheten til å bevege deg (eller rettere sagt; avataren din i et spill) ekstra raskt, men jeg er litt usikker på hva slags nytteverdi denne egentlig har, med tanke på at alle PS2-spillene er designet spesifikt for å fungere optimalt med den vanlige hastigheten. Det er klart at det kan være en ekstra fordel (og dermed fungere som en juksemetode) i enkelte spill, og på den måten er funksjonen sikkert en fordel for mange, men den bør ikke være avgjørende for om du kjøper kontrolleren eller ikke.

ICO og C&C-spill tilbake i salg

Logitech Precision Controller for PS2 kan kjøpes for under hundrelappen, og representerer dermed et godt alternativ til Sonys Dual Shock. På enkelte områder er den underlegen (hovedsakelig i forhold til ristefunksjonen, men også til en viss grad i forhold til knappenes kvalitet), men stikkene fungerer helt utmerket og kontrolleren er dessuten mye stiligere enn en vanlig Dual Shock. Den noe mer kompakte størrelsen kan være et ørlite problem for noen; jeg synes en vanlig Dual Shock hviler litt bedre i hendene mine enn denne gjør, men slik behøver det slett ikke være for alle. Totalt sett er ikke dette en kontroller du kjøper for å legge Dual Shock-kontrolleren din på hylla, men om du trenger en ekstra PS2-kontroller eller har ødelagt den gamle, er Logitech Precision Controller for PS2 et godt valg.