Men of War: Red Tide

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Å si at det har kommet en del spill om andre verdenskrig de siste tjue årene ville være en drøy underdrivelse, og man skulle kanskje tro det ikke var mer å ta av. 1C Company slår seg derimot ikke til ro med det – med Red Tide ønsker de å flytte fokuset bort fra de delene av krigen som har blitt skildret opp og ned i mente, og heller ta for seg noen av de mindre kjente slagene og soldatene.

Svartedøden

Flere nye båter og skip er en del av utvidelsen.
Flere nye båter og skip er en del av utvidelsen.

Vanligvis dreier andre verdenskrig-spill seg om de sedvanlige engelske, amerikanske og tyske soldatene, men Red Tide skal først og fremst handle om sovjetiske marineinfanterister. Ifølge utviklerne ble disse soldatene kjent som ”black coats”, eller enda verre: ”black death”, på grunn av sin brutale effektivitet. Svartfrakkene opererte i kystlandinger og andre operasjoner ved Svartehavet og var blant annet involvert i slagene ved Odessa, Sevastopol og Theodosia. I løpet av spillet vil man få ta del i alle disse, med motstand fra deler av både den rumenske, italienske og tyske hæren.

Men of War ble svært godt mottatt da det ble sluppet i februar i år. Under Gamescom-messen ble den andre utvidelsen til spillet avslørt, men i motsetning til Men of War: A4 er ikke Red Tide laget av de opprinnelige Men of War-utviklerne. Isteden er det utgiveren 1C Companys interne utviklerstudio, som tidligere har laget Theatre of War 1 og 2, som står bak.

Ny kampanje

Jeg fikk demonstrert deler av spillet av 1Cs Anatoly Subbotin under et intervju i Köln, og har også fått anledning til selv å spille gjennom to av oppdragene fra den kommende ekstrapakken.

Tidenes heftigste flytebrygge?
Tidenes heftigste flytebrygge?

I motsetning til utvidelse nummer to vil ikke Red Tide innebære noen særlige forandringer ved det grunnleggende. Her er det i første rekke nye oppdrag og kampanjer det handler om, og det merket jeg godt i løpet av de to oppdragene. Spillet fungerer omtrent prikk likt, på godt og vondt.

De over 20 nye oppdragene vil ha et dokumentarisk preg og være høyt inspirert av reelle hendelser, men detaljene i historien er diktet opp av Alexander Zorich, som av 1C omtales som en sovjetisk forfatter. Zorich er i realiteten pseudonymet til en mann og en kvinne fra Ukraina som sammen har laget en rekke populære romaner. De to bidro også til Men of Wars forløpere.

Red Tide vil i likhet med originalspillet inneholde flere ulike typer oppdrag, både snikeoppdrag og gigantiske slag, men i større grad enn tidligere vil deler av ens egen hær være styrt av spillet, slik at man selv kan konsentrere seg om mindre grupper. De to oppdragene jeg har fått spille bruker begge en slik løsning, noe som gjør at man slipper å holde full oversikt over hele slagmarken, og heller kan gjøre det spillet er best på – detaljstyring.

Krim-offensiven

I 1942 okkuperte tyske og rumenske styrker Krim-halvøyen. For å gjenvinne kontrollen satte Sovjetunionen i gang en større offensiv mot det tyske hovedkvarteret i Sevastopol. Operasjonen var avhengig av en effektiv kapring av Feodosia på østsiden av halvøyen, og her starter også Krim-kampanjen i Red Tide. Etter en hurtig landing med en mindre kanonbåt får man ta kontroll over en liten gruppe soldater som på egen hånd må jobbe seg innover piren og ta hånd om de største forsvarskanonene i havnen, slik at krysserne Rød Kaukasus og Rød Krim trygt kan seile inn.

Her har et tysk fly vært noe uheldig med landingen.
Her har et tysk fly vært noe uheldig med landingen.

Om man stokker kortene sine riktig er det all mulighet for å utrette mye med få soldater. Den avgjørende delen av oppdraget er å holde de to radiooperatørene i live, slik at de kan fungere som øyne for kryssernes kanoner. De tyngste forsvarsstillingene i havnen er nærmest umulig å kapre med bare et mindre antall soldater, derfor går jobben ut på å kjempe seg nær nok slik at radiooperatøren kan sende koordinater tilbake til krysserne. Selv om den kunstige intelligensen til tider virker litt vel passiv er det en utfordrende og spennende oppgave som krever at man tar godt vare på spesialenhetene. Både snikskytteren og antipanser-infanteriet kommer svært godt med, og man kan også få god nytte av å overta noen av forsvarsinstallasjonene til fienden.

Utvidelse i ordets rette forstand

Kort sagt er det lite rent teknisk som har forandret seg mellom Men of War og Red Tide. Planleggingen, detaljstyringen og den taktiske fremrykningen som vi kjenner så godt fra Men of War er godt bevart. Dessverre er også irritasjonsmomentene med. Grensesnittet er det samme, og det kan fortsatt være en utfordring å vite hvordan man gjør ting.

For eksempel kunne de godt ha laget en bedre måte å kalle inn kanonskudd fra krysserne. Istedenfor å gi spilleren kontroll over hvilke koordinater man sender inn og når man skal gjøre det, har de valgt å gjøre det slik at man mister kontroll over soldaten i det øyeblikk han har god nok sikt til et av de fire-fem forhåndsdefinerte målene.

Kanskje det tøffeste leketøyet i hele spillet?
Kanskje det tøffeste leketøyet i hele spillet?

Om det står en nazist og øser ut kuler over radiooperatøren akkurat i det øyeblikket han bestemmer seg for å kalle opp krysseren er visst ikke så nøye. Han setter seg uansett automatisk ned med radioen og sender de nødvendige beskjedene. I tillegg mangler muligheten for å selv plukke ut mål, selv om det kan tenkes at andre oppdrag i fullversjonen vil tilby noe slikt.

En gledelig melding kom riktig nok utviklerne med. De har innsett at stemmeskuespillet i det første spillet var grusomt, og de ønsker å forbedre det i Red Tide. Riktig nok tror jeg det ikke helt før jeg får se det, men i testversjonen var alle stemmene på russisk med engelske undertekster, noe som utvilsomt var bedre, selv om det var vanskelig å bedømme skuespillerprestasjonene. Vi antar likevel at det kommer engelske stemmer i den endelige utgaven, og er spent på om de faktisk har blitt bedre.

Konklusjon

Noen mindre irritasjonsmomenter til tross elsket jeg det opprinnelige Men of War, og ut fra de to første oppdragene virker det som om Red Tide vil fortone seg veldig likt. Det ser ikke ut som om noen av forbedringene jeg ønsket meg etter å ha spilt Men of War er oppfylt, men det viktigste er at alt det som gjorde Men of War så bra også er intakt. Det er fortsatt enorme muligheter for å løse oppdragene på sin måte, og spillet tilbyr en helt annen måte å nå sine mål på enn de fleste vanlige strategispill. Dermed er ligger alt til rette for en ny dose livaktig og troverdig krigføring, og det fra en ny og annerledes synsvinkel.

Etter to oppdrag er det tidlig å konkludere så mye over hva de nye kampanjene vil medbringe, men det skal definitivt bli interessant å se hvordan fokuset på marineinfanterister vil påvirke spillopplevelsen. Jeg liker svært godt at det ser ut til at vi vil få ansvar for mindre grupper soldater av gangen – sanne elitesoldater. Jeg gleder meg også stort til å få ta i bruk kryssere, kanonbåter, sjøfly og alle de andre nye fartøyene som er lovet.

PS. Red Tide er en frittstående utvidelse, og vil ikke kreve at man har Men of War fra før. Spillet slippes til PC i løpet av fjerde kvartal i år eller første kvartal 2010.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen