Massive Assault

"Enkelt å lære, vanskelig å mestre". Takket være genialt spilldesign er det som om denne klassiske frasen er skreddersydd for Massive Assault, et russiskprodusert strategispill du ikke bør overse.

Hvordan fungerer det?
Turen din er som oftest delt opp i to faser. I den første fasen flytter du styrkene dine og angriper fienden. En enhet kan både flytte og angripe i samme tur, men den kan ikke flytte etter at den har angrepet. I den andre fasen kjøper du nye enheter. Du får kun begrenset inntekt per tur, men kan spare pengene opp slik at du får mulighet til å kjøpe dyrere enheter senere. Hvert enkelt land har sin egen økonomi, og du kan ikke bruke inntekt fra et land i et annet. Når du er ferdig med å kjøpe enheter er det motstanderens tur. Dette betyr at du ikke kan kjøpe en enhet og bruke den i samme tur, og hvis du er uforsiktig med hvor du plasserer den kan du risikere at motstanderen lager hakkemat av enheten før den får løsnet et skudd.

Spillet inneholder 13 ulike enheter, og med unntak av grafikken og navnet er disse identiske for hver side. De forskjellige enhetene oppfører seg naturligvis forskjellig på slagmarken, og forskjellene ligger i hovedsak i hvor mye skade de tåler, hvor kraftige våpnene deres er, hvor langt disse våpnene rekker og hvor langt en enhet kan flyttes per tur. I tillegg til de landbaserte enhetene inneholder Massive Assault også en rekke skip. Hvor mye av kampen som foregår på havet avhenger av kartet, men det er stort sett alltid en fordel med støtte fra sjøen.

Alle enhetene i spillet, fra de minste til de største, er nyttige på sin måte, og det er viktig å lære fordelene ved hver enkelt enhet. For å lykkes må du passe på at enhetene dine samarbeider - det er først når du angriper ved hjelp av en kombinasjon ulike enheter at du blir virkelig dødelig. Svært få av spillets enheter er så svake at en annen enhet kun trenger en tur for å drepe dem, og i forhold til en enhets slagkraft spiller det ingen rolle hvor skadet den er. Derfor må førsteprioriteten alltid være å ødelegge enheter fullstendig. Hvis du skyter løs på alt det du ser kan du kanskje forårsake mye skade, men du vil ikke forhindre fienden fra å slå tilbake med full styrke neste tur.

Spesielle enheter
I tillegg til de tradisjonelle kampenhetene inneholder spillet enkelte mer spesielle enheter. Hver side har et solid kanontårn med lang rekkevidde, men som er låst til den plassen du setter det når du kjøper det. Dessuten har du mulighet til å bygge bombefly. Disse må være stasjonert i en by eller på et hangarskip, og er i seg selv ikke spesielt slagkraftige. De har imidlertid svært lang rekkevidde, og den eneste måten å ødelegge dem på er å overta byen eller senke hangarskipet de er stasjonert på. Et hangarskip med fire fly er spillets mest dødelige enhet.

Dessuten har du to ulike transportenheter til rådighet. Den ene, som er landbasert, kan transportere to andre enheter, mens den andre kan transportere fire enheter over havet. Begge kan flytte svært langt per tur, men kan ikke angripe selv (og er svært sårbare). Disse legger til et stort element av uforutsigbarhet til spillet. Såfremt en enhet inne i en transportør ikke har flyttet ferdig, kan den nemlig flyttes ut av transportøren og angripe motstanderen i samme tur. Det sier seg selv at en landtransport med to av spillets sterkere enheter kan gjøre svært mye skade hvis du ikke er forberedt.

Den enheten som de fleste vil legge merke til at mangler i min beskrivelse er reparasjonsenheten. Den finnes nemlig ikke. Når en av enhetene dine skades, skades den for godt. Dette gjør at enhetene blir mer verdifulle, samtidig som det fører til at spillet blir offensivt. I andre spill vil du prøve å få de skadde enhetene tilbake til sikkerhet så fort som mulig, noe som fører til at du hele tiden har en rekke enheter utenfor selve kampsituasjonen. Her har du stort sett lite å hente på å redde skadde enheter (med unntak av artilleri), noe som gjør slagene mer voldsomme.

For lite utvalg?
I en sjanger hvor det er vanlig med flere hundre enheter på hver side høres det kanskje ut som om tretten ikke er nok. Det er det imidlertid. I stedet for å få velge mellom en horde mer eller mindre like enheter gir Massive Assault deg en enhet til hvert formål. Trenger du en tanks, så kjøper du en tanks - du slipper å lure på hvilken modell som passer best til underlaget eller om ammunisjonen er effektiv mot panseret til fiendene du møter. Ved at spillet tar seg av alle de små detaljene kan du konsentrere deg fullt og helt om strategien.

Den datastyrte motstanderen din er ingen lett utfordring. Spillets kunstige intelligens er svært god, og du skal ikke spille mange oppdrag før fienden begynner å gi deg grundig bank. Massive Assault har faktisk fått en del kritikk for den ubarmhjertige datamotstanderen, og utviklerne har rettet på dette (bl.a. ved å legge inn mulighet for å senke vanskelighetsgraden) i en oppdatering. Uansett er det ingen lett sak å komme videre i dette spillet, og du må regne med å spille de aller fleste oppdragene flere ganger før du til slutt vinner.

En svært god ting med Massive Assault er at så lenge du ikke har avsluttet turen din kan du trekke tilbake absolutt alt du har gjort. Gjør du en feil er det overhodet ikke noe problem å trekke manøveren tilbake, og du kan dessuten bruke denne funksjonen til å teste ut flere ulike strategier for å finne ut hva som passer best å gjøre. I forhold til akkurat dette må Massive Assault være et av de mest brukervennlige og tilgivende spill på markedet. Det kan være en fordel, for når du først har gjort deg ferdig med turen din tilgir datamotstanderen ingen feil.