Lord of the Rings: War of the Ring

Få spillemner har høyere aktivitet enn Ringenes Herre-lisensen i disse dager. I sammenheng med at vi stadig kryper nærmere premieren for den tredje filmen på norske kinoer, oversvømmes markedet av ulike produkter basert på den hemningsløst populære serien. Et av disse produktene er War of the Ring.

Med grunnlag i Battle Realms-motoren har man forsøkt å gjenskape noe av Tolkien-magien for de taktisk hungrige av oss. Spillet tilbyr to forskjellige sidevalg som du kan spille deg igjennom historien under. Den ene er naturligvis det frie folket fra Midgard, men dersom du føler deg litt ekstra ond en kveld, kan du alternativt satse på en framtid som Ork. Begge tilbyr forholdsvis identiske enhetstyper og burde ikke gi noen stor fordel til en gitt side.

Fullskjermsinstallasjon
Installasjonen av spillet er det første elemtentet jeg vil dra frem. De fleste spill har valgt å følge en standard installasjonsprosedyre under windows og har et homogent brukergrensesnitt som man enkelt kan orientere seg i. Vanligvis er det derfor ikke problematisk å navigere seg til andre program eller gjøre noe annet samtidig som installasjonen pågår. WotR benytter seg imidlertid av et eget installasjonsprogram som kjører i fullskjermsmodus (og eventuelt i en annen oppløsning enn det du kjører til vanlig), slik at begge disse elementene forsvinner. En liten sak som kunne ha vært løst på en bedre og mer gjennomført måte.

For de av dere som ikke har vært i kontakt med Battle Realms-motoren, må det sies at den versjonen man benytter i War of the Ring til forveksling ligger veldig nært WarCraft 3. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg hatt lett for å tro at det var snakk om en lisensiert utgave av toppspillet fra Blizzard. Grafisk sett er det absolutt ikke noe stygt spill vi har med å gjøre her, men stilen er dessverre ikke like pen og ren som vi har erfart tidligere. Det gir imidlertid WotR et eget utseende (som merkelig nok ligger veldig nært Battle Realms). Små gressletter imponerte til stadighet undertegnede, der gresset forsiktig blåste i vinden og vek unna da det kom styrker gående på tokt. Pent og stilisert og bidrar uten tvil til et mer realistisk preg på det hele.

Uvanlig kontrollstandard
Kontrollmessig har man valgt å bryte med stilen som de fleste av oss er godt kjent med fra tidligere spill. Man bruker i langt større grad høyre museknapp til å bekrefte en handling, slik som plassering av en bygning (du kan forandre dette til "standard"-systemet dersom du skulle ha et ønske om det). Dessverre har ikke utviklerene gjort det mulig å se hvilke snarveier som kan brukes for de ulike objektene internt i spillet, slik at man må referere til manualen dersom man lurer på hvilken tastekombinasjon som setter i gang bygging av de ulike strukturene.

Selve spillstrukturen er skummelt lik det vi ble kjent med i WarCraft 3. Vi har som den gang også her et sett med helter, enheter som har spesiell egenskaper og fungerer som en "überenhet". Dersom dette spillet faller innenfor interesseområdet ditt er du etter all sannsynlighet også godt kjent i Blizzards univers. Heltene i War of the Ring er selvfølgelig hentet fra Tolkiens skjønnlitterære verden, slik at du kan stifte nærmere kjennskap med Frodo, Gimli, Aragorn og Gandalf. Alle har forskjellige egenskaper som må utnyttes på best mulig måte.