Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty er tidenes spill. I hvert fall hvis du skulle dømme det etter hypen og de ufattelig store forventingene. Hideo Kojima har nå endelig latt oss vanlige dødelige få fatt i en kopi av hans siste verk, og vi har i Gamer.no har selvsagt ikke latt muligheten til å knekke nakker gå oss forbi. Anmeldelsen inneholder ingen spoilere vedrørende handlingen.

Tveegget sverd
Den integrerte historien blir et tveegget sverd. På den ene siden er plottet så medrivende og steike kult at du bare må elske det. På den andre siden derimot gjør det at du blir sittende uten å gjøre noe i lang tid. At du vet hva som skjer når du har spilt igjennom spillet gjør også at gjenspillingsverdien blir en smule begrenset for den allmenne gamer. For den fanatiske MGS fan er dette dog ikke noe problem.

Spillet er nemlig ikke bare et spill, men et fullent leketøy du kan ha det moro med i det uendelige. Når du har opplevd historien går du nemlig tilbake og utforsker. Det vil ta lang tid før du har funnet ut av alle de rare tingene du kan gjøre. Metal Gir Solid til PSOne spilles den dag i dag av fansen. MGS2 har alt det MGS har og mye mer til, derfor er det ingen tvil om at fansen vil spille dette spillet i mange år fremover. Gjenspillingsverdien koker derfor ned til hvor besatt du er av spillet. Hvor besatt akkurat du er må du finne ut av selv.

Vi kan i hvert fall slå fast at jødene kan slutte og vente, Messias har kommet til jorden, og hans navn er Hideo. MGS2 slutter seg til rekkene av de virkelig geniale spillene. De som blir klassikere i sin era og som vi ser tilbake på om noen år og sier: Tenk hvor mye bedre spillene var før. MGS2 er et slikt spill, et produkt av sin tid som vil stå igjen som et symbol på det beste fra en era. Spillet er nemlig så bra, og eier du en Playstation2 kan du ikke la deg selv gå glipp av dette spillet. Jeg vet egentlig ikke hva mer jeg kan si til deg for å overbevise deg om at du simpelthen må ha dette spillet. Derfor gjenstar det bare å si: KJØP DET!