Lords of EverQuest

Sony forsøker å gjøre et populært onlinespill om til et unikt strategispill. Resultatet er dessverre heller middelmådig, og Lords of EverQuest ender opp med å være reservert til de mest trofaste EverQuest-tilhengerne.

Mens Blizzard gjør sin kjente strategi-serie WarCraft til et forhåpentligvis imponerende onlinespill, har Sony valgt å gjøre det stikk motsatte. De ga det ferske selskapet Rapid Eye Entertainment oppgaven i overføre deres villt suksessrike onlinespill EverQuest til et et strategispill, hvilket innebar å skulle beholde alle de sjarmerende og fantasirike egenskapene serien ble kjent for. Utviklerne har prøvd å videreføere rollespillaspektene fra onlinespillet, noe de i stor grad har greid å gjøre. Men til tross for mangfold og kreativitet, er Lords of EverQuest ganske middelmådig i sin sjanger.

En fantasifull franchise
I Lords of EverQuest er verdenen rimelig ulik den vi er kjent med i onlinespillet, og historien er lagt ti tusen år før de nåværende hendelsene. Spillet sparker fra med tre ulike fraksjoner som hver inneholder en egen og noenlunde lang kampanje, og det interessante med dette er at spillerne vil kunne se det samme historieforløpet fra ulike sider i konflikten. De tre gruppene spenner seg over forskjellige moralske standpunkter. Elddar Alliance er de gode typene, hovedsakelig bestående av alver og annet godtfolk, mens Shadowrealm består av de erke-onde skapningene slik som reptil-folket iksar, troll og mørke-alver. Midt i mellom disse to gruppene står Dawn Brotherhood, en rimelig nøytral fraksjon bestående av dverger, mennesker og de hardbarkede barbarene.

Fokuset rundt helter, eller Lords som de kalles i spillet, står sentralt hele veien gjennom, og det er disse som får det hele til å tikke og gå. Disse vil du oppforstre og utvikle i en slags typisk rollespill-stil, samtidig som du utnytter deres spesielle krefter og innflytelse på slagmarken til å lede dine mange ulike enheter mot en forhåpentligvis storslått suksess.

Alt du finner i Lords of EverQuest er gjennomsyret av mytologien og konseptene som har blitt kjent gjennom rollespillet. Utviklerne har gjort en formidabel jobb i å bringe de kjente rasene, monsterne, egenskapene og områdene inn i spillet, noe som først og fremst gjør det spesielt morsomt for EverQuest-veteraner å leke seg med. For de som stiller seg uteforstående til det hele, er Lords of EverQuest et dypdykk i et erke-typisk fantasydomene, med alver og troll. Kanskje ikke særlig unikt, men Lords of EverQuest greier å illustrere den episke stemningen franchisen er kjent for, kombinert med mengder av kreativ energi. Lords of EverQuest fremstår som fargefullt og flerfoldig, selv om grafikken i seg selv ikke er noe å skrive hjem til mor om.