Anmeldelse

Medieval Lords: Build, Defend, Expand

Som borgermester i en middelalderby slipper du å bry deg om trafikken går som den skal eller om utdanningssektoren har nok penger. I stedet må du sørge for at heksebrenningene går uten problemer, og at borgermesteren i nabobyen mister hodet før perioden din er over.

Side 1
Side 2

Medieval Lords: Build, Defend, Expand (heretter Medieval Lords) gir deg rollen som hersker over et lite middelaldersamfunn. Det er din jobb å sørge for at innbyggerne får det de trenger for å holde seg glade og fornøyde, og hvis de gjør det vil samfunnet ditt vokse seg stort og mektig. Kampen for tilværelsen var hard i middelalderen, og det er alltid noen som har lyst på det som er på din side av grensen, så skal du overleve blir du pent nødt til å bygge opp et forsvar mot fienden. Men når sant skal sies, så er det ofte slik at gresset faktisk er grønnere på den andre siden av gjerdet, og hva slags hersker med respekt for seg selv vil vel sitte der og la en annen konge sitte på alt det vakre landet som egentlig kunne vært hans?

Sim City Anno 1300
På en måte kan Medieval Lords sees på som Sim City i middelalderen, og med enkelte unntak er gameplayet her som i andre bybyggerspill. For å få inntekter må du ha innbyggere som betaler skatter, og for å få innbyggere må du sørge for at behovene deres dekkes. De trenger naturligvis mat og vann, og i tillegg vil de ha helsetjenester, underholdning, en følelse av sikkerhet og rolige, fredfylte omgivelser. Selvfølgelig vil de helst slippe å måtte reise langt til doktoren, og de gidder heller ikke å gå milevis for å komme på jobb, så du må både sørge for at arbeiderne bor der de trengs, og at disse har det de må for å trives.

Vann skaffes til veie ved hjelp av brønner eller strategisk plasserte elver, mens mat enten må dyrkes, fanges eller ales opp. Det finnes mange typer mat (alt fra korn og frukt til fisk, egg og kukjøtt), og det anbefales at du sørger for at du ikke er alt for avhengig av en enkelt mattype. En tørkeperiode kan føre til at avlingene slår feil, og da er det greit med alternative matkilder. En artig detalj med matproduksjonen er at du selv kan designe kornåkrer og slike ting, slik at de passer inn i landskapet (og byggeplanene dine). Dette har også den effekten at utsikten blir mer variert og personlig enn i spill hvor alt kommer i fastlagte former. Systemet kunne definitivt vært mer fleksibelt, men det fungerer egentlig ganske godt. Størrelsen på en åker bestemmer hvor mye du får ut av den og hvor mange som må jobbe der. Du må forøvrig også huske på jordkvaliteten når du bygger åkrer, og noen områder er bedre å dyrke på enn andre.

Mur deg inne
Beskyttelse mot griske naboer, røvere og invaderende barbarer er også viktig, både for deg og folket ditt. Du kan bygge både murer og forsvarstårn, samt stasjonære angrepsmaskiner (katapulter o.l.). Naturligvis bør du helst ha soldater til å bemanne tårnene dine, med mindre du håper synet av dem skal være nok til å skremme fienden bort (hvilket det ikke er, bare for å ha det klart). Hvis du blir invadert risikerer du at fienden brenner ned bygningene dine, og et fullt kornlager er ikke til særlig stor nytte for folket ditt hvis det står i brann. Innbyggerne dine føler seg langt bedre hvis de er omgitt av murer og beskyttet av soldater. Du kan også bygge offentlige avstrafningsmidler (gapestokk, heksebål og galge) for at vanlige folk skal føle seg tryggere.

En offentlig henrettelse i ny og ne, eller en heksebrenning, er naturligvis noe alle middelalderfolk med respekt for seg selv burde oppleve, men det er ikke særlig gøy å bo rett ved et bål hvor det brennes hekser 24 timer i døgnet. Folk foretrekker rolige og fredfylte omgivelser, helst med parker, statuer og muligheten til å gå i kirke et par-tre ganger om dagen. De vil ikke ha blodige galger, brautende kyr, stinkende svin eller bråkete snekkerverksteder ved siden av huset sitt. Alle bygningene i spillet påvirker omgivelsene på en eller annen måte, og det er opp til deg å plassere dem slik at de negative sidene får minst mulig konsekvenser for folket ditt.

Byggedelen av spillet er rimelig dyp, og jevnt over veldig hyggelig. Du får stor frihet til å bygge byene dine slik du selv ønsker det, men det er mye du må ta hensyn til når du bygger. Er de nødvendige bygningene dine sikre mot angrep? Bygger du på god matjord? Vil innbyggerne i nabohuset sette pris på å bo ved siden av en kirkegård? Forhåndsplanlegging er essensielt, og ikke vær redd for å forandre på byen din når behovene dine endres. Medieval Lords er likevel rimelig enkelt å lære seg, og det er ikke så fryktelig avansert når alt kommer til stykket. Forventer du et detaljnivå i stil med det du finner i Sim City 4 blir du skuffet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden