Medieval Total War: Viking Invasion

Nå er det på tide å finne fram vikinghjelmen du brukte på sist landskamp og stamtreet som viser at du langt tilbake stammer fra en eller annen vikingkonge. Creative Assembly har nå sluppet en tilleggspakke til sitt populære spill Medieval: Total War i deres etter hvert så respekterte Total War-serie.

Odin mot Jesus
Å spille som Vikingene er helt klart det morsomste. Vikingene har veldig begrensede ressurser i hjemlandene (Norge og Danmark) og er derfor avhengige av å dra på plyndretokter til de britiske øyene. Vikingene var som kjent utrolig dyktige sjøfarere og båtene deres er legendariske. I spillet kan skipene deres reise raskere og lengre enn noen andres, hele 3 ruter per tur. Skipene er også sterke og har små problemer med å senke andre skip som prøver å ri på bølgene. De andre lands skip har i tillegg en tendens til å synke i enhver liten storm. Vikingene kan også gå i land uten at det finnes en havn der, noe som passer perfekt for de raske og effektive raidene deres. På begynnelsen er vikingsoldatene mye sterkere enn sine motparter i Storbritannia og de har en lett jobb foran seg. Etter hvert som teknologien utvikler seg blir det vanskeligere og vanskeligere for vikingene. Å vinne spillet med vikingene er også en prøvelse.

Religion spiller ikke lenger like stor rolle i spillet da muslimer og jøder er så å si ikke eksisterende på de britiske øyer. Paven har heller ikke fått noen stor makt enda, så du vil se veldig lite til ham i spillet. Det er egentlig en kamp mellom Odin og Jesus i Viking Invasion. De kristne på øyene er lite interessert i å ha noen barbarske og ville vikinger til å styre over seg. Du finner fort ut hvorfor vikingene mislykkets til slutt. Det er nesten komplett umulig å holde på land som før har vært kristent. Det trengs store hærstyrker over lang tid, og du må sannsynligvis nedkjempe noen av de hyppige opprørene. Det bør også nevnes at hvis over 50% av befolkningen din blir kristne mister de litt av effektiviteten og råheten i kamp.

Det er lett å se at spillet er satt til før middelalderen. Romerne var ikke et folkeslag som drev mye med jordbruk. I mange av provinsene må du starte helt på bunnen av og rydde skog hvis du skal ha jordbruk. Å rydde unna all skogen tar hele 16 år. Teknologien er mye mer primitiv enn før og teknologikartet er helt forandret. Flere av de gamle bygningene har nye navn, mens andre ikke lenger gjør det samme som de gjør i middelalderen. Flere nye militære enheter for perioden finner du også her. ”Berserkers”, som på tross av at de kommer i grupper på 16, kan snu et jevnt slag til seier. ”Celtic Warriors”, en storslagen enhet som er sterke i angrep, men svake i forsvar, er tilgjenglig for flere av nasjonene. Waliserne er relativt gode bed bue, mens vikingene har ”Landsmen” og ”Carls”, to godt utstyrte fotsoldater. På den andre siden har sakserne riddere som ikke kan sammenlignes med ponniene fra nord. Alle nasjonen har med andre ord styrker og svakheter og er godt tilpasset tidsalderen.

Spennende nye historiske slag
Den gode gamle delen av spillet har også fått sine endringer. Kokende olje blir nå helt i hodet på de som våger å nærme seg døren på slottene. Det finnes også noen nye militære enheter. Et godt eksempel er den såkalte ”Organ Gun”. Et av de tidligste artillerivåpnene som finnes. Et brutalt effektivt våpen, men som samtidig var nesten like farlig for de som opererte det, som de som ble beskutt av de lange rørene. En annen nyhet er at katapulter automatisk tenner på ammunisjonen før de skyter, hvis de møter mål som er lette å påtenne. Hvis du likte de historiske slagene vil du glede deg over Viking Invasion. Her er det flere nye historiske slag blant annet slaget på Stamford Bridge og slaget om Hastings.

Det er også gjort noen små, men gode, endringer i selve interfacet. I et slag kan det maks være 16 tropper per hær, hvis du har mer enn dette må de stå under forsterkninger. Nå kommer det et helt nytt bilde opp før du går inn i kamp hvor du enkelt kan velge hvem som skal begynne kampen og hvem som skal starte på benken. Det kommer også opp pop-ups på skjermen når dine konglige får nye ”vices and virtues.” Det er to veldig velkomne nyheter. Nå trenger du ikke å lure på når den harde, krigeriske kronprinsen ble en pervers alkoholiker.

Sjøslagene er fortsatt pinlig simple. I Medieval: Total War la du ikke så enkelt merke til de enkle sjøslagene da det var relativt lite som foregikk på havene og fokuset ikke på noen måte lå der. Nå som kartet er de britiske øyer, og vikinger (og delvis irer/keltere) er helt avhengig av båter, burde de ha lagt mer av sjelen sin inn i sjøslagene. Diplomatiet kunne de også forbedret litt, noe som hadde gitt spillet litt mer tyngde. Diplomatiet handler fortsatt om å være alliert eller i krig.