Matt Hayes' Fishing

Spill basert på friluftsaktiviteter slik som jakt og fiske ser ut til å bli mer og mer populært, i hvert fall hvis man skal dømme etter antall spill i denne sjangeren som har kommet ut den siste tiden. Matt Hayes' Fishing minner ganske mye om Sierras' Trophy Bass-serie, som det forøvrig har kommet ut fire titler under.

Ulike spillestiler
Etter man har prøvd "søndags tur" versjonen av Matt Hayes' Fishing, vil man gjerne prøve "Matt's Challange" eller prøve å spille i en turnering. Førstnevnte fungerer slik at man skal greie å komme på de tre beste plasseringene for å kunne komme til neste level. Hver challenge har tre levels. Det hele handler egentlig om å fange så mye fisk som mulig hver level, for så å kunne komme til den neste. Variasjonen mellom levels er ikke noe annet enn at du fisker på forskjellige vann under forskjellige forhold, og at fiskene som du trenger for å kvalifisere deg varierer. Du kan også komme over bonus fisker som kan forlenge tiden du har for hver level, samt andre "power-ups" slik som "super distance cast" og "bonus boat mode". Spiller man i denne modusen, blir man av og til satt på land for å fiske, noe som fungerer fint, selv om grafikken der er elendig.

Skulle du ønske å delta i en turnering så er det bare å velge det fra hovedmenyen. Du kan selv velge alle alternativene slik som ved de vanlige fisketurene, samt velge lengden på turneringen og hvilke fisker som er kvalifiserende. Du må da fange så mye fisk som mulig for å havne så langt opp på plasserings tabellene som mulig. Multiplayer delen i spillet fungerer akkurat slik som dette. Man spiller over nettverk og man kan snakke med hverandre mens man spiller, samt at man hele tiden kan få informasjon om når de andre spillerne får fisk. Men multiplayer delen er naturligvis ikke bedre enn singleplayer delen. Man fisker, og fiskingen blir ikke noe mer interessant i det hele tatt. Men man har da ihvertfall nytelsen av å vinne over virkelige mennesker.

Matt Hayes' Fishing er et spill som ikke appellerer til min smak i det hele tatt. Dette kan være en personlig innstilling, eller det kan være fordi spillet rett og slett bare er kjedelig og dårlig utført. Lyden er sånn midt på treet, men den lille musikken som finnes i spillet er ganske fengende. Er du en vanlig spiller så vil Matt Hayes' Fishing antakeligvis være meget kjedelig og du vil irritere deg over spillets skuffende grafikk og variasjon. Er du en av de som liker fiskespill til PC-en og har spillt slike spill før, vil du kanskje kunne få noe underholdning ut av spillet ettersom det er like bra, om ikke bedre, enn tilsvarende spill på markedet. Men etter min mening bør et spill der du skal ut i naturen og hvor realismen betyr alt, ha mye bedre grafikk å by på enn dette. Det hele bunner ut i at Matt Hayes' Fishing er et greit produkt for de som liker slike spill, men for oss andre er det skuffende og ikke minst kjedelig.