Men of Valor: Vietnam

Året er 1965, stedet er Vietnam, du er Dean Shepard, US Marines. Kulene suser rundt hodet ditt, blodet flyter og frenetiske fiender vil se deg lide en grusom død. Utvikleren 2015, kjent fra Medal of Honor: Allied Assault, gir deg sin tolkning av en av historiens mest kontroversielle konflikter.

Vietcongs ukjente teleporteringsevner
Fiendtlige soldaters overraskelsesevne var fryktet av de amerikanske soldatene under Vietnamkrigen. I Men of Valor blir dette noen ganger svakt implementert, og er spesielt merkbart rundt lagringspunkter. En liten bevegelse i ”feil” retning fører til at en soldat plutselig dukker opp rett foran deg, bokstavelig talt ut av løse luften. Det ser også merkelig ut når titalls av fiendtlige soldater strømmer ut i fra busker på størrelse med en Mini Morris. Heldigvis er det ikke snakk om såkalt respawning, så du slipper å stå på samme punkt å skyte hundrevis av fiender. Til tross for dette blir inntrykket av spillet skadelidende, siden jeg går ut ifra at teleportering ikke ble brukt i utstrakt grad av de nordvietnamesiske styrkene i virkeligheten.

Den kunstige intelligensen er veldig varierende, både hos venn og fiende. Selv om du står oppreist midt på et flatt jorde hender det at fiendtlige soldater ignorerer deg fullstendig. De løper rundt deg i sirkler og snurrer rundt sin egen akse som overdimensjonerte snurrebasser. Dine kamerater lider også av dette syndromet, og det blir på grensen av en parodi når man ser begge parter i krigen løpe forbi hverandre utallige ganger, uten engang å løsne skudd. Når de først får øye på hverandre kan de stå på kloss hold i flere minutter å skyte på hverandre, uten at noen av dem dør.

Når det gjelder skyteferdighetene må nok begge siders rekruttskoler gå sine egne skytetreningsprogrammer nærmere i sømmene. Det er lite givende å ha med seg lagkamerater inn i junglene som treffer på ett av 15 skudd, hvis de er heldige. Du får av og til følelsen av å være Vietnams Rambo, siden resten av soldatene tidvis er ubrukelige. Også fienden har noe rare skyteegenskaper. Fra overdrevent langt hold treffer de relativt bra, selv gjennom tett krattskog. Kommer man tett opp i dem er saken derimot en ganske annen. Da kjøres igjen den tidligere nevnte ”snurrebassmanøveren”, hvor det tar flere sekunder før skudd blir løsnet.

- Medic!!!
Dine allierte er kanskje noe svake når det gjelder skyting, men tar igjen alt dette ved å på magisk vis kunne absorbere prosjektiler uten nevneverdig skade. Såkalt ”friendly fire” eksisterer ikke, er du så uheldig å treffe en amerikaner med ett eller hundre skudd, vifter han det bare vekk med en kjapp kommentar. Når dine kamerater utsettes for fiendtlig ild skal det usedvanelig mye til før de havner i bakken, bare for å sprette opp etter et par sekunders bandasjering.

Bandasjering er faktisk en veldig viktig del av Men of Valor. Når du blir skutt får du enten permanente skader eller blødningsskader. Permanente skader kan kun leges ved å finne førstehjelpsskrin eller vannflasker. Blødningsskader har du derimot muligheten til å lappe sammen selv. Ulempen er at du må finne trygg dekning, og helst stå/sitte helt stille. Bandasjeringen er et greit grep som er med på å bygge under den tidligere nevnte realismefølelsen, til tross for at soldatene kan fremstå som noe overdrevent kyndige på oppgaver som burde passet en sanitetssoldat bedre.

Men of Valor bygger på grafikkmotoren fra Unreal, og enkelte segmenter ser meget pene ut. Dessverre er det ikke alltid det grafiske fungerer like godt. Hakking er ikke et utpreget problem, men kan være merkbart hvis det er store kamper med mange deltagere. Soldaters fysiske bevegelser fremstår ofte som svært unaturlige, og det er ikke uvanlig at man ser personer som rister kraftig eller ”svever” noen par centimeter over bakken. Dessuten kan det være veldig frustrerende at du ikke kan skyte igjennom hull i husvegger og mellom stokkene i et gjerde. I disse tilfellene eksiterer en usynlig barriere som fører til at skuddene dine stopper på stedet. Fiender derimot, kan stikke sine våpen rett igjennom vegger og plaffe løs.