Men of Valor: Vietnam

Året er 1965, stedet er Vietnam, du er Dean Shepard, US Marines. Kulene suser rundt hodet ditt, blodet flyter og frenetiske fiender vil se deg lide en grusom død. Utvikleren 2015, kjent fra Medal of Honor: Allied Assault, gir deg sin tolkning av en av historiens mest kontroversielle konflikter.

Vietnam Online
Lyden er meget bra. Stemmene er overbevisende, ikke bare i de skriptede delene av spillet, men også midt i krigens hete. Øvrige lydeffekter, det være seg fra våpen, omgivelsene eller motoriserte fartøyer, gjør også en god jobb. Spesielt helikoptrene spiller en viktig rolle for å gi ”Vietnam-følelsen” med sin stadige motordur i luftrommet over deg. Dessuten er det mye god og tidsriktig musikk som spilles underveis. Et litt bisart minus er at du kan oppleve å bli tilsnakket av en lagkamerat når han slettes ikke er tilstede. Dette er skriptet, og når din kollega ligger igjen skadet noen hundre meter bak deg virker det mildt sagt rart at han gir deg informasjon og instruksjoner.

Flerspillerdelen er lagt opp både til spill lokalt og via Xbox Live. Lokalt kan du sammen med en venn blant annet spille kooperativt gjennom hele enspillerdelen. Dette er unektelig både underholdene og spennende, og fører til en helt annen spillopplevelse en når man spiller alene.

Det er derimot via Live man virkelig får bakoversveis. Du kan velge mellom flere enheter fra begge sider av konflikten, noe som gir deg et utall av kampteknikker. Banene man spiller på er varierte, noe som er en nødvendighet siden det ikke er så veldig mange av dem. Pulsen stiger flere hakk når du som Vietcong-soldat sniker deg igjennom krattskog i søken etter ”G.I. Joe”. Vegetasjonen skaper også på flerspillerdelen en glimrende illusjon av at brettene er enorme, samtidig som den øker spenningsnivået betraktelig. Flyten under spillsekvensene er for øvrig overraskende bra, lite merkbar hakking med andre ord.

Men of Valor er ikke revolusjonerende på noen måter, men det gjør ikke så mye. Det er tydelig at 2015 virkelig har lagt seg i selen for å skape en så realistisk ramme rundt spillet som overhodet mulig, og resultatet er meget vellykket. Kampene er også overbevisende, og kan innimellom være så intense at du får lyst til å gjemme deg bak sofaen. Flerspillerdelen er til tider glimrende, spesielt på de brettene med mye vegetasjon. Uheldigvis er det også en del feil og mangler i Men of Valor. Den kunstige intelligensen grenser ofte til det latterlige, grafikken svikter når det gjelder soldatenes bevegelser, og enspillerdelen har liten gjenspillingsverdi. Til tross for dette er Men of Valor en meget underholdene og solid tittel. Er du dessuten glad i å skyte andre over nett, er dette spillet som skapt for deg!