Matt Hayes' Fishing

Spill basert på friluftsaktiviteter slik som jakt og fiske ser ut til å bli mer og mer populært, i hvert fall hvis man skal dømme etter antall spill i denne sjangeren som har kommet ut den siste tiden. Matt Hayes' Fishing minner ganske mye om Sierras' Trophy Bass-serie, som det forøvrig har kommet ut fire titler under.

Jeg har spillt noen av disse spillene, og selv om jeg ikke har spesiellt mye positivt å si om Matt Hayes' Fishing, er jeg glad for å kunne si at det er betraktelig bedre enn dem. En ting jeg ganske enkelt ikke helt forstår er hvorfor det er så populært blant utviklere å gi ut slike spill. Spillerbasen må være betraktelig smalere enn noe annen spill type. Grunnen til dette er at hvis du virkelig skal ha litt underholding ut av Matt Hayes' Fishing må du ha stor sans for fisking generellt. Så gjenstår det å se da. Vil mennesker som er såpass interessert i fisking bruke kr. 299,- på å utføre denne utendørsaktiviteten på PC-en?

For den vanlige spiller er Matt Hayes' Fishing et søvnfremkallende produkt. Dette faktumet kombinert med spillets dårlig utførte elementer slik som grafikk og lyd, gjør at CD-en som spillet ligger på ikke blir noe annet enn en 299,- kroners frisbee.

blidt førsteinntrykk
Det hele begynner ganske lovende. Spillets cover er relativt pent å se på, og installasjonen går smertefritt. Siden spillet har like mye innhold som en Britney Spears melodi, er manualen heller smal og det går fort å lese gjennom den. Dette betyr ikke at spillet har få valgmuligheter, for det har det ikke. Etter installasjonen og nøye betraktning av de pene bildene på pakken, føler jeg meg rimelig klar til å kaste snøret mitt ut i de virtuelle ferskvann. Jeg blir møtt med en introvideo med to karer som drar ut på vannet for å fiske, akkompagnert med spillets faktisk ganske fengende musikk. Siden videoen er like kjedelig som å se sjøgrass gro, farer fingeren min raskt over ESC knappen og jeg blir møtt av den første menyen. Menyene i Matt Hayes' Fishing er veldig pene å se på og musikken er fengende. Litt country inspirert, og det får deg inn i fiske-stemningen. En person, formodentligvis Matt Hayes, ønsker deg velkommen med et stort dollarglis. Dette er jo helt forståelig; gudene må vite hva han har blitt betalt for at utviklerne skulle få lov til å ha hans navn og bilde i spillet (Matt Hayes har sitt eget fiske program på Discovery-kanalene).

I det man trykker på forskjellige knapper, får man en ganske stylish "water splash" effekt over hele skjermen. Før man i det hele tatt kan begynne å tenke på høyvannsstøvler, fiskestenger og fiskekroker, må man registrere en ny spiller. Dette gjør du ved å skrive inn navnet ditt og byen hvor du kommer fra. Greit nok, ferdig med det. Man har da fire valg som leder deg videre inn i spillets valgmuligheter før fiskingen i det hele tatt begynner:

• Multiplayer-delen av spillet utføres over et lokalt nettverk. Man kan da fiske sammen med venner og konkurrere om hvem som fanger høyest vekt i fisk.
  • Turnering deltar man i ved å spille mot PC-en. Der gjør man det samme som overnevnte bare med PC styrte fiskere. Man kan "naturligvis" ikke se de andre fiskerne under turneringen.
  • Matt's Challange er spillets "arcade" funksjon hvor man går gjennom "levels". Hver level gir deg nye utfordringer, slik som å fange mer fiske eller forskjellige typer fisk.