Luftig sprang for Mirror's Edge

Luftig sprang for Mirror's Edge

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Iphone har blitt den store snakkisen i senere tid. Selv om bare et mindretall av befolkningen faktisk er eiere av denne telefonen får den svært mye publisitet.

Et virtuelt supermarked

En av de største grunnene til at Iphone har blitt såpass populær er den berømte App Store. Helt fra telefonens lansering har det her vært mulig å laste ned massevis av forskjellige programmer og duppeditter for en overkommelig sum. Om det er snakk om bildebehandling, temperaturmåling eller skriveprogrammer, det meste er etter hvert blitt tilgjengelig gjennom denne portalen.

Det er takket være alt dette at telefonen også for alvor begynner å markere seg som en ordentlig spillplattform. Eierne av mobiltelefonen har til nå både fått leke seg med kreative, originale spill og også nye varianter av alt i fra poker til sjakkspill.

I tillegg har også Hollywood-versjonen av spillindustrien, konsollutviklerne med Ubisoft og EA i spissen, i nyere tid omfavnet Iphone som spillplattform. Kjente serier som Assassin’s Creed, Call of Duty, Metal Gear, Prince of Persia og til og med Rock Band enten har fått eller vil få lommestore lillebrødre.

Høytflyvende akrobatikk på telefonen

EAs Mirror’s Edge er det siste som føyer seg inn i rekken. Detaljer om hvordan spillet vil fungere på Iphone er ikke kjent, men den ferske pressemeldingen tyder på at spillet vil være en portering, og ikke en spinoff av det opprinnelige spillet. Nok en gang tar man kontroll over Faith, en av løperne, som er blant de siste frie sjelene i en totalitær politistat. Spillet har 14 nivåer å boltre seg på, og gameplayet fra konsoll- og PC-versjonene ser ut til å være intakt.

Spillet slippes til den i høyeste grad mobile spillkonsollen i januar 2010.

Mirror’s Edge var i 2007 revolusjonerende som den første parkour-inspirerte førstepersonsskyteren uten våpen, men spillet ble mottatt med blandede følelser. Mirror's Edge mistet en del godvilje som følge av den høye vanskelighetsgraden, som delvis kunne tilskrives et unøyaktig kontrollsystem.

Det hersker derimot enighet om at den påfølgende PC-versjonen rettet opp mange disse problemene, og Mirror’s Edge gikk inn i historien som et av de få spillene som faktisk levde opp til forventningene.

Mer hopping

Når det gjelder oppfølger til det opprinnelige spillet har ingenting blitt offisielt annonsert ennå, men EA-sjef John Riccittello sier i alle fall at Mirror’s Edge virkelig er et spill som fortjener en oppfølger. I et intervju med CVG lufter sjefen tankene sine rundt spillet, og tar selvkritikk spesielt for spillets oppdragsstruktur. Ifølge Riccitello jobber utviklingsteamet med oppfølgeren, men de har ikke helt bestemt seg for hvilken retning spillet skal ta ennå.

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (25)

Forsiden akkurat nå

Til toppen