Massive Assault Network

Det geniale strategispillet Massive Assault er tilbake, og denne gangen er fokus helt og holdent på flerspiller. Vi har testet Massive Assault Network, og er riktig fornøyde med det vi fikk oppleve.

Det beste i livet koster penger
Gratisversjonen av Massive Assault Network er med andre ord ganske omfattende og absolutt verd å prøve selv om du ikke ønsker å forplikte deg til noe som helst, men så snart du betaler abonnementsavgiften får du tilgang til så mye, mye mer. Da kan du nemlig spille flerspiller på alle de 11 kartene som er kommet ut til nå (inkludert alle kartene fra originalversjonen av Massive Assault), og i tillegg gir utviklerne ut et nytt kart omtrent hver måned. Kartene varierer fra raske, små blitzkrig-aktige kart til enorme slagmarker fulle av store land som gir deg tilgang til store pengesummer som kan brukes til å kjøpe dyre og kraftige enheter. Du får prøve deg på alt fra sjøbasert krigføring til fastlåste "skyttergravskriger" i vanskelig terreng og mye mer. I tillegg får du muligheten til å logge deg inn i en omfattende medlemsdel på spillets nettsted, som vi vil komme tilbake til senere.

Gameplayet fungerer nesten nøyaktig som det gjorde i originalspillet. Det vil si at to parter kriger om en serie kart som er delt opp i nasjoner, omtrent som i Risk. Det er tre typer nasjoner, og forskjellene mellom dem ligger hovedsakelig i forhold til hvor mye inntekt nasjonen gir per tur. I begynnelsen er alle nasjonene nøytrale, men du og motstanderen har hver et sett med hemmelige allierte - altså nasjoner som virker nøytrale for motparten, helt til du avslører dem som dine allierte. Dette kan du gjøre når som helst. Den første turen må du avsløre to nasjoner, og siden kan du avsløre en nasjon per tur, helt til det ikke er flere hemmelige allierte igjen. Når en nasjon er avslørt som din allierte får du en større pengesum å kjøpe enheter for, og etter dette får du - om nasjonen fortsetter å være under din kontroll - en viss inntekt per tur, som du kan kjøpe nye enheter for.

Hver nasjon gir inntekt i ti turer, og inntekt fra en nasjon kan ikke brukes i andre nasjoner. Du kan spare opp penger for å få råd til å kjøpe dyrere enheter, men mister du kontrollen over nasjonen kan du ikke kjøpe noe. Får motstanderen kontroll over nasjonen går inntekten og eventuelle oppsparte penger til ham (og dessuten får han ekstrabonus hvis denne nasjonen er en av dine allierte og ikke en nasjon som var helt nøytral i utgangspunktet). Spillet inneholder 13 ulike enheter som kan kjøpes, og alle har sine egne styrker og svakheter. Du har mulighet til å kjøpe alt fra slagskip og vakttårn til tanks og kampfly. For å lykkes i spillet må du kunne bruke riktige enheter til riktig formål - det kan ikke nytte å bruke en rakettkaster i nærkamp, for eksempel, da denne enkelt vil kunne ødelegges av fienden. Hver tur kan en enhet flyttes en gang (hvor langt den kan flyttes avhenger av hva slags type enhet det er) og deretter angripe fienden en gang.

Hva er nytt?
Hvis du tar en titt på den opprinnelige Massive Assault-omtalen vil du få en langt grundigere beskrivelse av gameplayet i spillet. Resten av denne omtalen tar for seg forskjellene mellom Massive Assault og Massive Assault Network, og er hovedsakelig ment for de som har en viss idé om hvordan Massive Assault fungerer. Kort sagt: Flerspiller i Massive Assault var noe av det beste en strategientusiast kunne ønske seg, og Massive Assault Network er den beste måten å oppleve dette flerspillerkonseptet på.

Den første saken du legger merke til er nok at Massive Assault Network kommer med et delvis gjennomsiktig pratevindu (som forøvrig kan skrus av) slik at det blir lettere å kommunisere med andre spillere. Dette systemet fungerer som en svært enkel IRC-klient, og kommer med muligheten for å "chatte" med alle som er online, en enkelt spiller eller danne et privat praterom. Du kan også sende meldinger til andre spillere utenom pratefunksjonen, noe som er ideelt om du f.eks. vil fortelle at du drar på ferie og ikke kan ta turen din på en stund. En annen nyhet er at det er lettere å utfordre hverandre ved at det nå er lagt til en egen notistavle hvor du kan søke etter motstandere hvor du spesifiserer hvilke kart du vil spille på og hva slags kaliber av motstandere du søker.